خانهاخبار
خالق لینوکس خواهان پشتیبانی بومی از لینوکس در مک‌های اپل سیلیکون شد

خالق لینوکس خواهان پشتیبانی بومی از لینوکس در مک‌های اپل سیلیکون شد

لینوس توروالدز اخیرا اعلام کرده که دلش می‌خواهد مک‌بوک جدید اپل را امتحان کند اما این دستگاه اول باید پشتیبانی بومی از لینوکس داشته باشد.
۱۳۹۹/۹/۴

اپل چند هفته پیش از کامپیوترهای جدید خود با تراشه اختصاصی M1 رونمایی کرد. این کامپیوترها شامل دو مک‌بوک و یک مک مینی هستند که از پردازنده‌ای مبتنی بر معماری ARM استفاده می‌کنند. بررسی‌های جهانی از این محصولات نشان می‌دهد که اپل قدم در مسیر درستی گذاشته و به نظر می‌رسد که آینده درخشانی در پیش خواهد داشت.

همه این خبرها باعث شده بسیاری از کاربران به خرید این محصولات تمایل پیدا کنند. با این حال هنوز نرم‌افزارهای زیادی هستند که به‌صورت بومی روی کامپیوترهای اپل سیلیکون اجرا نمی‌شوند. لینوس توروالدز، توسعه‌دهنده هسته لینوکس، هم از جمله کسانی است که بدش نمی‌آید یک مک جدید بخرد. با این حال او می‌خواهد که این دستگاه‌ها با لینوکس سازگار باشند. توروالدز می‌گوید:

اگر این دستگاه‌ها از لینوکس پشتیبانی کنند، حتما دوست دارم که یکی از آن‌ها را داشته باشم...من خاطرات خوبی با مک‌بوک ایر ۱۱ اینچی دارم که حدود یک دهه پیش از آن استفاده می‌کردم (منتها در نهایت آن لپ‌تاپ را کنار گذاشتم چون مدت‌ها طول کشید تا اپل مشکل نمایشگر را حل کند، و تا آن زمان من به سراغ لپ‌تاپ‌های بهتری رفته بودم و اپل هم تصمیم گرفت که کار را برای لینوکس سخت‌تر کند).

لینوس توروالدز در پاسخ به سوالی در انجمن Real World Tech گفت با وجود این‌که اپل در سرورها و خدمات ابری خود از لینوکس استفاده می‌کند، کامپیوترهای این شرکت به‌صورت بومی از این سیستم عامل پشتیبانی نمی‌کنند. او گفت مدت‌هاست که دلش یک لپ‌تاپ لینوکسی مبتنی بر ARM می‌خواهد اما دوست ندارد که برای اجرای لینوکس روی مک‌بوک‌های جدید با محدودیت‌های اپل سروکله بزند:

مدت زیادی است که منتظر لپ‌تاپی مبتنی بر ARM با قابلیت اجرای لینوکس هستم. مک‌بوک ایر جدید تقریبا بهترین گزینه است اما مشکل سیستم عامل دارد. و من فرصت این را ندارم که با آن سروکله بزنم یا بخواهم با شرکت‌هایی وارد جدل شوم که تمایلی به همیاری ندارند.

اگر مک‌بوک‌های جدید از لینوکس پشتیبانی می‌کردند، این محصولات می‌توانستند گزینه‌های جذابی برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار باشند. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که کوپرتینویی‌ها به این زودی امکان اجرای بومی این سیستم عامل را به مک‌های جدید خود اضافه کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)