خانهاخبار
TSMC ساختمان مرکز تراشه‌های 3 نانومتری خود را تکمیل کرد

TSMC ساختمان مرکز تراشه‌های 3 نانومتری خود را تکمیل کرد

گزارش دیجی‌تایمز حاکی از آن است که شرکت تایوانی TSMC در هفته گذشته فرآیند احداث مرکزی تولید تراشه‌های 3 نانومتری خود را تکمیل کرده است.
۱۳۹۹/۹/۸

کمپانی ساخت نیمه‌رساناهای تایوان موسوم به TSMC ظاهرا کار احداث ساختمان مرکز تولید تراشه‌های ۳ نانومتری خود را به پایان رسانده است. این شرکت چند روز پیش با برگزاری مراسمی دستیابی به این هدف مهم را جشن گرفته بود.

به گزارش دیجی‌تایمز، TSMC امیدوار است که تولید تجاری تراشه‌های ۳ نانومتری را تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ در این مرکز آغاز کند. این شرکت در ابتدا قصد داشت تولید آزمایشی تراشه‌های ۳ نانومتری را تا انتهای سال اجرایی کند، ولی با توجه به مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا، این برنامه تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.

این گزارش می‌گوید بخش پشتی (Backend) نیمه‌رساناهای TSMC هزینه تولید حافظه‌ها را افزایش داده چون هزینه مواد خام آن بیشتر شده است. در عین حال، موسسه تحقیقات نیمه‌رساناهای تایوان (TSRI) هم با ARM به توافقی تازه رسیده است. این توافق به نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی تایوان اجازه می‌دهد تا برای مصارف مطالعاتی به مالکیت‌های فکری ARM دسترسی داشته باشند.

تراشه‌های نیمه‌رسانای ۵ نانومتری از یک ماه پیش وارد بازار شدند. اولین تراشه مجهز به این فرآیند A14 بایونیک اپل بود و پس از آن اگزینوس ۱۰۸۰ سامسونگ را دیدیم. کوآلکام هم احتمالا اوایل دسامبر از چیپست پرچمدار اسنپدراگون ۸۷۵ رونمایی می‌کند.

در حال حاضر همه تولیدکنندگان بزرگ بازار نیمه‌رساناها کار روی نسل بعدی تراشه‌های موبایلی را شروع کرده‌اند. این تراشه‌ها با لیتوگرافی ۳ نانومتری ساخته خواهند شد. سامسونگ به‌تنهایی ۱۱۶ میلیارد دلار روی توسعه فناوری تراشه‌های ۳ نانومتری سرمایه‌گذاری کرده است.

image

شرکت TSMC بزرگ‌ترین سازنده نیمه‌رساناهای دنیاست و می‌خواهد در تولید تراشه‌های ۳ نانومتری از فناوری FinFET استفاده کند. این فناوری به سامسونگ تعلق دارد که در حال حاضر با آن تراشه‌های ۵ نانومتری خودش را می‌سازد. ولی سامسونگ برای تراشه‌های ۳ نانومتری به سراغ فناوری GAA خواهد رفت. گفته می‌شود که فناوری GAA می‌تواند بر محدودیت‌های فیزیکی FinFET غلبه کرده و کارآمدی بیشتری را فراهم کند.

شرکت TSMC از GAA در تولید تراشه‌های ۲ نانومتری خود استفاده خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که تراشه‌های ۲ نانومتری زودتر از سال ۲۰۲۴ وارد فاز تولید انبوه نشوند. این شرکت به همین منظور اخیرا زمینی را در شهر سینچوی تایوان خریداری کرده تا کارخانه و مرکز تحقیق و توسعه فناوری ۲ نانومتری را در آن احداث کند. این مجموعه احتمالا حدود ۸ هزار کارمند و کارگر خواهد داشت.

کارخانه ۳ نانومتری TSMC در پارک علمی تایوان جنوبی (STSP) واقع در شهر تاینان ساخته شده است. این شرکت اوایل امسال چند کارخانه را در محدود STSP خریداری کرده بود که از جمله آن‌ها می‌توانیم به مرکز ناشناخته‌ای برای تولید پنل‌های LCD اشاره کنیم.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)