خانهاخبار
اوپو برای اولین بار از پشتیبانی رنگی دوطرفه 10 بیتی در سری Find X3 خبر داد

اوپو برای اولین بار از پشتیبانی رنگی دوطرفه 10 بیتی در سری Find X3 خبر داد

اوپو در روز دوم رویداد Inno Day اعلام کرد که برای اولین بار امکان پشتیبانی دوطرفه از طیف رنگی گسترده و رنگ‌های 10 بیتی را به پرچمدار بعدی خود اضافه می‌کند.
۱۳۹۹/۸/۲۹

مدیریت رنگ در اندروید همواره موضوع چالش‌برانگیزی بوده است. گوگل قابلیت مدیریت رنگ را در سال ۲۰۱۷ به اندروید ۸ اضافه کرد تا با موج گسترش نمایشگرهای مجهز به طیف رنگی گسترده (WCG) همراه شود. در طول سه سال گذشته رفته‌رفته تمام گوشی‌های جدید اندرویدی به قابلیت مدیریت رنگ مجهز شدند. با این حال هنوز اپلیکیشن‌های شخص ثالث زیادی هستند که از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند.

گوگل به خوبی اپل نتوانسته اپلیکیشن‌های شخص ثالث را به پشتیبانی از مدیریت رنگ ترغیب کند. اندروید همچنان sRGB را به عنوان استاندارد طیف رنگی در نظر می‌گیرد هرچند برخی اپلیکیشن‌ها به سراغ طیف DCI-P3 رفته‌اند. در بخش سخت‌افزار، یکی از کاربردهای طیف رنگی گسترده که توسط اپل هم مورد استفاده قرار گرفته ثبت تصاویر ۱۰ بیتی WCG با رنگ‌های غنی‌تر (۱.۰۷ میلیارد در مقابل ۱۶.۷ میلیون) است.

با این حال، تاکنون هیچ موبایلی در دنیای اندروید در این مسیر قدم نگذاشته و همه گوشی‌های اندرویدی همچنان تصاویر را به‌صورت ۸ بیتی در طیف sRGB به ثبت می‌رسانند. اما حالا اوپو اعلام کرده که پرچمدار نسل بعدی آن‌ها، یعنی Oppo Find X3 که در سال ۲۰۲۱ وارد بازار می‌شود، از رنگ‌های ۱۰ بیتی دوطرفه و عکاسی WCG در قالب سیستمی موسوم به Full-path Color Management System بهره‌مند خواهد شد.

image

گوگل قبلا در پستی در ماه مه ۲۰۱۹ در وبلاگ خود اعلام کرده بود که تصاویر دارای طیف گسترده رنگی به اندروید می‌آید. این شرکت نوشت:

اندروید حالا به نقطه‌ای رسیده که طیف رنگی sRGB با پشتیبانی از ۸ بیت به ازای هر کانال برای استفاده حداکثری از قابلیت‌های نمایشگر و دوربین دستگاه‌ها کافی نیست. ما در اندروید مشغول کار روی عکاسی با پشتیبانی رنگی گسترده در هر دو سمت بوده‌ایم تا تعداد بیت‌ها بیشتر و طیف رنگی گسترده‌تر شود. این یعنی کاربران در نهایت می‌توانند به ثبت صحنه‌های غنی بپردازند، تصاویری با رنگ‌های گسترده‌تر را با دوستانشان به اشتراک بگذارند و عکس‌های خود را با رنگ‌های بیشتری روی موبایلشان ببینند.

از زمان انتشار اطلاعیه گوگل حدود یک سال و نیم می‌گذرد و اوپو امروز اولین شرکتی است که پشتیبانی دوطرفه از عکاسی با رنگ‌های گسترده را اعلام می‌کند. پیش‌نیاز این اتفاق پشتیبانی از پنل‌های ۱۰ بیتی و طیف رنگی گسترده‌تری بود که حالا با گوشی‌هایی مثل اوپو فایند ایکس ۲ پرو، وان پلاس ۸ پرو و ایسوس ROG Phone 3 مسیر حرکت به سمت آن هموارتر شده است.

تلفن‌های فوق‌الذکر از لحاظ تئوری قابلیت نمایش بومی تصاویر ۱۰ بیتی را داشتند، ولی تا امروز هیچ شرکتی به‌صورت رسمی امکان تصویربرداری دوطرفه WCG را در اختیار کاربران قرار نداده بود. اوپو نخستین شرکتی است که از عرضه این قابلیت خبر داده و بالاخره طرفداران اندروید را به آرزوی دیرینه آن‌ها می‌رساند.

