خانهاخبار
مقایسه مشخصات و قابلیت‌های اسنپدراگون 888 با A14 اپل و Kirin 9000 هوآوی

مقایسه مشخصات و قابلیت‌های اسنپدراگون 888 با A14 اپل و Kirin 9000 هوآوی

تراشه‌های 5 نانومتری سه شرکت بزرگ بازار رسما معرفی شده‌اند و حالا زمان این رسیده که این سه چیپست 5G را با یکدیگر مقایسه کنیم تا ببینیم چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد.
۱۳۹۹/۹/۱۸

چشم‌انداز نسل بعدی پردازش‌های موبایلی در حال شکل‌گیری است. بازیگران بزرگی همچون اپل، هوآوی و کوآلکام جدیدترین چیپست‌های پرچمدار خود را با فرآیند تولید ۵ نانومتری تولید و معرفی کرده‌اند. بنابراین گوشی‌هایی که از A14 بایونیک اپل، کیرین ۹۰۰۰ هوآوی و اسنپدراگون ۸۸۸ کوآلکام استفاده می‌کنند در طول چند ماه آینده رودرروی یکدیگر قرار می‌گیرند. هر سه شرکت وعده افزایش توان، بهینگی مصرف انرژی، پیشرفت قابلیت‌های یادگیری ماشینی و قابلیت‌های زیادی را داده‌اند.

البته گفتنی است که هنوز باید منتظر جایگزین سامسونگ برای اسنپدراگون ۸۸۸ باشیم و احتمالا مدیاتک هم در سال آینده تراشه پرچمدار جدیدی معرفی می‌کند. ولی در حال حاضر تمرکز خود را روی اطلاعاتی می‌گذاریم که از سوی این سه شرکت تایید شده است. در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا به شباهت‌ها و تفاوت‌های سه پردازنده قدرتمند سال آینده نگاه دقیق‌تری بیندازیم.

مقایسه مشخصات اسنپدراگون ۸۸۸ با A14 بایونیک و کیرین ۹۰۰۰

 Apple A14 Bionic HiSilicon Kirin 9000 Qualcomm Snapdragon 888
پیکربندی CPU2x Firestorm (هسته‌های بزرگ)
4x Icestorm (هسته‌های کوچک)
(طراحی اختصاصی CPU)
1x Cortex-A77 @ 3.13GHz
3x Cortex-A77 @ 2.54GHz
4x Cortex-A55 @ 2.05GHz
1x Cortex-X1 @ 2.84GHz
3x Cortex-A78 @ 2.4GHz
4x Cortex-A55 @ 1.8GHz
GPU۴ هسته‌ای (طراحی اختصاصی اپل)۲۴ هسته‌ای، Arm Mali-G78Adreno 660
رمLPDDR4XLPDDR5 / LPDDR4XLPDDR5 / LPDDR4X
هوش مصنوعی/پردازنده سیگنال دیجیتالیموتور عصبی ۱۶ هسته‌ای۲ هسته بزرگ، ۱ هسته کوچکهگزاگون ۷۸۰ (ترکیبی از اسکالر، تنسور و وکتور)
مودم4G LTE
5G sub-6Ghz & mmWave
دانلود 7500Mbps
آپلود 3000Mbps
(خارجی)
4G LTE
5G sub-6Ghz & mmWave
دانلود 7500Mbps
آپلود 3500Mbps
(مجتمع)
4G LTE
5G sub-6Ghz & mmWave
دانلود 7500Mbps
آپلود 3000Mbps
(مجتمع)
فرآیند تولید۵ نانومتری۵ نانومتری۵ نانومتری

چه انتظاری از تراشه‌های نسل بعد داریم؟

به‌رغم آن‌که همه این تراشه‌ها با فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته شده‌اند، شاهد تفاوت‌های زیادی میان آن‌ها هستیم. A14 اپل از هسته‌های کوچک و بزرگ اختصاصی خودش موسوم به Firestorm و Icestorm استفاده می‌کند. ولی کوآلکام و هوآوی از هسته‌های آرم وام‌گیری کرده‌اند. البته اسنپدراگون ۸۸۸ از هسته‌های جدیدتر کورتکس X1 و کورتکس A78 بهره گرفته، در حالی که هوآوی از هسته نسل قبلی کورتکس A77 استفاده می‌کند.

اپل سال‌هاست که در بخش پردازنده تک‌هسته‌ای از رقبای اندرویدی بهتر عمل کرده، A14 هم نسبت به A13 حدود ۲۱ درصد قوی‌تر شده، ولی کوآلکام مدعی است که پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ امسال ۲۵ درصد نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ پیشرفت کرده است. هوآوی نیز می‌گوید کیرین ۹۰۰۰ حدود ۱۰ درصد بهتر از اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس است.

