خانهاخبار
اولین ماموریت عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی انجام شد

اولین ماموریت عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی انجام شد

به دنبال آزمایش‌هایی که چند ماه پیش از سوی اسپیس ایکس صورت گرفته بود، بامداد امروز فضاپیمای کرو دراگون این شرکت بالاخره در ماموریتی رسمی چهار فضانورد را به ایستگاه فضایی فرستاد.
۱۳۹۹/۸/۲۷

اسپیس ایکس با موفقیت دومین گروه از فضانوردان را با فضاپیمای کرو دراگون به مدار فرستاد. این ماموریت که کرو-۱ (Crew-1) نامیده شده اولین ماموریت عملیاتی کرو دراگون به حساب می‌آید و آغازگر عصر جدیدی از حمل و نقل انسان به ایستگاه فضایی برای ناسا خواهد بود.

کرو دراگون ساعت ۰۳:۵۷ دقیقه بامداد امروز سوار بر راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس از مرکز فضایی کندی واقع در ایالت فلوریدا از زمین جدا شد. در کپسول این شرکت سه فضانورد ناسا به نام‌های مایک هاپکینز، ویکتور گلاور و شنن واکر، و فضانوردی از ژاپن به نام سویچی نوگوچی حضور داشتند. این کپسول حالا در مدار قرار دارد و در حدود ساعت ۰۷:۳۰ صبح سه‌شنبه به وقت ایران به ایستگاه فضایی می‌رسد. کرو دراگون به‌گونه‌ای طراحی شده که به‌صورت خودکار به ایستگاه فضایی وصل شود و نیازی به دخالت انسانی نداشته باشد.

فالکون ۹ پس از پرتاب کپسول کرو دراگون با موفقیت در کشتی محل فرود خود در اقیانوس اطلس فرود آمد. اسپیس ایکس می‌خواهد مجددا از همین راکت برای ماموریت بعدی خود موسوم به کرو-۲ استفاده کند.

با وجود این‌که ماموریت امروز دومین ماموریت سرنشین‌دار اسپیس ایکس به حساب می‌آید، ولی اولین ماموریت درازمدت واقعی برای فضاپیمای جدید کرو دراگون است. کرو دراگون اولین بار در ماه خرداد فضانوردان را به ایستگاه فضایی برد و آن‌ها را در ماه مرداد به زمین برگرداند. ولی آن ماموریت آزمایشی بود و صرفا می‌خواست توانایی رفت و برگشت ایمن افراد به ایستگاه فضایی را نشان دهد. به دنبال موفقیت آن ماموریت حالا ناسا اسپیس ایکس را تایید کرده تا پس از دوران شاتل فضایی دارای اولین فضاپیمای قادر به ارسال فضانورد در خاک آمریکا و البته با مالکیت خصوصی باشد.

image

نام این کپسول خاص از کرو دراگون Resilience به معنای «مقاومت» است. مایک هاپکینز دقایقی پیش از پرتاب در جملاتی خطاب به همکاران خود در ناسا و اسپیس ایکس گفت: «شما با همکاری یکدیگر در این برهه سخت الهام‌بخش ملت و دنیا بودید و معنای واقعی نام این وسیله شگفت‌انگیز، یعنی مقاومت، را به نمایش گذاشتید. حالا نوبت ماست که سهم خود را انجام دهیم.»

از حالا به بعد ماموریت‌های سرنشین‌دار کرو دراگون شباهت زیادی به ماموریت امروز این شرکت خواهند داشت. این کپسول قرار است هر سال چند بار به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد و ترکیبی از فضانوردان ناسا و سایر آژانس‌های فضایی بین‌المللی را به آن‌جا برساند.

ناسا اولین بار در سال ۲۰۱۴ از اسپیس ایکس خواست فضاپیمایی بسازد که بتواند هر شش ماه یک‌بار فضانوردان را به ایستگاه فضایی برده و آن‌ها را از آن‌جا به زمین برگرداند. حالا بالاخره این هدف محقق شده و شرایط رفت و آمد به ایستگاه فضایی آسان‌تر می‌شود.

علی‌رغم دستیابی به این موفقیت مهم، هنوز برخی از مقامات ناسا در توصیف کرو دراگون به عنوان فضاپیمایی قابل برای عملیات‌های اجرایی اکراه دارند. از دست دادن دو شاتل فضایی چلنچر و کلمبیا فشار زیادی را به این سازمان وارد کرده بود و بخشی از مهندسان ناسا نمی‌خواهند بپذیرند که دوران تولید فضاپیما توسط آن‌ها به سر آمده است.

با تمام این‌ها، ماموریت امروز اتفاقی حیاتی برای ناسا بود چون به این سازمان اطمینان داد که می‌تواند به‌صورت مرتب و بی‌دردسر فضانوردان خود را به ایستگاه فضایی بفرستد. ناسا پس از آخرین پرواز شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱ برای ارسال فضانوردان خود به ایستگاه فضایی از روسیه کمک می‌گرفت. آن‌ها برای رزرو هر صندلی راکت روسی سایوز ۸۰ میلیون دلار هزینه می‌پرداختند. اما حالا با فضاپیمای اسپیس ایکس می‌توانند هر صندلی را با حدود ۵۵ میلیون دلار رزرو کنند.

image

پیش‌بینی می‌شود که به‌زودی گزینه‌های بیشتری پیش روی ناسا قرار بگیرد، زیرا اسپیس ایکس فقط یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه کاوش‌های فضایی تلاش می‌کند. مهم‌ترین رقیب آن‌ها بوئینگ است که به توسعه کپسولی موسوم به CST-100 Starliner می‌پردازد. این فضاپیما هنوز در دست توسعه قرار دارد چون ماموریت قبلی آن به ایستگاه فضایی که فاقد سرنشین بود مطابق برنامه پیش نرفت. استارلاینر در آزمایش پارسال با چند گلیچ نرم‌افزاری روبرو شد که جلوی رسیدن کپسول آن‌ها به ایستگاه را گرفت و بوئینگ را مجبور کرد تا کپسول خود را به زمین برگرداند. این شرکت قرار است اوایل سال ۲۰۲۱ ماموریت آزمایشی دیگری انجام دهد.

با این حساب، اسپیس ایکس فعلا به عنوان اصلی‌ترین همکار ناسا باقی می‌ماند و به افزایش تعداد فضانوردان ایستگاه فضایی ادامه می‌دهد. جمعیت حاضران در ایستگاه فضایی در دوران راکت سایوز به شش نفر می‌رسید چون سایوز صرفا می‌توانست سه نفر را به فضا ببرد. ولی با توجه به ظرفیت چهار نفری کرو دراگون، ایستگاه فضایی به‌زودی برای اولین بار میزبان هفت نفر خواهد بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)