خانهاخبار
چین با موفقیت فضاپیمای گردآوری سنگ خود را روانه ماه کرد

چین با موفقیت فضاپیمای گردآوری سنگ خود را روانه ماه کرد

سازمان فضایی ملی چین امروز با موفقیت فضاپیمایی را از استان هاینان به سمت ماه فرستاد تا به سومین کشوری تبدیل شود که می‌خواهد از ماه به زمین سنگ بیاورد.
۱۳۹۹/۹/۸

چین امروز با موفقیت یک فضاپیمای بدون سرنشین را در ماموریتی اکتشافی به سمت ماه روانه کرد. اگر این فضاپیما بدون مشکل به ماه برسد، چین به سومین کشوری تبدیل می‌شود که از سطح ماه سنگ و غبار گردآوری می‌کند و به زمین برمی‌گرداند.

ماموریت چانگ ای ۵ که نامش از روی الهه ماه در اساطیر چینی الهام گرفته شده، سه‌شنبه صبح از سکوی پرتاب ونچانگ واقع در استان هاینان چین پرتاب شد. هدف این ماموریت فرود بر ناحیه‌ای موسوم به اقیانوس طوفان‌ها و گردآوری موادی از عمق ۲۱۰ سانتی‌متری سطح ماه با کمک دریل و بازوی رباتیک است. چانگ ای ۵ در نهایت می‌خواهد حدود ۲ کیلوگرم از سنگ و خاک ماه را به زمین بیاورد. اطلاعات موجود در این نمونه‌ها به دانشمندان کمک می‌کنند تا درک بیشتری نسبت به منشأ اولیه و نحوه شکل‌گیری ماه و به‌طور کلی منظومه شمسی داشته باشند.

این فضاپیما حدود سه روز دیگر به سطح ماه می‌رسد و تقریبا به اندازه یک روز قمری (معادل ۱۴ روز زمینی) آن‌جا می‌ماند چون فاقد واحدهای گرمایشی رادیوایزوتوپی است که برای مقاومت در برابر شب‌های فوق‌العاده سرد ماه لازم‌اند.

اگر ماموریت چانگ ای ۵ موفق باشد، چین به سومین کشوری تبدیل می‌شود که پس از ایالات متحده آمریکا و اتحاد جماهیر شوروری توانسته از سطح ماه به زمین سنگ بیاورد. این اتفاق آخرین بار بیش از ۴۰ سال پیش افتاده بود.

image

ماموریت یادشده نشانگر جاه‌طلبی چین در حوزه فناوری‌های فضایی و تلاش این کشور برای تقویت برنامه‌های فضایی آن‌هاست. چینی‌ها انتظار دارند که تا سال ۲۰۲۲ بتوانند اولین ماموریت سرنشین‌دار خود را به ایستگاه فضایی انجام داده و در نهایت به ماه انسان بفرستند.

پی ژائویو، سخنگوی ماموریت چانگ ای ۵ و معاون ارشد سازمان فضایی ملی چین، دیروز در مصاحبه با خبرنگاران گفت چانگ ای ۵ و ماموریت‌های آتی ماه با هدف فراهم‌سازی بسترهای فنی لازم برای آینده اکتشافات فضایی و علمی انجام می‌گیرد. این نیازهای علمی، فنی و اقتصادی است که تعیین می‌کند چین در آینده به ماه انسان خواهد فرستاد یا نه. آقای ژائویو گفت: «فکر می‌کنم فعالیت‌های اکتشافی آینده در ماه به احتمال زیادی از طریق ترکیبی از انسان و دستگاه‌ها انجام خواهد شد.»

چین قبلا در سال ۲۰۱۹ به‌عنوان بخشی از ماموریت‌های فضایی خود فضاپیمایی را در نیمه دوردست ماه فرود آورده بود تا از این حیث به اولین کشوری تبدیل شود که چنین کاری انجام داده است. این کشور همچنین در ماه ژوئیه امسال به یکی از سه کشوری تبدیل شد که فضاپیمایی را روانه مریخ کرد تا پیرامون نشانه‌های وجود آب در سیاره سرخ تحقیق کند. سازمان فضایی چین حالا می‌گوید که فضاپیمای مذکور در ماه فوریه به مریخ خواهد رسید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)