اگر این ادعاها را مبنا قرار دهیم، به نظر می‌رسد که اپل همچنان در زمینه قدرت تک‌هسته‌ای پیشتاز است. کوآلکام شاید این فاصله را کمتر کرده باشد، اما گوشی‌های اندرویدی در سال ۲۰۲۱ هم پایین‌تر از اپل قرار می‌گیرند. هوآوی هم از آن‌جایی که از هسته‌های قدیمی‌تری بهره می‌برد، در این رقابت عقب‌تر است. با این وجود، در بخش قدرت چندهسته‌ای، پیکربندی سه‌خوشه‌ای کوآلکام و هوآوی احتمالا آن‌ها را در رقابت بالاتر می‌آورد. این پیکربندی حتی می‌تواند آن‌ها را در حوزه راندمان انرژی و عمر باتری نسبت به رقیبشان پیش بیندازد. ولی برای اظهارنظر قطعی باید منتظر آزمایشات عملی بمانیم.

امسال احتمالا در بخش گرافیک و گیمینگ رقابت بسیار نزدیک‌تری خواهیم داشت. تخمین‌های اپل حاکی از افزایش کمتر از ۸ درصدی در توان گرافیکی A14 نسبت به A13 است. بنچمارک‌های اولیه هم تایید می‌کند که این بخش کمترین میزان پیشرفت را داشته است. در آن سو، کوآلکام وعده افزایش شایان توجه ۳۵ درصدی را داده است. اگر این عدد درست باشد، اسنپدراگون ۸۸۸ می‌تواند فاصله خود را با تراشه اپل از بین برده و حتی آن را پشت سر بگذارد. هوآوی هم در کیرین ۹۰۰۰ به پیشرفت چشمگیر ۵۲ درصدی توان گرافیکی نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس دست یافته است.

بدیهی است که برای اثبات ادعای شرکت‌ها و تعیین بهترین تراشه پرچمدار باید بنچمارک‌های زیادی آزمایش شود و نرخ فریم‌های گوناگونی به ثبت برسد تا ببینیم کدام تراشه برای بازی‌ها مناسب‌تر است. با این حال، به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ شاهد شدیدترین رقابت بر سر توان گیمینگ خواهد بود. شرکت‌ها امسال به گیمرهای موبایل توجه ویژه‌ای نشان داده‌اند.

اسنپدراگون ۸۸۸ در برابر رقبا: بنچمارک‌های اولیه چه می‌گوید؟

احتمالا تا آغاز سال میلادی ۲۰۲۱ موبایلی با چیپست اسنپدراگون ۸۸۸ به دست ما نمی‌رسد، اما آیفون ۱۲ و هوآوی میت ۴۰ تا حدی به ما نشان می‌دهند که تراشه‌های ۵ نانومتری چه قابلیت‌هایی دارند. این دو تراشه اکنون روی بنچمارک Speed Test G آزمایش شده‌اند تا بتوانیم مقایسه‌ای بینشان داشته باشیم. همچنین، با توجه به ادعاهای کوآلکام عملکرد احتمالی اسنپدراگون ۸۸۸ پیش‌بینی و از قدرت اسنپدراگون ۸۶۵ برای این کار کمک گرفته شده است.

image

همان‌طور که پیداست، چیپست هوآوی بیشترین مقدار پیشرفت را داشته است. مشکلات GPU در کیرین ۹۹۰ با کمک Mali-G78 در کیرین ۹۰۰۰ اصلاح شده. با این حال، تراشه یادشده در این بنچمارک فقط می‌تواند با اسنپدراگون ۸۶۵ رقابت کند. کیرین ۹۰۰۰ در بخش CPU و پردازش‌های ترکیبی کمی بهتر ظاهر می‌شود و اسنپدراگون ۸۶۵ پلاس را پشت سر می‌گذارد.

با این حساب، مدال طلای تراشه‌های ۵ نانومتری به اپل یا کوآلکام تعلق می‌گیرد، مگر این‌که سامسونگ بتواند جای آن‌ها را تصاحب کند. اگر پیشرفت‌های ادعایی کوآلکام در بخش CPU و GPU درست باشد، اسنپدراگون ۸۸۸ حتی از A14 اپل هم جلو می‌افتد. منتها عملکرد این تراشه در گوشی‌های مختلف متفاوت خواهد بود و هنوز نمی‌توانیم با قطعیت چیزی بگوییم. ولی آن‌چه پیداست این است که در سال ۲۰۲۱ رقابت بسیار نزدیکی بین این دو پردازنده رقم خواهد خورد.

