خانهاخبار
مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7 5800U لو رفت

مشخصات پردازنده AMD Ryzen 7 5800U لو رفت

رقابت شرکت AMD با اینتل تمامی ندارد و این شرکت در تلاش است تا در تمامی عرصه‌ها از رقیب دیرین خود پیشی بگیرد و قصد دارد این کار را با معرفی محصولات قدرتمند به انجام برساند.
۱۳۹۹/۹/۸

پردازنده Ryzen 7 5800U شرکت AMD که بر اساس معماری Cezanne کار می‌کند؛ قرار است در زمینه توسعه پردازشی لپ‌تاپ‌ها گام بزرگی بردارد. البته اگر بنچمارک منتشر شده از این پردازنده را معتبر بدانیم.
البته صحت اینگونه شایعه‌ها همیشه در سایه‌ای از ابهام قرار دارند و تا زمان تایید شرکت سازنده‌ها نمی‌توان آن‌ها را موثق دانست. اکنون خبرگزاری Wccftech در توییتر اطلاعاتی بدست آورده که سرنخ‌هایی از پردازنده هشت هسته‌ای جدید می‌دهد که بر اساس معماری جدید Zen 3 شرکت AMD کار می‌کند. این خبرگزاری اطلاعات مذکور را از دیتابیس بچمارک Geekbench برداشته است.
پردازنده 5800U توانسته در بنچمارک Geek bench 5 در بخش تک هسته‌ای امتیاز ۱۴۵۱ را به دست بیاورد. در بخش چند هسته‌ای نیز این پردازنده توانست به رقم ۶۴۵۰  دست یابد.
این اعداد و ارقام شما را شگفت‌زده خواهند کرد مخصوصا اگر بخواهید آن را با پردازنده Ryzen 7 4800U مقایسه کنید؛ این پردازنده جدید در بخش تک هسته‌ای از نسل قبلی خود ۳۸ درصد سریع‌تر است و در بخش چند هسته‌ای ۱۰ درصد بهبود داشته است. این خبر می‌توان زنگ خطری برای شرکت اینتل باشد و پردازنده‌های این شرکت را از دور خارج کند.
در دیتابیس Geekbench نه تنها امتیاز این پردازنده ثبت شده است بلکه برخی از جزییات سخت‌افزاری آن نیز لو رفته است. همانطور که اشاره شد؛ این پردازنده پرچمدار از ۸ هسته برخوردار است و ۱۶ رشته دارد. سرعت کلاک آن در حالت عادی ۱.۹ گیگاهرتز است و در صورت نیاز به قدرت بیشتر می‌تواند تا ۴.۴ گیگاهرتز افزایش پیدا کند. در مقایسه با پردازنده Ryzen 7 4800U که از سرعت کلاک ۱.۸ و ۴.۲ گیگاهرتزی استفاده می‌کرد، این مورد یک پیشرفت چشمگیر محسوب می‌شود.
علاوه بر این، پردازنده 5800U از پیشرفت‌های انجام شده در معماری Zen 3 بهره خواهد برد. همچنین این پردازنده از حافظه کش بیشتری استفاده خواهد کرد. حافظه کش این پردازنده ۱۶ مگابایت و از نوع L3 است در حالی که پردازنده 4800U تنها ۸ مگابایت حافظه کش داشت.

image



در بخش گرافیکی، این پردازنده از پردازشگر گرافیکی آنبرد Vega استفاده می‌کند و نسخه بهبودیافته محسوب می‌شود. این پردازشگر گرافیکی ۸ واحد پردازشی دارد که بر روی سرعت ۲۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کنند.
پردازنده‌های سری Tiger lake اینتل به تازگی برای لپ‌تاپ‌ها عرضه شده‌اند و در حال حاضر باید با پردازنده‌های سری 4000 شرکت AMD رقابت کنند. اما با وجود پردازنده‌های جدید سری 5000 که در بخش تک هسته فوق‌العاده عمل می‌کنند؛ عرصه رقابت برای پردازنده‌های شرکت اینتل تنگ‌تر خواهد شد. البته در حال حاضر تمامی این اطلاعات درباره پردازنده‌های آتی شرکت AMD در حد شایعه است و این پردازنده تنها با اتکا به قدرت پردازشی تک هسته‌ای خود در بازار موفق نخواهد شد.
شرکت اینتل هنوز بازار پردازنده‌های لپ‌تاپ را در اختیار دارد و در صورت از دست دادن آن، نمی‌تواند نتیجه حاصل از این اتفاق را جبران کند. این شرکت بزرگ تولیدکننده چیپست هم‌اکنون از نظر محبوبیت در بازار کامپیوترهای شخصی از رقیب دیرینه خود یعنی شرکت AMD عقب افتاده است.
انتظار می‌رود سری Ryzen 5000 شرکت AMD در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی گردند. بنابراین احتمال دارد این پردازنده‌ها را در نمایشگاه CES در ماه ژانویه مشاهده کنیم. پس با این حال شایعه‌های مرتبط با این پردازنده تا زمان معرفی رو به افزایش خواهد رفت. اخیرا نیز لپ‌تاپی از شرکت Acer در فروشگاه Amazon کشور ایتالیا لیست شده که در آن از پردازنده Ryzen 5 5700U استفاده شده است. اگر این لیست را درست فرض کنیم؛ بنابراین سرعت کلاک این پردازنده ۸ هسته‌ای ۱.۸ گیگاهرتز خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)