خانهاخبار
اثرگذاری مناسب واکسن ارزان قیمت دانشگاه آکسفورد و استرازنکا تایید شد

اثرگذاری مناسب واکسن ارزان قیمت دانشگاه آکسفورد و استرازنکا تایید شد

در اطلاعیه‌ای که از سوی شرکت استرازنکا و دانشگاه آکسفورد منتشر شده است، اثرگذاری این واکسن 70 درصد اعلام شده و انتظار می‌رود که 3 میلیارد دوز آن در سال 2021 با قیمت مناسب وارد بازار شود.
۱۳۹۹/۹/۳

بر اساس گزارشی که ساعاتی پیش از نتایج آزمایش‌های گسترده شرکت استرازنکا و دانشگاه آکسفورد منتشر شده، واکسن ویروس کرونای این مجموعه از تاثیرگذاری ۷۰ درصدی برخوردار است. استرازنکا در بیانیه‌ای خبری گفت آزمایش‌های صورت گرفته روی بیش از ۲۰ هزار داوطلب نشان می‌دهد که واکسن آن‌ها به‌طور متوسط در ۷۰ درصد از موارد مانع از بروز علائم کووید-۱۹ در میان شرکت‌کنندگان شده است. آکسفورد از این اتفاق به عنوان یک دستاورد مهم یاد کرده است.

واکسن استرازنکا سومین واکسنی است که در هفته‌های اخیر پس از واکسن‌های فایزر و مدرنا از اثرگذاری قابل توجه خبر می‌دهند. این واکسن هم در دو مرحله با فاصله حداقل یک ماهه تزریق می‌شود و از این حیث شبیه واکسن‌های قبلی است.

در مراحل آزمایشی مشخص شده که میزان اثرگذاری واکسن به‌شکل غیرمنتظره‌ای وابسته به اندازه دوزها بوده است. اگر افراد دو دوز کامل از واکسن را دریافت کرده باشند، اثرگذاری واکسن می‌تواند به ۶۲ درصد هم برسد. اما اگر در مرتبه اول نصف دوز و در مرتبه دوم یک دوز کامل از واکسن را بگیرند، اثرگذاری آن تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد. استرازنکا می‌گوید با در نظر گرفتن ترکیبی از هر دو روش میانگین اثرگذاری واکسن خود را ۷۰ درصد می‌داند. فعلا مشخص نیست که چرا این روش‌ها دارای نرخ اثرگذاری متفاوتی هستند.

به‌گزارش خبرگزاری بی‌بی‌سی، با وجود این‌که اثرگذاری کلی واکسن آکسفورد/استرازنکا کمتر است، اما هزینه تولید پایین‌تری دارد و نگهداری آن نسبت به واکسن فایزر و مدرنا آسان‌تر است. استرازنکا در نظر دارد که در سال ۲۰۲۱ حدود ۳ میلیارد دوز از این واکسن را تولید کند.

فناوری واکسن یادشده از سوی دانشگاه آکسفورد و موسسه‌ای وابسته به آن به‌نام Vaccitech توسعه یافته است. استرازنکا در ماه آوریل ۲۰۲۰ با این دانشگاه قراردادی امضا کرد تا به توسعه، تولید انبوه و توزیع احتمالی آن کمک کند. این پروژه در ماه سپتامبر به‌خاطر بروز علائم نامعلوم موقتا متوقف شد، اما به فاصله کوتاهی مراجع درمانی آمریکا، بریتانیا، برزیل، آفریقای جنوبی و ژاپن اعلام کردند که مشکلی از بابت ایمنی واکسن وجود ندارد و پروژه ادامه پیدا کرد.

حالا گام بعدی دریافت مجوز از مراجع بهداشتی در سراسر دنیاست. آژانس دارویی اروپا (EMA) از چندی قبل ارزیابی اطلاعات آزمایشگاهی این واکسن را آغاز کرده است تا به فرآیند ورود واکسن به بازار سرعت بیشتری ببخشد.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)