خانهاخبار
سرفیس، ایکس باکس و خدمات ابری به افزایش چشمگیر درآمدهای مایکروسافت کمک کرده‌اند

سرفیس، ایکس باکس و خدمات ابری به افزایش چشمگیر درآمدهای مایکروسافت کمک کرده‌اند

گزارش اقتصادی مربوط به سه‌ماهه اول سال مالی 2021 مایکروسافت منتشر شد. ظاهرا دوره همه‌گیری ویروس کرونا همچنان برای این شرکت سودآور است و به رشد قابل توجه درآمدهای آن کمک می‌کند.
۱۳۹۹/۸/۸

مایکروسافت دیشب با انتشار گزارش اقتصادی اولین سه‌ماهه سال مالی ۲۰۲۱ خود از دستیابی به درآمد ۳۷.۲ میلیارد دلاری و سود خالص ۱۳.۹ میلیارد دلاری در بازه زمانی منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ خبر داد. رقم درآمدهای این شرکت نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال ۱۲ درصد و سود خالص آن‌ها ۳۰ درصد افزایش یافته است. با وجود این که همه‌گیری ویروس کرونا بسیاری از کارمندان را به دورکاری مجبور کرده، مایکروسافت از حضور مردم در خانه غافل نمانده و با بهره‌گیری از بازار گسترده بازی‌ها و حوزه ارتباطات ویدیوکنفرانسی عایدی مناسب به دست آورده است.

خدمات ابری بیشترین میزان رشد را در درآمدهای اخیر این شرکت داشته است. درآمد حاصل از خدمات تجاری آفیس ۳۶۵ حدود ۲۱ درصد بیشتر شده، و محصولات سمت سرور و خدمات ابری نیز ۲۲ درصد رشد پیدا کرده‌اند. درآمد خدمات Azure به تنهایی ۴۸ درصد افزایش داشته است.

مهم‌ترین اتفاق از دیدگاه مصرف‌کنندگان افزایش تعداد مشترکان مایکروسافت ۳۶۵ است که حالا به ۴۵.۳ میلیون رسیده. این افزایش از رشد سالانه ۲۷ درصدی خبر می‌دهد و احتمالا ناشی از تمرکز دوباره مایکروسافت بر خدمات ۳۶۵ و مایکروسافت تیمز بوده است.

منتها خدمات ابری و آفیس تنها محصولاتی نیستند که درآمد مایکروسافت را افزایش داده‌اند. درآمد برند سرفیس هم در این سه‌ماهه با افزایش ۳۷ درصدی به ۱.۵ میلیارد دلار رسیده. این اتفاق از آن جهت حائز اهمیت است که در این بازه هیچ محصول جدیدی از این برند معرفی نشده است. مایکروسافت فقط از سرفیس لپ‌تاپ گو جدید و نسخه به‌روزشده‌ی سرفیس پرو ایکس رونمایی کرد که درآمد آن‌ها در سه‌ماهه بعدی محاسبه خواهد شد.

در حوزه بازی‌ها، خدمات و محتواهای ایکس باکس نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال شاهد افزایش چشمگیر ۳۰ درصدی بود. در طول دوره همه‌گیری شماری از کاربران به استفاده از سرویس‌هایی مثل ایکس کلاود و گیم پس روی آوردند. مایکروسافت یادآور می‌شود که اشتراک‌های گیم پس و قدرت بازی‌های شخص ثالث و اختصاصی آن‌ها از عوامل این رشد محسوس بوده است.

image

مایکروسافت حالا در شرف عرضه کنسول‌های نسل بعدی است. ایکس باکس سری ایکس و سری اس که در تاریخ ۱۰ نوامبر وارد بازار می‌شوند به تقویت خدمات ایکس کلاود و گیم پس کمک می‌کنند. این شرکت ماه پیش اعلام کرده بود که تعداد مشترکان گیم پس به ۱۵ میلیون رسیده ولی فعلا این آمار را به‌روز نکرده است.

ردموندی‌ها انتظار دارند کنسول‌های جدیدشان با استقبال گسترده‌ای از سوی کاربران مواجه شوند. آن‌ها می‌گویند تقاضای بالای کاربران می‌تواند میزان درآمدهای سخت‌افزاری این شرکت را در سه‌ماهه بعدی تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

مایکروسافت چند ماه پیش به دنبال قرنطینه و خانه‌نشینی مردم از افزایش مصرف سیستم عامل ویندوز خبر داده بود. ولی در سه‌ماهه گذشته درآمد نسخه‌های OEM این سیستم عامل با کاهش ۵ درصدی روبرو بوده و مایکروسافت این اتفاق را ناشی از کاهش تقاضای محصولات تجاری می‌داند.

علی‌رغم افت فروش محصولات تجاری، درآمدهای ویندوزهای OEM غیر-پرو به لطف تقاضای بالاتر بازار PC افزایشی ۳۱ درصدی داشته است. این افزایش احتمالا از سوی دانش‌آموزان و خانواده‌هایی بوده که در این دوره به تجهیزات بیشتری در داخل خانه نیاز داشته‌اند تا بتوانند آموزش‌ها و کارهای خود را از راه دور پی بگیرند.

لینکدین، از زیرمجموعه‌های مایکروسافت، با رسیدن به ۷۲۲ میلیون کاربر به رشد سالانه ۱۶ درصدی رسیده است. با این حال، درآمد بخش جستجو ۱۰ درصد کمتر شده. مایکروسافت کسب و کارهای مختلف خود را در سه گروه طبقه‌بندی می‌کند: بهره‌وری و فرآیندهای تجاری، خدمات ابری هوشمند، و رایانش شخصی. حوزه رایانش شخصی شامل محصولات سرفیس، ایکس باکس و ویندوز است. این شرکت می‌گوید بازی‌ها و برند سرفیس در سه‌ماهه گذشته درآمد کلی آن‌ها را ۶ درصد افزایش داده‌اند.

خدمات Azure موجب رشد درآمد گروه خدمات ابری هوشمند شده، و آفیس ۳۶۵ و لینکدین نیز نمودار گروه بهره‌وری و فرآیندهای تجاری را بالا برده‌اند. پر واضح است که مهم‌ترین محصولات و سرویس‌های این شرکت، یعنی Azure، بازی‌ها، سرفیس و آفیس، تحت تاثیر همه‌گیری کووید-۱۹ بوده‌اند.

مدیرعامل مایکروسافت، ساتیا نادلا در ابتدای شیوع ویروس کرونا گفته بود که آن‌ها ظرف دو ماه به رشدی دو ساله در زمینه گذار دیجیتالی دست یافته‌اند. حالا به نظر می‌رسد که این شرایط همچنان برای بسیاری از کسب و کارها، دانش‌آموزان و مصرف‌کنندگان ادامه پیدا کرده است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)