خانهاخبار
آژانس فضایی اروپا با یک چنگک زباله‌های فضایی را گردآوری می‌کند

آژانس فضایی اروپا با یک چنگک زباله‌های فضایی را گردآوری می‌کند

آژانس فضایی اروپا با همکاری یک استارت‌آپ سوئیسی در نظر دارد تا زباله‌های موجود در مدار زمین را با کمک یک چنگک جمع‌آوری کند.
۱۳۹۹/۹/۱۰

در حال حاضر حدود ۲۸۰۰ ماهواره فعال مشغول گردش در مدار زمین است. این تعداد اگرچه در نوع خود زیاد به نظر می‌رسد اما در مقایسه با مقدار زباله‌هایی که در جو زمین وجود دارد اصلا قابل اعتنا نیست. دانشمندان تخمین می‌زنند که حدود ۳۰۰۰ ماهواره‌ی از کار افتاده در مدار وجود داشته باشد و این عدد فارغ از حدود ۹۰۰ هزار تکه ذره کوچک‌تر از ۱۰ سانتی‌متری باشد که در صورت برخورد با ماهواره‌های فعال می‌توانند مصیبت به بار بیاورند.

حالا آژانس فضایی اروپا (ESA) در تلاش است تا با راهکاری نامتداول این مشکل را حل کند. این آژانس می‌خواهد چنگکی فضایی را به مدار بفرستد و با کمک آن قطعات بزرگ‌تر ماهواره‌ها را گردآوری کرده و در نهایت وارد اتمسفر زمین کند تا بسوزند.

این طرح اولین بار در سال ۲۰۱۹ مطرح شد، اما ESA به‌تازگی رسما قراردادی را با یک استارت‌آپ سوئیسی به‌نام ClearSpace SA امضا کرده تا اولین ماموریت پاکسازی مدار زمین را با نام ClearSpace-1 اجرایی کند. اولین هدف این چنگک VESPA یا «سازوارگر بار مفید ثانویه‌ی وگا» است که از زمان ارسال موشک ESA Vega در سال ۲۰۱۳ در مدار زمین سرگردان است. وزن VESPA حدود ۱۱۲ کیلوگرم است و اندازه آن در حدود یک ماهواره کوچک برآورد شده است.

آژانس فضایی اروپا حدود ۸۶ میلیون دلار به این پروژه بودجه داده و انتظار دارد که ClearSpace بتواند با موفقیت در ماموریت‌های ابتدایی خود مسیری درازمدت را برای پاکسازی مدار زمین به وجود بیاورد. اگر خوش‌شانس باشیم، این ماموریت اولین نمونه از ماموریت‌های پرشماری خواهد بود که در آن از روش‌های نوآورانه برای پاکسازی زباله‌های فزاینده جو زمین توسل خواهیم جست.

استارت‌آپ ClearSpace SA امیدوار است که بتواند اولین ماموریت خود را در سال ۲۰۲۵ به انجام برساند.

image

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)