خانهاخبار
چرا شارژر گوشی هوشمند اهمیت دارد

چرا شارژر گوشی هوشمند اهمیت دارد

همه‌ی شارژر‌ها، کابل‌ها و پدهای شارژ به یک شکل ساخته نمی‌شوند و از همین رو شارژر گوشی هوشمند از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است
۱۳۹۹/۸/۱۳

همیشه شرایطی پیش می‌آید که زمانی شارژر گوشی خود را همراه ندارید، باید تلفن خود را شارژ کنید که البته اپل در آخرین گوشی خود یعنی آیفون ۱۲ شارژر را از جعبه حذف کرده و فقط یک کابل لایتنینگ در جعبه قرار داده است. بنابراین آیا می‌توان هرشارژری را به گوشی متصل کرد، خصوصا اکنون که اکثر قریب به اتفاق گوشی‌ها از استاندارد شارژ بی‌سیم و USB-C پشتیبانی می‌کنند؟ پاسخ کوتاه بله است اما احتیاج به توضیح بیشتری دارد.

رتبه‌بندی شارژرها 

رایج‌ترین مشخصاتی که در مورد شارژر مشاهده خواهید کرد وات است. در واقع چقدر انرژی می‌تواند به سمت تلفن کاربر سوق پیدا کند. تبلت‌ها و لپ تاپ‌ها معمولا شارژرهایی با وات بالاتر دارند چراکه باتری‌های حجیم‌تری برای شارژ شدن دارند. سرعت شارژ شدن باتری گوشی هوشمند از صفر تا صد در صد به میزان واتی که از سمت شارژر می آید و همین طور میزان واتی که گوشی توانایی دریافت آن را دارد، بستگی دارد که البته با یک جست و جوی ساده در اینترنت متوجه خواهید شد. به عنوان مثال آیفون ۱۲ جدید می‌تواند تا میزان ۲۰ وات را دریافت کند. بنابراین اگر شارژر رسمی ۲۰ واتی از اپل خریداری کنید، آیفون ۱۲ با سرعتی چهاربرابر سریعتر از شارژر رسمی ۵ واتی شارژ خواهد شد. هم‌چنین توجه داشته باشید که به دلایلی که قبلا گفته شد، مدل ۲۰ واتی را می‌توان برای آیپد نیز استفاده کرد، در حالی که مدل ۵ واتی این قابلیت را ندارد. این امر در مورد درگاه‌های لپتاپ نیز صدق می‌کند. جدیدترین مک‌بوک پرو می‌تواند ۱۰ وات برق از پورت‌های Thunderbolt/USB-C دریافت کند، به این معنی که شارژر ۵ واتی را شکست می‌دهد اما توانایی رقابت با ۲۰ واتی را ندارد. با این فرض که گوشی هوشمند کاربر از شارژر ۲۰ واتی بهره‌مند است، اگر آن را به مک‌بوک پرو وصل کند، لپ‌تاپ می‌تواند حداکثر ۱۰ وات انرژی دریافت کند.

image

اگر می‌خواهید سریعترین شارژ باتری را برای تلفن خود داشته باشید، به شارژری نیاز دارید که همان اندازه وات برای گوشی تامین کند. بیشتر اوقات البته نه همیشه، شارژری که همراه تلفن عرضه می‌شود متناسب‌ترین است. وقتی صحبت از شارژ سریع می‌شود، تولید کنندگان مختلف به روش‌های مختلفی از این فناوری استفاده می‌کنند و استانداردها معمولا برای هر برند مخصوص به خود است. به عنوان مثال وان پلاس در آخرین گوشی خود یعنی ۸تی از شارژ سریع ۶۵ واتی پشتیبانی می‌کند و در واقع باتری را به دو قسمت تقسیم می‌کند و هردوقسمت را به طور هزمان شارژ می‌کند. همانند شارژر معمولی برای گرفتن بهترین نتیجه از شارژ سریع، با شارژر و تلفن پشتیبانی کننده از آن به طور همزمان احتیاج دارید و نمی‌توان وان‌پلاس ۸تی را به هر شارژری متصل کرد و انتظار سرعت شارژ ۶۵ واتی را داشت.

