خانهاخبار
اپل و فیسبوک یکدیگر را به نقض حریم خصوصی متهم کردند

اپل و فیسبوک یکدیگر را به نقض حریم خصوصی متهم کردند

اپل با ارسال نامه به نهادهای حقوق بشری از نقض حریم خصوصی توسط فیسبوک انتقاد کرد. حالا این شرکت نیز انتقاداتی را نسبت به سیاست‌های اپل مطرح کرده است.
۱۳۹۹/۹/۵

اپل و فیسبوک وارد جنگی لفظی با یکدیگر شده‌اند و می‌گویند که دیگری حریم خصوصی کاربران را نقض می‌کند. این جدل پس از آن شروع شد که اپل با ارسال نامه‌ای به چند سازمان حقوق بشری و مدافع حریم خصوصی از جمله بنیاد مرزهای الکترونیکی و دیده‌بان حقوق بشر به توضیح پیرامون محدودیت‌های مربوط به حریم خصوصی در iOS 14 پرداخت.

جین هووارت، مدیر جهانی حریم خصوصی اپل، در نامه‌ای مدعی شد که فیسبوک به حریم خصوصی کاربران اعتنا نمی‌کند: «مدیران فیسبوک به‌وضوح اعلام کرده‌اند که هدفشان گردآوری حداکثر اطلاعات ممکن در محصولات اول و سوم شخص به منظور توسعه پروفایل‌های پرجزئیات از کاربران و درآمدزایی از آن‌هاست. این بی‌توجهی به حریم خصوصی به‌مرور به محصولات بیشتری از آن‌ها بسط پیدا می‌کند.»

این بیانیه واکنش سریع فیسبوک را به دنبال داشت. این غول بزرگ شبکه‌های اجتماعی گفت اپل سعی دارد حواس کاربران را از مشکلات حریم خصوصی خودش پرت کند. ادعای این شرکت به نگرانی‌هایی در زمینه حریم خصوصی اشاره داشت که اوایل ماه نوامبر پیرامون گزارش‌های کاربران مک در زمینه اجرای اپلیکیشن‌ها مطرح شده بود. بسیاری از محققان امنیتی و فعالان حریم خصوصی گفته بودند که اپل بدون آگاهی کاربران شروع به گردآوری حجم بالایی از اطلاعات کاربران مک کرده و همین اتفاق باعث تاخیر در اجرای اپلیکیشن‌ها شده است.

با وجود این‌که اپل به‌صراحت این ادعاها را رد کرده بود، ولی فیسبوک همچنان آن‌ها را دستاویزی برای حمله به این شرکت قرار داده است. فیسبوک می‌گوید: «[اپل] از دست بالای خود در بازار برای ارجح قرار دادن گردآوری اطلاعات این شرکت استفاده می‌کند و استفاده از همان اطلاعات را تقریبا برای رقبای خود غیرممکن کرده است.»

image

غول دنیای رسانه‌های اجتماعی می‌گوید: «آن‌ها ادعا می‌کنند که هدفشان حریم خصوصی است، اما همه چیز به سودآوری برمی‌گردد. ما فریب نمی‌خوریم. همه این اتفاقات در راستای تبدیل کسب و کار اپل از یک شرکت سازنده سخت‌افزارهای نوآور به شرکتی وابسته به اطلاعات کاربران در زمینه نرم‌افزار و رسانه است.»

اپل امسال با عرضه iOS 14 از قابلیت‌های جدیدی در زمینه حریم خصوصی رونمایی کرد. یکی از این قابلیت‌ها به کاربر اجازه می‌دهد خودش انتخاب کند که کدام اپلیکیشن‌ها مجوز ردیابی او برای اهداف تبلیغاتی را خواهند داشت. تاکنون همه اپلیکیشن‌ها به محض دانلود و نصب به‌صورت پیش‌فرض ردیابی کاربر را شروع می‌کردند.

با این حال، اپل اکنون عرضه این قابلیت‌ها را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به تعویق انداخته است. این شرکت می‌گوید چندین توسعه‌دهنده خواستار زمان اضافه شده‌اند چون هنوز برای اعمال این تغییرات آماده نیستند. اکثر این کسب و کارها، از جمله فیسبوک، با تبلیغات زنده‌اند و قابلیت جدید iOS 14 به تجارت آن‌ها صدمه می‌زند.

گروه‌های حقوق بشری از این تاخیر انتقاد کرده و می‌گویند که عقب افتادن عرضه به نفع کاربران نیست. با توجه به این‌که قابلیت‌های یادشده برای کاربران در نظر گرفته شده‌اند، اپل نباید تصمیمات خود را وابسته به نظرات توسعه‌دهندگان بداند و منافع کاربران را به خطر بیندازد. جین هووارت حالا در واکنش به این انتقادات اعلام کرده که اپل به‌طور کامل به این قابلیت‌های مبتنی بر حریم خصوصی متعهد خواهد ماند. با این حال، آن‌ها پای فیسبوک را هم وسط کشیده‌اند تا تمام تقصیر گردن خودشان نباشد.

فیسبوک می‌گوید این قابلیت‌های حریم خصوصی به کسب و کارهای کوچک پلتفرم آن‌ها آسیب می‌زند. این کسب و کارها وابستگی شدیدی به کشف و شناسایی دقیق کارزارهای تبلیغاتی دارند تا سرمایه‌هایشان هدر نرود. فیسبوک مدعی است که آن‌ها همین حالا هم به خاطر همه‌گیری ویروس کرونا دچار مشکلات متعددی هستند و محدودیت‌های اپل صدمه بیشتری بر آن‌ها تحمیل می‌کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)