خانهاخبار
مک‌های اپل سیلیکون از نسخه‌های جدید A14 استفاده خواهند کرد

مک‌های اپل سیلیکون از نسخه‌های جدید A14 استفاده خواهند کرد

نشریه چاینا تایمز در گزارشی به توضیح درباره برنامه اپل برای عرضه مک‌های نسل جدید و استفاده از تراشه‌های سری A14 روی آن‌ها صحبت کرده است.
۱۳۹۹/۸/۷

اپل در رویداد WWDC 2020 تایید کرد که کامپیوترهای مک خود را از پردازنده‌های اینتل به تراشه‌های اختصاصی خودش موسوم به اپل سیلیکون مهاجرت خواهد داد. در آن مراسم دمویی از این دستگاه به نمایش درآمد و کوپرتینویی‌ها اعلام کردند که اولین مک‌های اپل سیلیکون را تا انتهای سال راهی بازار می‌کنند.

حالا انتظار می‌رود که مراسم سوم اپل در نیمه دوم سال به‌زودی برگزار شود. این شرکت در ماه سپتامبر اپل واچ و آیپد جدید و در ماه اکتبر آیفون ۱۲ و هوم‌پاد مینی را معرفی کرد، و احتمالا در ماه نوامبر از اولین مک‌بوک مجهز به معماری ARM رونمایی می‌کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که ممکن است در ماه نوامبر با چند مک‌بوک اپل سیلیکون روبرو باشیم.

image

در شایعات قبلی اشاره شده بود که تراشه مک بعدی می‌تواند نسخه‌ای از A14 بایونیک، یعنی تراشه سری آیفون ۱۲، باشد. این شرکت در خط تولید آیپد برای سال‌ها از همین رویه استفاده کرده بود و آیپد ایر جدید نیز گواه آن بود. این دستگاه در حقیقت اولین محصولی بود که از A14 استفاده می‌کرد. اکنون گزارشی از چین منتشر شده که به نسخه‌های مختلف A14 برای مک‌های بعدی از جمله آیمک بعدی اشاره می‌کند.

با وجود تمام پیچیدگی‌هایی که تراشه A14 ممکن است داشته باشد، این پردازنده بر روی دستگاه‌های بزرگ‌تر، یعنی مک‌ها، مشکلات و محدودیت‌های بسیار کمتری خواهد داشت. تراشه ۵ نانومتری این شرکت سریع و بهینه است، اما اپل باید مطمئن شود که تراشه آن‌ها در طول فرآیندهای طولانی و پیچیده خنک می‌ماند و به عمر باتری لطمه نمی‌زند. دستگاه‌هایی مثل مک‌بوک و آیمک به اپل اجازه می‌دهند تا تعداد هسته‌ها و سرعت کلاک را افزایش داده و در عین حال تدابیر خنک‌کنندگی بهتری برای کنترل دما داشته باشد.

به گزارش نشریه چاینا تایمز، اپل در داخل مک‌بوک‌ها از نسخه‌های مخلتفی از تراشه A14 استفاده می‌کند. تراشه A14X شبیه نسخه‌ای از این خط تولید است که در آیپد پرو بعدی به کار گرفته خواهد شد. ولی چاینا تایمز می‌گوید تعدادی از مک‌بوک‌ها نیز در آینده نه چندان دور از همین تراشه استفاده خواهند کرد.

image

A14T احتمالا توان آیمک بعدی را تامین خواهد کرد، و اپل همچنین به توسعه GPU اختصاصی خود مشغول است. CPU و GPU این شرکت هر دو با فرآیند تولید ۵ نانومتری ساخته می‌شوند. شرکت تایوانی TSMC وظیفه تولید تمامی سفارشات A14 را برعهده دارد. چاینا تایمز می‌گوید آیمک مجهز به تراشه A14T سال ۲۰۲۱ از راه می‌رسد. با این حال، مشخص نیست که این دستگاه در ماه نوامبر معرفی می‌شود یا نه. علاوه بر این، معلوم نیست که تفاوت A14 با A14X و A14T در چیست و از لحاظ تعداد هسته‌ها، فرکانس کاری و کنترل دما چه فرقی با هم دارند.

اپل تاکنون فقط تراشه A14 را تشریح کرده که از آن در آیفون ۱۲ و آیپد ایر ۴ استفاده شده است، اما انتظار می‌رود که در مراسم اپل سیلیکون زمان زیادی به توضیح درباره تفاوت‌های تراشه آیفون و مک اختصاص داده شود.

افزون بر این، چاینا تایمز می‌گوید تراشه A15 برای آیفون سال بعد و سایر دستگاه‌های اپلی در دست توسعه قرار دارد. این پردازنده با فرآیند ۵ نانومتری N55 شرکت TSMC تولید خواهد شد. البته هنوز هیچ‌کدام از این شایعات به تایید نرسیده است. اپل معمولا جزئیات تراشه‌های در دست تولید خود را فاش نمی‌کند تا عرضه آن‌ها قطعی شود.

تحلیل‌گر مشهور مسائل اپل، مینگ-چی کو، پیش‌تر گفته بود که اپل امسال از یک مک‌بوک پرو مبتنی بر ARM و احتمالا یک نسخه ایر رونمایی خواهد کرد. او باور دارد که کوپرتینویی‌ها سایر اعضای خانواده مک‌بوک پرو را در سال ۲۰۲۱ به اپل سیلیکون مجهز می‌کنند. با این حال او به نسخه‌های A14 اشاره نکرده بود.

انتظار می‌رود که اولین مک‌های آتی اپل مک‌بوک ۱۲ اینچی و مک‌بوک پرو ۱۳.۳ اینچی باشند. افشاگر معروف، جان پراسر، نیز در صفحه توئیتر خود گفته بود که رویداد مک اپل در تاریخ ۱۷ نوامبر مصادف با ۲۷ آبان برگزار می‌شود و دعوت‌نامه‌های این مراسم در تاریخ ۲۰ آبان منتشر می‌شود.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)