خانهاخبار
کلید مخفی اضافه شده برای آیفون

کلید مخفی اضافه شده برای آیفون

اپل به تازگی توانسته یک دکمه‌ی مخفی با نام Back Tap به آیفون‌های خود اضافه کند
۱۳۹۹/۸/۱۳

ماه گذشته به آیفون یک دکمه‌ی جدید اضافه شد که احتمالا کاربران هنوز متوجه آن نشده‌اند چراکه به صورت مخفی است. البته این بدان معنا نیست که اپل به صورت پنهانی به خانه‌ی کاربران رفته باشد و دکمه‌ی جدیدی به آیفون‌ها چسبانده باشد. کوپرتینو‌یی‌ها به تازگی آخرین نسخه‌ی سیستم عامل موبایلی خود یعنی آی او اس ۱۴ را منتشر کرده‌اند که دارای قابلیت جدیدی با نام Back Tap است. این ویژگی فرمان‌ها را از طریق ضربه به پشت دستگاه اجرا می‌کند. قابلیت Back Tap یک دکمه‌ی جذاب و جدید به آیفون اضافه می‌کند که مرزهای بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را جابه‌جا کرده است.

image

این ویژگی تمام پنل پشتی آیفون را به یک صفحه‌ی لمسی بزرگ تبدیل می‌کند که به ضربه‌های دوگانه و سه‌گانه حساس است. هرکدام از این ضربه‌ها می‌تواند عملکرد خاصی را انجام دهد. ممکن است هنوز نتوانسته باشید این ویژگی را فعال کنید یا اصلا متوجه آن نشدید چراکه اپل تنظیمات آن را در بخش Accessibility قرار داده است. هدف اصلی این ویژگی، ارائه‌ی گزینه‌های جدیدی برای افزایش تعامل کاربران با آیفون است. عملکرد این بخش جدید با بازکردن منوهای مختلف، دسترسی به مرکز کنترل، اسکرول کردن در برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها، گرفتن اسکرین شات یا فعال کردن سیری مربوط می‌شود. از آن‌جا که Back Tap با اپلیکیشن میان‌بر اپل نیز ارتباط برقرار می‌کند، می‌توان از این ویژگی برای اجرا کردن هربرنامه‌ای استفاده کرد. این دکمه‌ی بسیار جذاب تا وقتی که فعال نشود، مخفی است. کاربر می‌تواند با فعال کردن آن و زدن چند ضربه به پشت دستگاه، هر عملکردی که برای آن تنظیم کرده است را فعال کند.
image

کلید اصلی این قابلیت، شخصی سازی نرم‌افزار اپل است. کوپرتینویی‌ها می‌توانستند به راحتی Back Tap را به چند گزینه‌ی از پیش تعیین شده محدود کنند، اما با بازگذاشتن راه میان‌برها، Back Tap را به ابزاری خلاقانه و بدون محدودیت تبدیل کرده و به کاربران اجازه داده تا روش‌های خود را برای آن پیاده‌سازی کنند. البته این ویژگی مختص اپل نیست و چندی پیش گوگل نیز قابلیتی مشابه را در اندروید ۱۱ مورد آزمایش قرار داد. قابلیت یاد شده در اندروید محدودتر بود و هیچ وقت نتوانست به مرحله‌ی نهایی برسد. البته برخی از توسعه دهندگان این ویژگی را به گوشی‌های اندرویدی آورده‌اند. سطح کنترلی این ویژگی برای دستگاه‌های آی او اس تقریبا بی‌سابقه است. تصور کنید اپل به شما اجازه می‌داد از دکمه‌ی کناری که اکنون برای سیری و اپل پی از آن استفاده می‌شود، برای باز کردن سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کردید، که این حرکت از سوی اپل متصور نیست.

image

این ویژگی بسیار عملکرد خوبی دارد و می‌تواند تفاوت بین یک ضربه‌ی اتفاقی و عمدی را متوجه شود، یعنی نباید نگران فعال شد اتفاقی Back Tap با یک ضربه‌ی غیر عمد بود. این ویژگی می‌تواند به خوبی عملکردهایی که به آن داده می‌شود را انجام دهد. یکی از بهترین میان‌برهایی که می‌توان برای این بخش تنظیم کرد، مرکز کنترل است. ویژگی Back Tap برای ایجاد تعامل سخت‌افزاری جدیدی که در گذشته در دسترس نبود، حسگرها و سخت‌افزارهای آیفون را مجددا برنامه‌ریزی می‌کند. این یک دکمه‌ی فیزیکی جدید است که هیچ کدام از محدودیت‌های اپل در آن وجود ندارد و کاربران می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. به طور کلی دکمه‌های فیزیکی مستقیم‌ترین شکل تعامل باکاربر هستند. به همین دلیل است که سامسونگ روی دکمه‌ی بیکسبی اصرار دارد و همین‌طور نتفلیکس برای دکمه‌ی سرویس خود روی کنترل Roku هزینه پرداخت می‌کند. شاید به همین دلیل است که به کاربران امکان اجازه‌ی شخصی سازی روی دکمه‌‌ها را نمی‌دهند. Back Tap را اگر به عنوان یک دکمه در نظر گرفت، می‌توان آن را قدم بزرگی دانست.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

ali

۱۳۹۹/۸/۱۴
( البته این بدان معنا نیست که اپل به صورت پنهانی به خانه‌ی کاربران رفته باشد و دکمه‌ی جدیدی به آیفون‌ها چسبانده باشد )
همچین فکری هم نکردیم