خانهاخبار
اپلیکیشنی برای تشخیص کرونا در دست توسعه است

اپلیکیشنی برای تشخیص کرونا در دست توسعه است

شیوع ویروس کرونا در دنیا مجددا در حال افزایش است.
۱۳۹۹/۸/۱۲

حدودا یک سال از ظهور ویروس کرونا در دنیا می‌گذرد و به این ترتیب، برخی افراد دیگر نسبت به ابتلا به این ویروس استرس نداشته و با هر سرفه یا عطسه، دیگر مثل سابق نگران نمی‌شوند. اما بعضی اشخاص دیگر همچنان نسبت به این موضوع نگران هستند. این در حالی است که روزانه بین 90 تا 100 هزار مبتلای جدید در ایالات متحده کشف می‌شوند و کشور انگلستان هم برای بار دوم به حالت قرنطینه فرو رفته است و به این ترتیب، وقت آن نیست که نسبت به این ویروس احساس پیروزی کرده و ماسک‌های خود را برداریم.

اگر از آن دسته افراد حساس هستید که با هر سرفه یا عطسه به دنبال دماسنج رفته و درجه تب خود را اندازه گیری می‌کنید، باید بگوییم که اپلیکیشنی در دست طراحی و توسعه است که جواب سوال شما با مضمون آیا به کرونا مبتلا شده‌ام؟ را به آسانی پاسخ می‌دهد. این اپلیکیشن که توسط دانشگاه IEEE طراحی شده است، از طریق زبان ماشین قادر به تشخیص این موضوع خواهد بود. به کمک یادگیری ماشینی، این اپلیکیشن آموزش می‌بیند که میان انسان‌های سالم و افرادی که به بیماری کرونا مبتلا هستند، تفاوت قائل شود.

تیم سازنده این اپلیکیشن به اطلاعات و صداهایی که حدودا 70 هزار نفر برای سنجش ارسال کرده بودند، دسترسی پیدا کردند. حدود 200 هزار نوع سرفه مختلف با شدت‌های متفاوت در این پروژه شناسایی شد که دو هزار و 500 نفر از آن‌ها به بیماری کرونا مبتلا بودند. این اپلیکیشن در 98.5 درصد موارد، فرد مبتلا به ویروس کرونا را شناسایی و در 100 درصد موارد، شخص فاقد علائم و سالم را نیز شناسایی و ثبت و ضبط کرده است.

image

 

نتیجه این گزارش به صورت زیر اعلام شده است:

تکنیک‌های هوش مصنوعی قادر است تا یک ابزار غربالگری رایگان، غیر تهاجمی، قابل تشخیص در لحظه و در هر زمان را ایجاد کند و برای تقویت رویکردهای فعلی در مهار گسترش ویروس کرونا، کمک قابل توجهی به حساب آید. این گزینه می‌تواند برای غربالگری روزانه دانش آموزان، کارگران یا در محافل عمومی از جمله مدارس، شرکت‌ها، مراجع حمل و نقل یا در استخرها مورد استفاده عملی قرار گیرد و اشخاص مبتلا، به سرعت از این موضوع اطلاع پیدا خواهند کرد.

محققان همچنین گزارش داده‌اند که در حال توزیع اپلیکیشن رایگانی هستند که مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و در عین حال با بیمارستان‌ها نیز ارتباط داشته تا نتیجه آزمایش و صداهای ضبط شده از سرفه افراد، به صورت مستقیم در اختیار آن‌ها قرار گیرد. این دسته از موارد از طریق اسپیکرهای هوشمند یا دستیارهای صوتی نظیر سیری، گوگل اسیستنت و الکسا به مراجع مربوطه مخابره می‌شوند. برای آن که نتیجه این تست‌ها به واقعیت نزدیک‌تر شود، شما باید از محصولاتی که از میکروفون‌هایی قوی بهره می‌برند، استفاده کنید. همچنین مسائل مربوط به حریم شخصی کاربران نیز در این حوزه باید به دقت کنترل شود.

امکان باز کردن یک اپلیکیشن، درخواست از شخصی برای سرفه کردن و تشخیص بیمار بودن یا نبودن وی، یکی از بزرگ ترین کارهایی است که این اپلیکیشن قادر به انجام آن خواهد بود و مطمئنا کمک شایان توجهی به افراد مبتلا خواهد کرد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)