خانهمقاله‌ها
هنگام بستن اجباری اپلیکیشن‌ها چه اتفاقی روی گوشی‌ها روی می‌دهد؟

هنگام بستن اجباری اپلیکیشن‌ها چه اتفاقی روی گوشی‌ها روی می‌دهد؟

در این مطلب می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد بستن اجباری اپلیکیشن‌ها به دست آوریم.
۱۳۹۹/۸/۱۷

ممکن است بارها و بارها به این موضوع فکر کرده باشید که آیا بستن اجباری اپلیکیشن‌ها صدمه‌ای به گوشی هوشمند‌تان وارد می‌کند یا از طرف دیگر، آیا انجام چنین کاری باعث بالا رفتن سرعت آن می‌شود یا خیر. ما به جای آن که به شما بگوییم که چنین کاری را انجام دهید یا انجام ندهید، می‌خواهیم این موضوع را به دقت بررسی کنیم و اثرات آن روی دو سیستم عامل آي او اس و اندروید را با هم شاهد باشیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

image

 

بستن اجباری اپلیکیشن روی سیستم عامل آی او اس بسیار ساده است. تنها کافی است تا در اپ سوییچر، کارت مربوط به هر اپلیکیشن را به سمت بالا هدایت کنید. اما در محصولات اندرویدی، ابتدا باید از مسیر زیر وارد قسمت مربوط به اطلاعات اپلیکیشن شوید:

Settings> Apps & Notifications> App info

حال کافی است تا روی دکمه Force Stop ضربه بزنید.

حال که بستن اجباری اپلیکیشن‌ها را آموزش دیدید، آیا دلیلی برای انجام چنین کاری وجود دارد؟ در صورت بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، چه اتفاقی روی می‌دهد؟ آیا انجام چنین کاری، اثر منفی روی گوشی هوشمند شما می‌گذارد؟ چه زمانی باید اپلیکیشن‌ها را به این روش ببندیم؟ در ادامه مطلب، به تمامی این سوال‌ها پاسخ خواهیم داد.

بستن اجباری اپلیکیشن‌ها به چه معناست؟

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که هنگام خروج از اپلیکیشن، آن‌ها به صورت کامل به کار خود پایان می‌دهند. اما تمام ماجرا به این جا ختم نمی‌شود. به عنوان مثال ممکن است اپلیکیشن باز شده هنوز مشغول انجام فعالیت‌هایی در پس زمینه باشد که پس از بسته شدن، به این موارد ادامه خواهد داد. این اپلیکیشن عجالتا بسته خواهد شد، اما تا زمان پایان یافتن وظایف در حال انجام، در پس زمینه فعال باقی می‌ماند.

image

 

از طرف دیگر، اپلیکیشن‌هایی مانند سرویس‌های موزیک، اپلیکیشن‌های در حوزه سلامت و پیام رسان‌ها معمولا مدتی پس از بسته شدن، در پس زمینه فعال باقی می‌مانند. بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، باعث می‌شود تا کلیه فعالیت‌های فعلی و پس زمینه آن‌ها متوقف شده و سیستم پردازش سیستم عامل روی آن‌ها قطع شود.

آیا بستن اجباری اپلیکیشن‌ها امن است؟

جواب این سوال کاملا وابسته به دلیل یا زمان انجام این کار دارد. اما در اغلب موارد، انجام چنین کاری امن به نظر می‌رسد. جزئیات این موضوع را در ادامه بررسی می‌کنیم.

image

 

معمولا کاربران زمانی اپلیکیشن‌ها را به صورت اجباری می‌بندند که ایرادی در عملکرد آن رخ داده باشد یا یکی از قابلیت‌های آن به صورت ناخودآگاه از کار افتاده باشد. در این موارد بستن اجباری اپلیکیشن و بازگشایی مجدد آن، ایرادات به وجود آمده را برطرف می‌کند.

اگر اپلیکیشن‌ها به صورت عادی مشغول کار باشند، بستن اجباری آن‌ها امن به نظر نمی‌رسد. چرا که ممکن است آن‌ها در پس زمینه مشغول تبادل اطلاعات بوده و به این ترتیب، بخشی از اطلاعات ذخیره نشده شما از بین خواهد رفت.

image

 

آیا هنگام بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، اطلاعاتی را از دست می‌دهیم؟

بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، اطلاعاتی که روی گوشی شما ذخیره شده باشد را از بین نخواهد برد. البته اطلاعاتی که ذخیره نشده باشند، از این طریق از بین می‌روند. تمامی این عوامل، به نحوه پردازش اطلاعات در اپلیکیشن‌ها برمی‌گردد. تصور کنید مشغول نوت برداری در اپلیکیشنی هستید که عملیات ذخیره فایل به صورت خودکار انجام نمی‌شود. به این ترتیب در صورت بستن اجباری این اپلیکیشن، اطلاعات تایپ شده در آن از بین خواهد رفت.

