خانهاخبار
بلومبرگ: اپل روی تراشه‌های بسیار قوی‌تری برای کامپیوترهای قدرتمند خود کار می‌کند

بلومبرگ: اپل روی تراشه‌های بسیار قوی‌تری برای کامپیوترهای قدرتمند خود کار می‌کند

نشریه بلومبرگ در گزارش تازه‌ای می‌گوید سری بعدی تراشه‌های اختصاصی اپل سیلیکون با تعداد هسته‌های بسیار بیشتری در دست تولید قرار دارند و برخی از آن‌ها روی مک‌بوک پرو، آیمک و مک پرو جدید استفاده می‌شوند.
۱۳۹۹/۹/۱۸

بر اساس گزارش جدید نشریه بلومبرگ، اپل در حال کار روی مجموعه جدیدی از پردازنده‌های اختصاصی اپل سیلیکون است که سال آینده روی نسخه‌های قدرتمند مک‌بوک پرو، آیمک‌های جدید و مک پرو بعدی به کار گرفته خواهند شد.

گفته می‌شود که اپل کار روی چند جانشین برای تراشه اختصاصی M1 را شروع کرده است. تراشه M1 در ماه نوامبر برای اولین بار به‌عنوان پردازنده مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و مک مینی معرفی شد. حالا بلومبرگ می‌گوید که تراشه‌های جدید می‌خواهند یک گام فراتر رفته و از جدیدترین تراشه‌های اینتل قدرت بسیار بیشتری داشته باشند.

مجموعه جدید تراشه‌های اپل برای عرضه در بهار و پاییز سال ۲۰۲۱ برنامه‌ریزی شده‌اند و قرار است بر روی نسخه‌های قدرتمند مک‌بوک پرو، مدل‌های پایه و پیشرفته آیمک و نسل بعدی مک پرو استفاده شوند. گفته شده که دو سری بعدی از تراشه‌های اپل جاه‌طلبانه‌تر از آن چیزی هستند که متخصصان بازار انتظارش را دارند. اپل می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ تمام خط تولید کامپیوترهای خود را از تراشه‌های اینتل به اپل سیلیکون منتقل کند.

تراشه فعلی M1 چهار هسته پرقدرت و چهار هسته بهینه دارد. در گزارش‌ها آمده که نسل بعدی این تراشه از طراحی متفاوتی استفاده می‌کند که شامل ۱۶ هسته پرقدرت و ۴ هسته بهینه است. این شرکت همچنین در حال آزمایش تراشه‌ای با ۳۲ هسته پرقدرت است که احتمالا در اواخر سال ۲۰۲۱ برای کامپیوتر رده بالای این شرکت به کار گرفته می‌شود. به‌علاوه، مک پرو بعدی که اندازه آن نصف مک پرو فعلی است هم احتمالا در سال ۲۰۲۲ از این تراشه استفاده خواهد کرد.

image

بر اساس گزارش‌ها، یکی از پروژه‌های فعلی اپل توسعه پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر است. تراشه M1 از موتور گرافیکی خاصی استفاده می‌کند که در دو نسخه ۷ و ۸ هسته‌ای عرضه می‌شود. ولی این شرکت در نظر دارد تا برای لپ‌تاپ‌های رده بالا و دسکتاپ‌های میان‌رده خود از پردازنده‌های گرافیکی ۱۶ و ۳۲ هسته‌ای بهره بگیرد.

منتها کوپرتینویی‌ها خودشان را به این اهداف محدود نکرده‌اند. بلومبرگ می‌گوید اپل برای اواخر سال ۲۰۲۱ و احتمالا ۲۰۲۲ در حال کار روی گرافیک‌های گران‌تری با ۶۴ و ۱۲۸ هسته اختصاصی است. این تراشه‌های گرافیکی بارها سریع‌تر از ماژول‌های گرافیکی انویدیا و AMD خواهند بود که در حال حاضر در مک‌های اینتلی اپل استفاده می‌شوند.

البته منابع بلومبرگ می‌گویند این احتمال وجود دارد که عرضه تراشه‌های قدرتمندتر اپل به نفع تراشه‌های ضعیف‌تر نسل بعدی مک‌ها عقب نگه داشته شوند. برای مثال این احتمال مطرح است که اپل اول تراشه‌هایی با ۸ یا ۱۲ هسته پرقدرت را به بازار بفرستد. همچنین گفته شده که تراشه‌سازان گاهی اوقات مجبور می‌شوند به خاطر مشکلاتی که در هنگام تولید به وجود می‌آید، ابتدا مدل‌های ضعیف‌تر محصولات خود را عرضه کنند.

تحلیل‌گر سرشناس مسائل اپل، مینگ-چی کو، قبلا گفته بود که اپل می‌خواهد سال آینده نمایشگر مک‌ها را هم به Mini LED تغییر دهد. او مدعی شده که این شرکت شش محصول مجهز به Mini LED در دست تولید دارد که در سال ۲۰۲۱ معرفی می‌شوند. این محصولات شامل سه مک هستند: مک‌بوک پرو ۱۴.۱ اینچی، مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی و آیمک ۲۷ اینچی.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)