شارژرهای بی‌سیم کمی متفاوت است. بازهم سرعت شارژ را با وات اندازه‌گیری می‌کنند، هرچند شارژرهای بی‌سیم کندتر از نسخه‌های سیمی هستند. خوشبختانه در حال حاضر تقریبا همه استاندارد Qi را پذیرفته‌اند، بنابراین می‌توان تلفن را به هرمدلی که دوست داشت متصل کرد.

چه نوع شارژری استفاده کنیم

تا زمانی که از کابل یا استاندارد بی‌سیم مناسب استفاده می‌کنید، می‌توانید هرشاژری را به گوشی متصل کنید. گوشی‌های امروزی برای محافظت از باتری میزان برق را تنظیم می‌کنند، بنابراین اگر از شارژری قدرتمند استفاده می‌کنید خطر منفجر شدن گوشی شما را تهدید نمی‌کند. با این اوصاف استفاده از شارژرهای ارزان و بدون مارک و یا شارژرهایی که سال‌ها از آن ها استفاده می‌کردیم، ممکن است ایمنی یا استاندارد‌های روز را نداشته باشند. البته این بدان معنا نیست که همه‌ی شارژرها نامطمئن هستند، اما برای داشتن امنیت بیشتر ارزش این را دارد که از یک شارژر جدیدتر از یک سازنده‌ی معتبر استفاده کنید، حتی اگر کمی گران‌تر باشد. نکته‌ی اصلی اینست که اگر شارژرهای جدید با اکثر تلفن‌ها کار می‌کند، در صورت استفاده از شارژری که توسط شرکت سازنده‌ی گوشی ساخته نشده، سرعت شارژ پایین خواهد آمد.

image

همانطور که در بالا اشاره کردیم، این امر به ویژه در مورد شارژ سریع صدق می‌کند چرا که اکثر سازندگان تلفن دوست دارند استانداردها و روش های خود را اعمال ‌کنند. به همین علت برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ باید از شارژر مخصوص خود تلفن استفاده کرد. البته می‌توان از شارژرهای دیگر شرکت‌ها نیز استفاده کرد اما توصیه می‌شود که از شارژر رسمی بهره ببرید.

برای شارژ بی‌سیم نیز به همین گونه است. از آن‌جا که اکنون بیشتر داک‌ها و پد‌های شارژ از یک استاندارد استفاده می‌کنند، میتوان گفت که با اکثر گوشی‌ها کار می‌کنند اگر که برای گوشی خاصی طراحی نشده باشند. به طور معمول اپل استانداردهای خاص خودش را دارد. استاندارد جدید مگ‌سیف برای آیفون ۱۲ طراحی شده است چراکه از آهن‌ربا در پشت آن استفاده شده و توصیه نمی‌شود که برای سایر گوشی‌ها از آن استفاده کنید. آهن‌ربا و شارژ بی‌سیم معمولا ترکیب خوبی نیستند اما اپل برخی تکنیک‌ها و مهندسی‌ هوشمندانه استفاده کرده تا عملکرد مناسبی در آیفون ۱۲ داشته باشد.

image

اپل بعد از معرفی مگ‌سیف عنوان کرد با کارت‌های اعتباری، تراشه‌های مغناطیسی و گذرنامه سازگاری دارد و آسیبی به آن‌ها وارد نمیکند. البته که ممکن است روی کیس‌های چرمی اثر دایره‌ای شکل به جای بگذارد.

در پایان گفتنی است گوشی‌های مدرن امروزی مشکلی براس استفاده از دیگر شارژرها ندارند اما همان طور که گفته شد برای رسیدن به حداکثر سرعت شارژ باید از همان نوعی که برای گوشی طراحی و ساخته شده، بهره برد. 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)