خانهاخبار
از اسنپ‌دراگون 875 کوالکام چه انتظاری داریم

از اسنپ‌دراگون 875 کوالکام چه انتظاری داریم

اسنپ‌دراگون درصدد است با عرضه چیپست قدرتمند 875 خود از یک سو تنها گزینه پرچمداران اندرویدی باشد و از سوی دیگر A14 Bionic اپل را به چالش بکشد.
۱۳۹۹/۹/۱۱

 

در چند سال گذشته کوالکام از چیپ پرچم‌دار خود در ماه دسامبر طی نشست Snapdragon پرده‌برداری کرد. امسال اما این نشست کاملاً دیجیتالی برگزار می‌شود و دلیلی برای تغییر برنامه‌های کمپانی جهت معرفی کوالکام اسنپ‌دراگون 875 در اول دسامبر (11 آذر) ایجاد نکرده است.

این انتظار وجود دارد که چیپ جدید برای بسیار از تلفن‌های پرچم‌دار پریمیوم سال 2021 مورداستفاده قرار گیرد که شاید مورد انتظارترین آن‌ها نسل بعدی سامسونگ Galaxy S21 باشد. نیروی اسنپ‌دراگون سری 7 که در گوگل پیکسل 5، گلکسی S20 FE و بسیاری دیگر از تلفن‌ها مشاهده‌شده است انتظارات از بهترین چیپ کوالکام را بالابرده است  و اگر در پی قدرتمندترین تلفن اندرویدی سال 2021 هستید باید مجهز به Snapdragon 875 باشد.

image

 

تاکنون اطلاعات دقیقی از سیستم روی چیپ (SoC) منتشرنشده است اما می‌توانیم حدس‌هایی بزنیم که از آن‌ها مطمئن هستیم. در ادامه هر چه که از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون 875 انتظار داریم را بررسی می‌کنیم.

بر اساس پروسه 5نانومتری ساخته خواهد شد

گویا اپل در بخش طراحی چیپست یک گام از رقبا جلوتر است چراکه ادعا می‌کند چیپ 5نانومتری را با A14 که در سری آیفون 12 موجود است برای مشتریان خود عرضه کرده و حال نوبت کوالکام است.

این احتمال وجود دارد که اسنپ‌دراگون 875 با فرایند کوچک‌تری ساخته شود بدین معنی که این امکان برای کوالکام وجود دارد ترانزیستورهای بیشتری را بر روی چیپ با همان اندازه جای دهد. به‌عبارت‌دیگر، عملکرد بهتر در کنار مصرف کمتر انرژی مربوط به کارکرد را به ارمغان می‌آورد. اینکه جدیدترین نسخه اسنپ‌دراگون چقدر از نمونه پیشین خود عملکرد بهتری دارد مشخص نیست و بایستی منتظر رونمایی و انجام آزمایش‌ها باشیم اما A14 Bionic تقریباً 20% سریع‌تر از A13 Bionic در عملکرد CPU است و حداقل بهتر است اسنپ‌دراگون 875 قدرتی مشابه رقیب کوپرتینویی داشته باشد.

فراتر از عملکرد صرف باشد

سازندگان چیپ به فکر ارتقا عملکرد صرف بر روی چیپ‌ست‌های خود نیستند بلکه در دیگر موارد نیز به دنبال بهبود هستند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند. این انتظار وجود دارد که کوالکام این روش را با اسنپ‌دراگون 875 ادامه دهد.

این قطعیت وجود دارد که کوالکام به پردازنده سیگنال تصویر (ISP) Spectra توجه بیشتری داشته باشد مخصوصاً که سازندگان تلفن همراه در سال‌های اخیر بر پردازش تصویر متمرکزشده‌اند. این مهم می‌تواند به شکل توانایی پردازش ویدئو با رزولوشن بالاتر در نرخ فریم بالاتر باشد و یا ویژگی‌های ارتقا یافته‌ای همچون تشخیص بهتر هدف، تصویربرداری عمیق و پردازش HDR باشد.

مودم 5G یکپارچه

 اسنپ‌دراگون 865 همراه با آخرین نسخه مودم 5G X55 عرضه شد اما درواقع از سیستم روی چیپ جدا بود تا اینکه ادغام‌شده باشد و نهایتاً منجر به رشد هزینه و کاهش نیروی سیستم شد. این امکان وجود دارد که اسنپ‌دراگون 875 چنین نباشد مخصوصاً باوجوداین حقیقت که اسنپ‌دراگون 765 یک مودم 5G

یکپارچه دارد. نه‌تنها منجر به کاهش هزینه می‌شود بلکه می‌تواند انرژی کمتری مصرف کند و همچنین جای کمتری اشغال کند.

image

 

چه چیپست تازه‌وارد مودم 5G یکپارچه داشته باشد چه خیر این احتمال قوی وجود دارد که مجهز به جدیدترین مودم یعنی Snapdragon X60 باشد. از مودمی صحبت می‌کنیم که می‌تواند شبکه‌های Sub-6 و mmWave 5G را پشتیبانی کند، فیچرهای صوتی 5G در اختیار دارد و می‌تواند با سرعت دانلود 7.5 گیگابایت در ثانیه همگان را شگفت‌زده کند.

آیا Snapdragon 875 Lite هم روانه بازار خواهد شد؟

برخی شایعه‌ها اشاره به رونمایی کوالکام از نسخه سبک‌تر اسنپ‌دراگون 875 دارند که علاوه بر قیمت پایین‌تر آن می‌تواند عملکردی مشابه پرچم‌داران، پشتیبانی از 5G و جدیدترین فیچرها را داشته باشد.

امیدواریم اسنپ‌دراگون 875 با توانایی‌های شگفت‌انگیزش ما را شگفت‌زده کند مخصوصاً که چیپ‌های اسنپ‌دراگون سری 700 در چند دیوایس بسیار موفق عمل کرده‌اند و با قیمت‌های اقتصادی‌شان عملکردی فوق‌العاده به نمایش گذاشته‌اند و بسیار محبوب شده‌اند. دیوایس‌هایی که با چیپست‌های ارزان‌قیمت خود در زمره محبوب‌ترین‌ها قرارگرفته‌اند این انتظار را به وجود آورده‌اند که یک چیپ سری 7 جدید نقص‌ها را جبران کند و سری 8 به معنای واقعی بتواند برترین عملکرد تلفن همراه را برای پرچم‌داران واقعی تضمین کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)