خانهاخبار
هیوندای شرکت بوستون داینامیکس را به مبلغ 1.1 میلیارد دلار خرید

هیوندای شرکت بوستون داینامیکس را به مبلغ 1.1 میلیارد دلار خرید

شرکت سازنده ربات‌های بامزه و گاها ترسناکی که ویدیوهای آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد به کمپانی هیوندای موتور گروپ فروخته شد تا فعالیت‌های آن وارد فاز جدی‌تری شود.
۱۳۹۹/۹/۲۳

شرکت سافت‌بنک چند وقت پیش آرم را به مبلغ ۴۰ میلیارد دلار به انویدیا فروخت و حالا یکی دیگر از زیرمجموعه‌های خود را به فروش رسانده است. این بار پای شرکت بوستون داینامیکس در میان است و گروه هیوندای موتور حاضر شده تا در ازای کسب مالکیت ۸۰ درصد از سهام این شرکت ۱.۱ میلیارد دلار پول بپردازد. ۲۰ درصد مابقی این سهام همچنان در اختیار سافت‌بنک باقی خواهد ماند.

بوستون داینامیکس در سال ۱۹۹۲ به‌عنوان یک شرکت خصوصی از دانشگاه MIT خارج شد و تا مدت‌ها با کمک قراردادهای نظامی به حیات خود ادامه داد. این شرکت عمدتا به خاطر انتشار ویدیوهای محصولات جذاب خود در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شود؛ ویدیوهایی که در آن ربات‌هایی شبیه فیلم‌های علمی تخیلی در حال انجام کارهای عجیب و غریب هستند.

گوگل در سال ۲۰۱۳ بوستون داینامیکس را خرید تا شاخه‌ای ویژه رباتیک تاسیس کند، اما آن‌ها به‌سرعت اشتیاقشان به علوم رباتیک را از دست دادند و در سال ۲۰۱۷ این شرکت را به سافت‌بنک واگذار کردند. سافت‌بنک هم دوران کوتاه‌تری را در کنار بوستون داینامیکس سپری کرد و حالا این کمپانی مالک جدید و احتمالا قابل اعتمادتری پیدا کرده است.

image

هیوندای موتور گروپ پس از سامسونگ دومین شرکت بزرگ کره‌ای است و سومین تولیدکننده بزرگ جهانی در حوزه اتومبیل محسوب می‌شود. این شرکت مالک هیوندای موتور – سازنده خودروهای برند هیوندای – و کیا موتورز – کمپانی مهندسی و ساخت و ساز هیوندای – و چند برند قطعه‌ساز خودرویی دیگر است. حتما می‌پرسید که یک شرکت خودروساز چه نیازی به یک شرکت باتیک دارد؟ گروه هیوندای موتور در بیانیه خبری خود می‌گوید فناوری‌های هر دو شرکت تا حد زیادی مکمل یکدیگرند، و هیوندای می‌خواهد توسعه و تجاری‌سازی ربات‌های پیشرفته را به جلو حرکت دهد.

در بیانیه این شرکت آمده است: «این خرید با ایجاد جایگاهی پیشگامانه در حوزه رباتیک، گام مهم دیگری در راستای گذار استراتژیک هیوندای موتور گروپ برای تبدیل شدن به «تامین‌کننده راهکارهای هوشمند متحرک» به حساب می‌آید. برای پیش بردن این فرآیند گذار، هیوندای موتور گروپ سرمایه‌گذاری عظیمی را در زمینه توسعه فناوری‌های آینده‌نگرانه، از جمله در حوزه اتومبیل‌های خودران، ارتباطات، وسایل نقلیه‌ی سازگار با محیط‌زیست، کارخانه‌های هوشمند، متریال‌های پیشرفته، هوش مصنوعی و ربات‌ها، انجام داده است.»

این نخستین باری نیست که هیوندای موتور گروپ به حوزه رباتیک ورود کرده است. این شرکت قبلا از طریق Robotics Lab of Hyundai نمونه‌هایی از ربات‌های پزشکی خود را به‌صورت دمو معرفی کرده بود. گفتنی است که Robotics Lab of Hyundai با Hyundai Robotics فرق می‌کند؛ دومی تحت مالکیت Hyundai Heavy Industries قرار دارد که از هیوندای موتور گروپ جداست، هرچند هر دو بنیان‌گذار یکسانی دارند.

شاید یکی از جذاب‌ترین بخش‌های خبر خرید بوستون داینامیکس توسط هیوندای موتور گروپ همان چیزی باشد که در بخشی از این بیانیه آمده است. هیوندای می‌گوید آن‌ها امکانات و قابلیت‌های تولیدی خود را در اختیار بوستون داینامیکس قرار خواهند داد. در نتیجه، اگر روزگاری بخواهیم رباتی برای ظرف‌شویی یا هر کار خانگی دیگر داشته باشیم، این محصولات باید معقولانه قیمت‌گذاری شوند و همکاری با هیوندای می‌تواند کمک شایانی در این زمینه محسوب گردد.

زمانی که بوستون داینامیکس در سال ۲۰۱۳ توسط گوگل خریداری شد، آن‌ها تمام همکاری‌های نظامی خود را قطع کرده و عملی هیچ درآمدی نداشتند. با این حال، شش ماه پیش بالاخره شرایط تغییر کرد و بوستون داینامیکس از رباتی به‌نام Spot پرده برداشت؛ رباتی به شکل یک سگ که با قیمت ۷۴٫۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

image

بلومبرگ اخیرا در گزارشی شرایط مالی بوستون داینامیکس را دقیق‌تر بررسی کرده است. این نشریه می‌گوید حدود ۴۰۰ ربات Spot فروخته شده و حداقل ۳۰ میلیون دلار برای این شرکت درآمدزایی داشته است. ولی این رقم برای پوشش هزینه‌های بوستون داینامیکس کافی نیست. بلومبرگ می‌گوید سافت‌بنک سالانه حدود ۱۵۰ میلیون دلار برای این شرکت هزینه می‌کرد. با این وجود، فراموش نکنید که Spot فقط شش ماه در بازار حضور داشته است. با این حساب ارزش بوستون داینامیکس چقدر است؟ در گزارش بلومبرگ آمده که سافت‌بنک این شرکت را در سال ۲۰۱۷ به مبلغ ۱۶۵ میلیون دلار از گوگل خرید، ولی حالا توانسته آن را با قیمتی تقریبا ۶ برابری به فروش برساند.

بنابراین به نظر می‌رسد که بوستون داینامیکس آینده درخشانی در پیش داشته باشد و احتمالا محصولات جذابی را آماده عرضه دارد. هیوندای در بخش دیگری از بیانیه خود می‌گوید: «هیوندای موتور گروپ می‌خواهد در طول زمان حضور خود را به بازار ربات‌های انسانی گسترش داده و برای خدمات پیچیده مختلفی مثل پرستاری از بیماران در بیمارستان‌ها ربات انسانی بسازد.»

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)