ورای عملکرد CPU و GPU

image

رقابت‌های سنتی CPU/GPU در دنیای امروز تا حدی منسوخ شده است. سرعت حافظه، قدرت پردازش تصویر، یادگیری ماشینی و سایر بخش‌های چیپست رفته‌رفته اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و در عملکردهای اصلی دستگاه‌ها اثر می‌گذارند.

برای مثال، پشتیبانی از LPDDR5 در اسنپدراگون ۸۸۸ و کیرین ۹۰۰۰ صرفا سرعت را نسبت به LPDDR4X بالاتر نمی‌برد، بلکه باعث کاهش حداکثر ۳۰ درصدی مصرف انرژی در مقایسه با نسل‌های قبل می‌شود. این اتفاق برای عمر باتری مفید است و به چندوظیفگی و قدرت اجرای بازی‌ها کمک می‌کند.

به‌طور مشابه، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هم باعث دستیابی به قابلیت‌های جدید نرم‌افزاری شده است. مقایسه توانمندی‌های هوش مصنوعی کار سختی است و نمی‌توانیم مبنای قیاس خود را به اعداد TOPs محدود کنیم. ولی با نگاه به افزایش ارقام TOPs می‌توانیم ببینیم که اهمیت کارکردهای AI در چیپست‌های جدید چقدر افزایش یافته است.

تراشه A14 اپل 11TOPs توان هوش مصنوعی دارد که نسبت به 6TOPs در A13 از افزایش ۸۳ درصدی خبر می‌دهد. اسنپدراگون ۸۸۸ با توان 26TOPs معرفی شده که افزایشی ۷۳ درصدی نسبت به 15TOPs اسنپدراگون ۸۶۵ است. هوآوی هم روی کاغذ مدعی است که توان عملیات‌های هوش مصنوعی خود را نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ حدودا ۲.۴ برابر کرده است. هر برداشتی دوست دارید از این اعداد بکنید، ولی نکته مهم این است که توانمندی‌های هوش مصنوعی در نسل جدید پیشرفت قابل توجهی داشته. یادگیری ماشینی آمده که بماند و از جمله تغییرات قابل توجه نسل جدید تراشه‌ها محسوب می‌شود.

قابلیت‌های پردازش تصویر هم اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند. پشتیبانی از دوربین‌های چندگانه، پردازش تصویر چندفریمی و ضبط پیشرفته ویدیوها باعث می‌شوند تلفن‌های هوشمند دوربین بهتری داشته باشند. برای مثال، اسنپدراگون ۸۸۸ و کیرین ۹۰۰۰ از ویدیوهای HDR با نوردهی چندگانه، قطعه‌بندی اشیا و فناوری‌های پیشرفته کاهش نویز پشتیبانی می‌کنند. کوآلکام همچنین امکان استفاده از تصاویر ۱۰ بیتی HEIF و پردازش همزمان دوربین‌های سه‌گانه را فراهم کرده است. در آن سو، A14 بایونیک از ویرایش ProRAW و دالبی ویژن در نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برخوردار است و توانایی پردازش‌ها را بیشتر کرده است.

هر سه تراشه دارای قابلیت‌های پیشرفته عکاسی هستند. با این حال، احتمال داده می‌شود که کوآلکام و هوآوی با اختلاف اندکی در زمینه قابلیت‌های پردازش بهتر عمل کنند. اگرچه نباید فراموش کرد که اپل هم ترفندهای جذاب و پرکاربردی را در این زمینه ارائه می‌کند. در نهایت، آن‌چه اهمیت دارد کیفیت تصویر خروجی است. این فاکتور وابستگی زیادی به کیفیت سنسور و لنزی دارد که روی دستگاه‌های مصرفی کار گذاشته می‌شود.

مودم مجتمع 5G

image

قابلیت‌های ارتباطی یکی از ویژگی‌های کلیدی محصولات پرچمدار است. نکته مهمی که باید در همین ابتدا به آن اشاره کنیم این است که اپل در A14 از مودم 5G خارجی استفاده کرده، ولی اسنپدراگون ۸۸۸ و کیرین ۹۰۰۰ مودم 5G مجتمع دارند، در نتیجه از لحاظ مصرف انرژی بهینه‌ترند و جای کمتری را اشغال می‌کنند. به‌علاوه، کوآلکام و هوآوی در تراشه‌های خود قابلیت‌های 5G جدیدتر و آینده‌نگرانه‌تری را در اختیار کاربران می‌گذارند.

