خانهاخبار
مصاحبه‌ی مدیران اپل درباره‌ی تراشه‌ی M1

مصاحبه‌ی مدیران اپل درباره‌ی تراشه‌ی M1

یکی از رسانه‌های معتبر طی مصاحبه‌ای با مدیران اپل درباره‌ی آینده‌ی مک و تراشه‌ی M1 گفت و گو کرده است
۱۳۹۹/۸/۲۷

اولین مک‌های اپل با تراشه‌ی اپل سیلیکون یعنی M1 رونمایی شد و تاچند روز دیگر در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در آستانه‌ی عرضه‌ی مک اپل سیلیکون کریگ فدرگی مدیر بخش مهندسی محصولات اپل، معاون بخش سخت افزار یعنی جان ترنوس و Greg Joswiak رئیس بخش بازاریابی، در مورد مک جدید با نشریه‌ی ایندیپندنت گفت و گو کرده‌اند که در ادامه گزیده‌ای از آن را می‌خوانید.

هنگام معرفی محصولات جدید یعنی مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو  و مک مینی با پردازنده‌ی M1، اپل ادعاهای جسورانه‌ای در مورد سرعت آن‌ها نسبت به مک و پی‌سی‌های قدیمی‌تر داشت که البته بعد از انتشار بنچ‌ مارک‌ها مشخص شد چندان بی‌راه هم نیست. مدل‌های جدید مک در بنچ مارک تک هسته‌ای از هر مک دیگری سریعتر است و در چند هسته‌ای نیز بسیاری از دستگاه‌های پیشرفته از جمله مک‌بوک پرو ۱۶ اینچی رتینا را پشت سرمی‌گذارد. فدریگی در مورد عملکرد تراشه‌ی M1 می‌گوید که از آن چیزی که اپل تصور می‌کرد بهتر بود. وی در ادامه بیان کرد مدیران اپل از اعداد مربوط به باتری شگفت زده شده بودند.

فدریگی بیان کرد پروژه‌هایی نظیر این اهدافی را دنبال می‌کنند و آن‌ها را دوست دارید. ما خیلی نزدیک شدیم و این خوب بود. زمانی که نوبت به اعداد مربوط به باتری رسید با خود گفتیم حتما شوخی می‌کنی. ما فکر می‌کردیم افرادی داریم که می‌توانند این موارد را تخمین بزنند.

به گفته‌ی ترنوس در طی فرآیند توسعه‌ مشخص شد که تراشه بیش از آنچه انتظارش را داشتیم، کارایی دارد. تیم‌های توسعه پرشور و هیجان به کار روی تراشه ادامه می دادند و دائم با فشار بیشتری به دنبال بهینه کردن هرچه بیشتر آن بودند. Greg Joswiak در مورد نام تراشه می‌گوید، M1 برای مک بسیار منطقی است چراکه اپل از حروفی معنادار استفاده می‌کند. تراشه‌های سری A در دستگاه‌های iOS مورد استفاده قرار می‌گیرند که در واقع مخفف Apple است و همین‌طور تراشه‌های مربوط به هدفون از H بهره می‌برند. انتخاب M1 بازاریابی درخشانی برای اپل رقم می‌زند.

image

مک‌بوک ایر، پرو و مک مینی از تراشه‌ی یکسان با قیمت متغیر بهره می‌برند. فدریگی می‌گوید عامل اصلی تمایز، ظرفیت حرارتی است. مک‌بوک ایر بدون فن است و خنک کننده‌ی فعال ندارد در حالی که مک‌بوک پرو از سیستم خنک کننده‌ی فعال استفاده می‌کند که عملکرد سریع‌تری را به آن می‌بخشد. طی دوسال آینده تمام سری‌های مک به پردانده‌های اپل سیلیکون مجهز می‌شوند و وقتی از مدیران اپل درباره‌ی مک‌های مجهز به اینتل سوال شد گفتند: آن‌ها به دستگاه‌ها اطمینان دارند و هر دستگاهی وظیفه‌ی مورد نظر خود را انجام می‌دهد. مک‌های اینتل بیگ‌سر را اجرا می‌کنند و بخش بزرگی از تمرکز اپل برای سال‌های طولانی خواهد بود. اپل انتظار دارد که این مهاجرت کاملا یکپارچه باشد چرا که تجربه‌های فراوانی پس از انتقال از PowerPC به Intel در سال ۲۰۰۶، دارند.

ترنوس گفت حتی اگر تغییر در طراحی رخ نداده باشد، مکینتاش جدید با عملکرد خود سخن می‌گوید و آن‌ها پایه و اساس بزرگی برای شروع محسوب می‌شوند.

ما معمولا فقط به دلیل اینکه طرح را بخواهیم تغییر بدهیم سراغ طراحی جدید نمی‌رویم، ما  در اینجا یک پلتفرم عالی، یک پردازنده‌ی بی‌نظیر داریم که باهم ترکیب فوق‌العاده‌ جذابی ایجاد می‌کنند و این همان تفکر پشت آن بود.

با مک‌ اواس بیگ سر، اپل تا حدودی iOS و مک اواس را ادغام کرده و اجازه می‌دهد برنامه‌های آیفون و آیپد در مک اجرا شوند که به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد یک برنامه‌ی واحد برای همه‌ی سیستم عامل‌ها ایجاد کنند. مدیران اپل می‌گویند که قصد ندارند آیپد و مک را ادغام کنند و این اتفاق با اپلیکیش‌های یونیورسال ادامه دارد. فدریگی می‌گوید هیچ برنامه‌ای برای تغییر نحوه‌ی کار مک وجود ندارد و اپل قصد ندارد یک مک با صفحه نمایش لمسی توسعه دهد.

ما با آیپد زندگی می‌کنیم، با گوشی‌ها زندگی می‌کنیم، احساس زیبایی  شناسی ما و نوع باز و روان بودن رابط کاربری و این واقعیت که اکنون این دستگاه‌ها دارای صفحه نمایش بزرگ هستند، ما را به سمت طراحی مک سوق داده است که احساس راحتی را برای ما رقم می‌زند که به هیچ وجه به لمس مربوط نمی‌شود.

فدریگی گفت که اپل ظاهر مک او اس را به گونه‌ای طراحی و توسعه داده که در بین خانواده‌ای از دستگاه‌ها احساس طبیعی و راحتی را منتقل کند و لمس حتی از راه دور نیز برای آن در نظر گرفته نشده است. فدریگی ادامه داد فقط احساس و تجربه‌ی طبیعی کار با دستگاه است و این همان چیزی است که می‌بینید، نه نشانه‌ای از تغییر در آینده و نحوه‌ی تعامل با دستگاه.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)