خانهاخبار
آپدیت جدید کروم بهینه‌سازی‌های بزرگی را در زمینه مدیریت منابع اعمال می‌کند

آپدیت جدید کروم بهینه‌سازی‌های بزرگی را در زمینه مدیریت منابع اعمال می‌کند

نسخه جدید مرورگر کروم به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده که بالاخره پس از مدت‌ها مشکل مدیریت منابع این نرم‌افزار را تا حدی برطرف خواهد کرد.
۱۳۹۹/۸/۲۹

چند ماه پیش در خبری اعلام شد که گوگل کروم در آپدیتی نسخه بتای خود را به قابلیت کنترل زبانه‌ها مجهز کرده تا اثرگذاری بر منابع سیستم به حداقل برسد. این قابلیت حالا به‌صورت عمومی منتشر شده و می‌توانیم آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بهینه‌سازی‌های کروم در چند وقت اخیر تلقی کنیم. گوگل درباره این آپدیت می‌نویسد:

کروم در نسخه جدید به‌شکل فعالانه منابع کامپیوتر را مدیریت می‌کند تا سرعت زبانه‌های موردنظر شما را افزایش دهد – و در عین حال امکان استفاده از صدها زبانه همزمان را فراهم کند. با کمک این قابلیت می‌توانید کارهای خود را روی هر زبانه از همان‌جایی ادامه دهید که قبلا رهایش کرده بودید.

گوگل دریافته که تایمرهای جاوا اسکریپت به‌طور خاص حدود ۴۰ درصد از منابع سیستم را در زبانه‌های پس‌زمینه درگیر می‌کنند. در نتیجه، با کاهش تاثیرات آن‌ها می‌توان بهینه‌سازی‌های زیادی در وضعیت راندمان سیستم ایجاد کرد.

در نسخه ۸۷ کروم بیداری تایمرهای جاوا اسکریپت پس‌زمینه هر یک دقیقه یک‌بار اتفاق می‌افتد و فشار وارده بر CPU را تا ۵ برابر کم می‌کند. گوگل می‌گوید این کار عمر باتری را تا ۱ ساعت و ۲۵ دقیقه افزایش می‌دهد (این آزمایش روی مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ اینتل صورت گرفته است). این شرکت مدعی است که تغییرات اعمالی بدون اثرگذاری بر قابلیت‌های پس‌زمینه محبوب کاربران از جمله پخش موسیقی یا دریافت نوتیفیکیشن‌ها انجام شده است.

image

گوگل همچنین قابلیت Occlusion Tracking را به ویندوز اضافه کرده که پیش‌تر روی Chrome OS و macOS عرضه شده بود. این قابلیت اجازه می‌دهد تا کروم بفهمد که کدام زبانه‌ها و پنجره‌ها در مقابل دید کاربر قرار دارند. در نتیجه، مرورگر میزان منابع زبانه‌های پس‌زمینه را به حداقل می‌رساند و باعث افزایش ۲۵ درصدی سرعت بالا آمدن برنامه و افزایش ۷ درصدی سرعت بارگذاری صفحات می‌شود.

افزون بر این، قابلیتی به نسخه موبایل کروم اضافه شده تا کمک‌حال کاربرانی باشد که با انگشتان بزرگ لینک‌های اشتباهی را لمس می‌کنند. گوگل می‌گوید از هر پنج دفعه‌ای که افراد در صفحات وب به عقب و جلو جابه‌جا می‌شوند یک دفعه آن به خاطر این است که اشتباها روی لینک‌ها تپ کرده‌اند. کروم ۸۷ عمل بازگشت به صفحه قبلی را تا ۲۰ درصد سریع‌تر کرده و قرار است در آینده شاهد افزایش ۵۰ درصدی سرعت آن باشیم.

ولی کار گوگل به همین‌جا ختم نشده و ظاهرا بالاخره می‌خواهد نسخه مبتنی بر ARM مرورگر خود را برای کامپیوترهای مک و ویندوزی منتشر کند. اگرچه این نسخه هنوز در دسترس کاربران قرار نگرفته، ولی دکمه دانلود آن به صفحه دانلود مرورگر کروم اضافه شده است. نسخه اینتلی کروم هم‌اکنون بر روی کامپیوترهای ARM کار می‌کند، اما نسخه مخصوص ARM با بهینه‌سازی‌های بهتری عرضه می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)