تراشه A14 در آیفون ۱۲ با مودم قدیمی‌تری به‌نام اسنپدراگون X55 5G همراه شده است. در طرف دیگر، اسنپدراگون ۸۸۸ از مودم مجتمع اسنپدراگون X60 5G استفاده می‌کند که دارای قابلیت Voice-over-NR است. این مودم امکان تجمیع فرکانس در شبکه‌های زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری را فراهم می‌سازد. همچنین، در اسنپدراگون X60 شاهد تجمیع فرکانس FDD و TDD در شبکه زیر ۶ گیگاهرتز، پشتیبانی از دو سیم کارت 5G و آنتن‌های جدیدتر، سریع‌تر و بهینه‌تری هستیم که در شبکه‌های موج میلی‌متری به کار می‌روند.

کیرین ۹۰۰۰ از مودم مجتمع Balong 5000 5G بهره می‌برد که امکان استفاده از هر دو شبکه زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری را فراهم می‌کند. این تراشه از تجمیع فرکانس FDD و TDD برخوردار است و سرعت آن در هنگام ترکیب فرکانس‌های 4G و 5G به ۷.۵ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. طراحی این مودم تا حدی شبیه مودم کوآلکام است اما در بخش قابلیت‌ها کمی با آن فرق می‌کند.

اپل در بحث ورود به بازار 5G یک سال از رقبا عقب افتاد و در زمینه فناوری‌های مودم هم شاهد همین عقب‌ماندگی یک ساله هستیم. استفاده از مودم‌های مجتمع نه تنها باعث افزایش راندمان مصرف انرژی می‌شود بلکه به توسعه آسان‌تر آن‌ها کمک می‌کند. با این حال، کاربر نهایی احتمالا تفاوت خاصی را بین سرعت دریافتی از این مودم‌ها تجربه نخواهد کرد.

کدام تراشه پیروز می‌شود؟

image

حرکت به سمت تراشه‌های ۵ نانومتری نه فقط به مصرف انرژی و کاهش فضای اشغالی کمک می‌کند، بلکه با افزایش تراکم ترانزیستورها می‌توانیم به توان بیشتری دسترسی داشته باشیم و قابلیت‌های جدیدتری دریافت کنیم.

همان‌طور که انتظار داریم، هر سه تراشه پرچمدار یادشده از جدیدترین فناوری‌های بازار استفاده می‌کنند تا بهترین تجربه کاربری را به کاربران ارائه نمایند. مزیت اپل استفاده از معماری اختصاصی CPU و GPU این شرکت است که باعث پیشتازی A14 در برخی از بنچمارک‌ها می‌شود. با این حال، وقتی حرف از توان گرافیکی به میان می‌آید، ظاهرا هوآوی و کوآلکام در این نسل به پیشرفت‌های قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند که فاصله همیشگی آن‌ها را کمتر کرده یا از بین می‌برد.

هر سه تراشه امسال تمرکز بیشتری روی قابلیت‌های پردازش تصویر و یادگیری ماشینی داشته‌اند. پس می‌توانیم مطمئن باشیم که عکاسی با محصولاتی که از این چیپست‌ها استفاده می‌کنند بدون نقص و با بهترین کیفیت انجام خواهد شد. البته شایان ذکر است که هر یک از این شرکت‌ها رویکرد متفاوتی را در این زمینه در پیش گرفته‌اند و مقایسه مستقیم میان آن‌ها امری دشوار و حتی شاید غیرمنطقی است.

آن‌چه بیش از همه اهمیت دارد محصولاتی است که از این تراشه‌ها استفاده می‌کنند. اپل و هوآوی ارتباط نزدیکی را میان تیم‌های طراحی محصولات و تیم تولید تراشه‌های خود ایجاد کرده‌اند تا از قابلیت‌های این چیپست‌ها به نحو احسن استفاده شود. کوآلکام هم تا حدی به همکاران خود کمک می‌کند، اما این همکاری اصلا در حد و اندازه اتفاقی که در داخل اپل و هوآوی می‌افتد نیست. البته هنوز باید صبر کنیم تا اولین دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۸۸ به بازار بیایند و بعد نتیجه‌گیری کنیم. ولی در مجموع، بازار محصولات پرچمدار وارد رقابتی نزدیک‌تر از قبل شده و هر شرکت در تلاش است تا در حوزه تخصصی خودش دست بالا را نسبت به رقبا داشته باشد.

در انتها دوباره یادآوری می‌کنیم که همچنان باید منتظر تراشه ۵ نانومتری سامسونگ بمانیم و ببینیم که مدیاتک چه آشی برای ما پخته است. به نظر شما امسال کدام تراشه تاج پادشاهی دنیای پردازش‌های موبایلی را بر سر خواهد گذاشت؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)