اوپو می‌گوید سیستم مدیریت رنگی جدید آن‌ها در سری Find X3 از راه می‌رسد. این شرکت مدعی است که سیستم یادشده اولین سیستم مدیریت رنگ اندرویدی است که برای ثبت، نگهداری و نمایش تصاویر به‌طور کامل از طیف رنگی DCI-P3 و عمق رنگی ۱۰ بیتی پشتیبانی می‌کند. این فناوری می‌خواهد تجربه‌ای بصری با کیفیتی فوق‌العاده را به ارمغان بیاورد که دارای دقیق‌ترین و صحیح‌ترین رنگ‌های ممکن است.

اوپو یادآور می‌شود که سیستم مدیریت رنگ آن‌ها علاوه بر تصویربرداری ۱۰ بیتی از HEIF نیز پشتیبانی می‌کند. این شرکت باور دارد که آینده از آن WCG و عمق رنگی بالاست. تیم تحقیق و توسعه اوپو با اتکا بر همین باور سیستم‌های زیربنایی و سخت‌افزارهای خود را برای تولید رنگ‌ها بهینه‌سازی کرده است. نتیجه این تلاش‌ها راهکاری دوطرفه است که تمام مراحل کار از ثبت تصاویر تا رایانش، رمزگذاری، ذخیره‌سازی، رمزگشایی و در نهایت نمایش عکس‌ها را پوشش می‌دهد و از تصاویر HEIF با عمق رنگی ۱۰ بیتی و طیف رنگی DCI-P3 پشتیبانی می‌کند.

image

سیستم مدیریت رنگی تمام-مسیره‌ی اوپو با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته و توانمندی‌های سخت‌افزاری در هنگام تصویربرداری رنگ‌ها را ثبت می‌کند. تیم مهندسی تحقیق و توسعه این شرکت در حوزه‌های مختلفی مثل اصلاح اعوجاج، کاهش نویز چند-فریمی (MFNR) و وضوح فوق بالای ادراکی از این الگوریتم‌ها استفاده کرده است. اوپو می‌گوید این سیستم از سنسورهای تصویری مجهز به حالت هم‌پوشانی دیجیتالی HDR نیز پشتیبانی می‌کند. حالت هم‌پوشانی دیجیتالی HDR یا DOL-HDR شرایط مختلف نوردهی را درون یک تصویر ترکیب می‌کند؛ یعنی حتی در شرایطی که عکس‌ها در مقابل نور شدید گرفته می‌شوند، رنگ‌ها پرطراوت‌تر به ثبت می‌رسند.

اوپو مدعی است که سخت‌افزار آن‌ها بدون کالیبره شدن نمی‌تواند به حداکثر توانمندی‌های خود دست یابد. این شرکت نمایشگر سری Find X3 را مبتنی بر قابلیت‌های Find X2 Pro می‌سازد که یکی از رده‌بالاترین پنل‌های بازار است. فرآینده کالیبره‌سازی نمایشگر اوپو دقت رنگی بالایی در حد 0.4 JNCD را فراهم می‌کند که ثبات نمایش رنگ‌ها را در نمایشگر افزایش می‌دهد. الگوریتم اختصاصی این شرکت با تنظیم طیف DCI-P3 در نقطه سفید D65 از سازگاری طیف رنگی اطمینان می‌یابد.

image

عمق رنگی ۱۰ بیتی رخدادهای بصری مصنوعی را که در مقایسه با استاندارد عمق رنگ ۸ بیتی از شکاف میان رنگ‌ها حاصل می‌شود کاهش می‌دهد. این عمق رنگی همچنین شیب رنگی را بهبود می‌بخشد تا کیفیت محتوای بصری بهتر شود.

اپل از سال ۲۰۱۶ پشتیبانی از HEIF را به گوشی‌های خود اضافه کرده بود، ولی تلفن‌های اندرویدی هنوز به ثبت تصاویر قدیمی JPEG ادامه می‌دهند. HEIF ضمن حفظ کیفیت قبلی با کمک سیستم‌های فشرده‌سازی قوی‌تر حجم تصاویر را تا ۵۰ درصد کمتر می‌کند. سری Find X3 از HEIF پشتیبانی خواهد کرد و اوپو متذکر شده که این فرمت به‌طور کامل از تصاویر ایستا، EXIF، اطلاعات عمق و ویدیوهای پویا پشتیبانی به عمل می‌آورد.

اوپو می‌گوید سیستم مدیریت رنگی جدید خود را برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ بر روی سری پرچمدار Find X3 عرضه خواهد کرد. بدیهی است که مدتی طول می‌کشد تا این فناوری به رده‌های قیمتی پایین‌تر بازار وارد شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)