خانهاخبار
امکان راه اندازی لینوکس توسط مک‌های M1 فراهم شده است

امکان راه اندازی لینوکس توسط مک‌های M1 فراهم شده است

یکی از توسعه دهندگان به تازگی موفق به بارگزاری لینوکس در مک‌های M1 شده است.
۱۳۹۹/۹/۱۲

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که کوپرتینویی‌ها به تازگی از مک بوک ایر 13 اینچی، مک بوک پرو 13 اینچی و مک مینی جدیدی رونمایی کردند که به پردازنده اختصاصی M1 اپل مجهز هستند. این محصولات علیرغم سرعت بالا در پردازش اطلاعات، اما در حال حاضر امکان اجرای سیستم عامل‌های ویندوز و لینوکس به صورت Native را نخواهند داشت. اما یکی از توسعه دهندگان با نام Hector Martin که در دنیا بسیار مشهور است، موفق به کشف راهی برای اجرای سیستم عامل لینوکس روی مک‌های با پردازنده اپل سیلیکون شده است.

او در دنیای تکنولوژی، به خاطر پورت کردن لینوکس روی بسیاری از محصولات از شهرت بسیار بالایی برخوردار است. او در سال 2016 توانسته بود تا سیستم عامل لینوکس به همراه 3D Acceleration را به کنسول پلی استیشن 4 بیاورد. حالا او در تلاش است تا سیستم عامل لینوکس را به مک‌های جدید که به پردازنده اختصاصی M1 اپل مجهز هستند، بیاورد.

آن چنان که آقای مارتین اشاره کرده است، اجرای سیستم عامل لینوکس روی مک‌های جدید آنچنان هم سخت نیست. اما سازگار کردن آن با درایورهای این محصولات، مخصوصا پردازنده گرافیکی شخصی سازی شده کار پیچیده‌ای به حساب می‌آید. او در ابتدا سعی کرد تا به صورت Dual-Boot، سیستم عامل لینوکس را با مک مینی جدید سازگار کرده و سپس، برای اجرای آن روی کلیه مک‌های مجهز به پردازنده اختصاصی M1 اقدام خواهد کرد.

image

 

این پروژه به صورت متن باز (Open Source) بوده و در گیت هاب بارگزاری خواهد شد. کاربران می‌توانند با پردارخت مبالغ 3، 6 یا 12 دلاری، به روند توسعه این پروژه کمک کنند. آقای مارتین قول داده است که تا زمان جمع آوری چهار هزار دلار (که به عنوان هزینه تحقیق و توسعه و تلاش‌های وی در نظر گرفته شده است)، این پروژه را منتشر نخواهد کرد.

اجرای لینوکس روی مک‌های مجهز به پردازنده اختصاصی M1 می‌تواند آغازی برای اجرای سیستم عامل ویندوز روی این دستگاه‌ها نیز باشد. لذا می‌توان امیدوار بود که در آینده نزدیک، این اتفاق نیز روی خواهد داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)