از طرف دیگر اگر اپلیکیشنی در حال آپلود یا دانلود اطلاعات روی سرور بوده و در این میان اپلیکیشن یاد شده را به صورت اجباری ببندید، این عملیات در میانه راه متوقف شده و انجام نمی‌پذیرد.

آیا بستن اجباری اپلیکیشن باعث آزادسازی فضا می‌شود؟

زمانی که شما اپلیکیشن را به صورت اجباری می‌بندید، دیتاهای از پیش ذخیره شده یا اطلاعات کش شده تحت تأثیر این اتفاق قرار نمی‌گیرد. به این ترتیب بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، فضایی از حافظه را آزاد نخواهد کرد. تنها بخشی از رم دستگاه که مشغول پردازش اطلاعات اپلیکیشن مربوطه بوده است، آزاد شده و در اختیار سیستم عامل یا اپلیکیشن‌های دیگر قرار می‌گیرد. برخی موارد انجام چنین امری می‌تواند باعث افزایش سرعت گوشی هوشمند شما شود.

image

 

پس اگر به دنبال راهی برای آزادسازی حافظه دستگاه خود هستید، بستن اجباری اپلیکیشن‌ها امری بیهوده در این زمینه به حساب می‌آید که دردی از شما دوا نخواهد کرد.

آیا بستن اجباری اپلیکیشن‌ها روی عملکرد پردازنده تأثیر می‌گذارد؟

همان طور که اشاره شد، بستن اجباری اپلیکیشنی که دچار اختلال شده و بازگشایی مجدد آن، می‌‌تواند بسیاری از ایرادات به وجود آمده را برطرف کند. ممکن است اگر یک اپلیکیشن را بسته و مجددا باز کنید، عملکرد آن بهتر شده و سرعت عملیات آن نیز بالاتر رود.

همچنین اگر اپلیکیشن‌هایی که تأثیر زیادی روی پردازنده یا رم دستگاه می‌گذارند را به این ترتیب ببندید، روی عملکرد و سرعت اپلیکیشن‌های دیگر تأثیر خواهند گذاشت. چرا که بستن اجباری اپلیکیشن‌ها، رم اشغال شده توسط آن‌ها را آزاد کرده و در اختیار دیگر نرم‌افزارها قرار می‌دهد.

image

 

آیا بستن اجباری اپلیکیشن‌ها روی عملکرد باتری تأثیر می‌گذارد؟

این موضوع بستگی به عملکرد اپلیکیشن‌ها خواهد داشت. اگر اپلیکیشنی در پس زمینه بوده و هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد، به این ترتیب فعالیت‌های پردازنده دستگاه با آن درگیر نخواهد شد و در صورت بستن اجباری آن، تأثیری روی مصرف باتری نیز گذاشته نمی‌شود.

برای چک کردن مصرف باتری اپلیکیشن‌ها، به صورت زیر عمل کنید:

در سیستم عامل آی او اس

وارد قسمت Settings> Battery شوید. در پایین این صفحه، لیست اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه را مشاهده خواهید کرد و به این ترتیب، مصرف باتری آن‌ها در بیست و چهار ساعت گذشته به صورت درصد نمایش داده می شود.

image

 

در سیستم عامل اندروید

وارد Settings> Battery شوید.

image

 

روی آیکون سه نقطه در گوشه تصویر ضربه زده و Battery Usage را انتخاب کنید.

image

 

به این ترتیب می‌توانید لیست اپلیکیشن‌هایی که از زمان آخرین شارژ شما مصرف باتری زیادی داشته را مشاهده کنید.

image

 

بستن اجباری اپلیکیشن‌هایی که مصرف باتری زیادی دارند، کمک شایان توجهی به شما خواهد کرد. اما به محض بازگشایی مجدد، روند مصرف باتری آن‌ها از سر گرفته می‌شود.

چگونه بستن اجباری اپلیکیشن‌ها را Undo کنیم؟

انجام چنین امری قابل بازگشت نخواهد بود. اپلیکیشن یاد شده تا زمانی که آن را مجددا باز نکنید، بسته خواهد ماند. به این ترتیب تنها راه Undo کردن این امر، باز کردن مجدد اپلیکیشن و از سر گرفتن فعالیت‌های آن است.

مقاله‌های مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)