خانهاخبار
چرا در ساخت کامپیوتر گیمینگ فقط هزینه مطرح نیست

چرا در ساخت کامپیوتر گیمینگ فقط هزینه مطرح نیست

گرچه ممکن است پی‌سی‌های ساخته شده در بازار قیمت کمتری داشته باشند اما هیچ چیز جای لذت و رضایت ساخت یک پی‌سی گیمینگ توسط شخص خودتان را ندارد
۱۳۹۹/۹/۱

همه‌ی ما از هزینه‌‌های غیرقابل کنترل ساخت یک پی‌سی گیمینگ (لوله‌ها، چراغ‌ها، منبع تغذیه و ...) مطلع هستیم و احتمالا می‌دانید ساخت یک پی‌سی گیمینگ ممکن است بعضی مواقع ارزان‌تر از نسخه‌های موجود در بازار باشد و گاهی اوقات بسیار بیشتر. اما موردی که باعث خاص بودن یک پی‌سی گیمینگ ساخته شده توسط خودتان است، هزینه نیست. سرو صدای قرار دادن قطعات پی‌سی نظیر کارت گرافیک Nvidia RTX 3080 و یا SSDهای NVMe و دیگر قطعات توسط خودتان انقدر لذت بخش است که تا مدت‌ها تکرار نخواهد شد.

اما بیایید قدری به گذشته برگردیم و در زمان به دهه ۸۰ میلادی سفر کنیم. زمانی که کامپیوترهای خانگی رونق فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کرد چرا که دیگر رایانه‌ها وسایلی مربوط به آزمایشگاه‌ها و فیلم‌های شیطانی نبودند و می‌توانستید رایانه‌ی شخصی خود را داشته باشید. در آن زمان هالیوود نگاهی اجمالی از این وسایلی که اکنون زیر انگشتان همه است، ارائه می‌داد. فیلم‌های هکری، چندین مانیتور با کدهای سبز و بوق‌های مختلف بیشتر از آنچه که احتمالا لازم بوده را ارائه می‌دادند. محصولات سخت‌افزاری‌ای که نبوغ را فریاد می‌زدند. وقتی جوانان متوجه شدند که می‌توانند این جادو را در خانه‌های خود داشته باشند و آن را از نزدیک لمس کنند، همگی هیجان زده و کنجکاو نشان می‌دادند. فقط کمی دانش و تمایل لازم بود تا در دنیای سخت‌افزار و نرم‌افزار و همین‌طور سرزمین ناشناخته‌ی مجازی سفر کنند و شجاعت خود را دراین دنیای جدید محک بزنند.

image

امروزه بیشتر فناوری‌ها در یک پردازنده‌ی کوچک به اندازه‌ی یک سکه مجتمع شده که روزی به اندازه‌ی یک اتاق جای می‌گرفت. کمی نورپردازی RGB، طراحی سخت‌افزاری و باند پردازنده لازم است تا دوستان غیر تکنیکی شما رشک بورزند.

اما واقعا ساخت یک رایانه‌ی پی‌سی گیمینگ چندان هم سخت به نظر نمی‌رسد. با گذشت سال‌ها، قطعات پی‌سی به طرز باور نکردنی ماژولار شده و ساخت رایانه به یک کار سیستماتیک تبدیل گشته است، به طوری که جمله‌ی قدیمی «لگو برای بزرگسالان» اگرچه کمی اغراق آمیز است اما در واقع خیلی دور از واقعیت نیست، صدق می‌کند. بنابراین یکی از مزایای ساختن یک رایانه‌ی شخصی برای بازی، احساس یک هکر دهه ۸۰ هالیوود است که در حال ساخت یک چیز فوق‌العاده است.

گذشته از آن ساخت یک رایانه‌ی شخصی پس از هزینه بیشتر حس یک جادوگر فناوری بودن را القا می‌کند که حسی کم‌نظیر است.

اول از همه، شما فقط یک کامپیوتر درست نمی‌کنید بلکه متوجه می‌شوید چه قطعاتی را کنار یکدیگر قرار دهید تا نیاز‌های خاص خود را برای بازی فراهم ‌کنید. آیا به PCIe 4.0 نیاز است یا PCIe 3.0؟ درایو ذخیره سازی NVMe SSD لازم است یا SATA کفایت می‌کند؟ به منبع تغذیه با چند وات احتیاج دارید و این فهرست همین طور ادامه دارد.

image

اینکار چندان هم سخت نیست و فقط کمی همت و تلاش و مطالعه احتیاج دارد و در پایان خواهید دید که چقدر اطلاعات ارزشمندی در مورد سخت‌افزار به دست آورده‌اید و دانش در خور توجهی نصیبتان شده است. علاوه بر اطلاعات ارزشمندی که در طول تحقیقات خود به دست آورده‌اید تجربه‌های هرچند اندک نیز از کنار هم قرار دادن قطعات به دست خواهید آورد. نصب پردازنده شاید روی کاغذ کار آسانی به نظر برسد اما عملی کردن آن باعث افزایش مهارت می‌شود. خطراتی هم‌چون خم شدن پایه‌ی پردازنده و ریختن خمیر حرارتی روبروی شخص شما قرار دارد.

توسعه‌ی رایانه‌ی شخصی بسیار مفید است و کاملا محتمل است که در آینده بخواهید قطعاتی هم‌چون رم یا کارت گرافیک را ارتقا دهید. ساختن رایانه‌ی شخصی خود مانند قدم زدن در سرزمینی ناشناخته نیست و امروزه مانند بازدید از مناطقی آشنا خواهد بود. بنابراین در پایان این روند ساخت نه تنها می‌توانید به دوستان و خانواده‌ی خود آن را نشان دهید بلکه اگر مشکلی برای رایانه‌ پیش آید، احساس امنیت کرده و می‌توانید با تسلط بر اطلاعات آن را برطرف نمایید.

image

اما شاید مهم‌تر از همه لحظه‌ای است که دکمه‌ی روشن آن هیولای کوچک ساخته‌ی دست خود را می‌زنید و به تماشای ساخته‌ی خود؛ که از کنار هم قرار دادن قطعات و مولفه‌هایی تشکیل شده که یکایک آنان را با دستان خود کنار هم قرار داده‌اید، می‌نشینید.

هرشخصی که احساسی مشابه این را تجربه کرده، می‌داند که حسی شبیه آن وجود ندارد. وقتی به این احساس خوشایند برسید دیگر هزینه‌ها بی‌معنی می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

حامد

۱۳۹۹/۹/۱۲
سلام ممنون سینا جان
بله همونطور که گفتید اسمبل کردن یک کیس به قدری لذت بخشه که نمیشه حتی بهش نمره داد
شاید همون حسی که نقاش بعد از خلق اثر هنری و نگاه کردن به اون داره رو داشته باشه

sina

۱۳۹۹/۹/۲
حامد عزیز بسیار از فن بیانتون لذت بردم و با خوندن تک تک جملاتتون غرق در دنیای تکنولوژی شدم بنده هم فکر میکنم اسمبل کردن یک کیس حتی اگر گیمینگ هم نباشد اینکه برای دونه دونه قطعات هزینه کردید و خودتون این پازل زیبارو کنار هم بچینید بسیار حس خوبی به هر فردی القا میشه
ممنون از مقاله ی زیباتون