خانهاخبار
اپل کارمزد خدمات اپ استور را برای شرکت‌های کوچک نصف می‌کند

اپل کارمزد خدمات اپ استور را برای شرکت‌های کوچک نصف می‌کند

اپل امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کسب و کارهای کوچک می‌توانند با ثبت درخواست نصف کارمزد معمول اپ استور را بپردازند.
۱۳۹۹/۸/۳۰

اپل ساعاتی پیش اعلام کرد که کارمزد پرحرف و حدیث اپلیکیشن‌های اپ استور را برای کسب و کارهای کوچک کاهش می‌دهد. این تصمیم که به‌عنوان بخشی از برنامه App Store Small Business Program اتخاذ شده به توسعه‌دهندگانی که درآمد سالانه آن‌ها کمتر از ۱ میلیون دلار است اجازه می‌دهد تا در ازای پرداخت‌های درون برنامه‌ای و درآمدهای خود نصف کارمزد معمول ۳۰ درصدی اپل یعنی فقط ۱۵ درصد کارمزد بپردازند.

این شرکت می‌گوید اکثر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های iOS باید امکان دسترسی به این برنامه را پیدا کنند، ولی مشخص نیست که این افراد چند درصد از ۲۸ میلیون تولیدکننده اپلیکیشن‌های اپل را تشکیل خواهند داد. کوپرتینویی‌ها همچنین معلوم نکرده‌اند که کاهش این کارمزد تا چه اندازه بر درآمدهای اپ استور تاثیر خواهد گذاشت. اپ استور در سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشت و پس از آیفون یکی از کسب و کارهای حیاتی اپل به حساب می‌آید.

برنامه حمایت از کسب و کارهای کوچک از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۱ اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان باید در این برنامه ثبت نام کنند و قرار است در ماه دسامبر اطلاعات بیشتری درباره فرآیند کار و سایر پیش‌نیازهای آن اعلام شود. این شرکت اعلام نکرده که چرا به‌صورت خودکار توسعه‌دهندگان را وارد این برنامه نمی‌کند، اما این نظریه وجود دارد که الزام به ثبت نام احتمال کلاهبرداری را کاهش می‌دهد.

اپل می‌گوید توسعه‌دهندگان جدید بلافاصله برای حضور در این برنامه تایید صلاحیت می‌شوند، اما توسعه‌دهندگان قدیمی باید مورد بررسی قرار بگیرند. توسعه‌دهندگانی که در این برنامه ثبت نام کنند در هر مقطعی از سال ۲۰۲۱ از مرز درآمد ۱ میلیون دلار بگذرند، به‌صورت خودکار از برنامه کنار گذاشته می‌شوند و از آن به بعد باید ۳۰ درصد کارمزد بدهند. همچنین، اگر توسعه‌دهنده در آینده دوباره در طول یک سال به درآمدی زیر ۱ میلیون دلار برسد، می‌تواند برای حضور مجدد در این برنامه درخواست بدهد.

image

این اولین باری نیست که اپل کارمزد خدمات اپ استور را برای برخی از توسعه‌دهندگان کاهش می‌دهد. آن‌ها قبلا در اواخر سال ۲۰۱۶ به توسعه‌دهندگان اجازه دادند تا در صورت موفقیت در حفظ مشترکان خود برای مدتی بیشتر از ۱۲ ماه بتوانند ۱۵ درصد بیشتر درآمد دریافت کنند.

این برنامه احتمالا برای جلب رضایت توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مستقل و سایر اعضای اکوسیستم iOS در نظر گرفته شده که معتقدند موفقیت اپ استور به اندازه کافی برای توسعه‌دهندگان آن ثمربخش نبوده است. این شرکت در ماه‌های اخیر از طرف نهادهای مختلف به خاطر سیاست‌های ضدرقابتی تحت فشار بوده و درگیری با اپیک گیمز بر سر بازی فورت‌نایت نیز شرایط را از هر زمان دیگری برای آن‌ها دشوارتر کرده است. حالا کار به جایی رسیده که حتی شرکت‌هایی مثل فیسبوک و مایکروسافت هم نسبت به سیاست‌های اپل در قبال اپلیکیشن‌های شخص ثالث اپ استور معترض هستند.

برنامه حمایت از کسب و کارهای کوچکی در شرایطی ارائه می‌شود که همه‌گیری ویروس کرونا فشارهای اقتصادی زیادی را بر مردم وارد کرده است. البته این شرکت در پاسخ به خبرگزاری The Verge می‌گوید دلیل منفردی برای این تصمیم وجود ندارد. همچنین مشخص نیست که این برنامه پیش از همه‌گیری کووید-۱۹ در دست طراحی قرار داشته است یا نه، چون مسئولان اپل از اظهارنظر در این باره خودداری کرده‌اند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)