ناسا رسما وجود آب در سطح ماه را تایید کرد

ناسا با انتشار بیانیه‌ای به‌طور رسمی اعلام کرد که در یکی از دهانه‌های ماه موفق به کشف مولکول‌های آب شده و این مولکول‌ها در نیمه روشن ماه قرار دارند.
۱۳۹۹/۸/۶

آژانس فضایی آمریکا روز گذشته در اطلاعیه‌ای مهم رسما اعلام کرد که روی ماه آب وجود دارد و این آب در سمتی دیده شده که به طرف زمین است.

این کشف بزرگ با کمک رصدخانه سوفیا صورت گرفته که یکی از تلسکوپ‌های مادون قرمز ناسا است. این تلسکوپ در جو زمین پرواز می‌کند تا شفاف‌ترین تصاویر را از فضا، و در این مورد از ماه، به ثبت برساند.

ناسا در بیانیه مطبوعاتی خود می‌گوید:

سوفیا در دهانه کلاویوس، یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های قابل مشاهده ماه از زمین، که در نیمه جنوبی آن قرار گرفته موفق به کشف مولکول‌های آب شده است. در مشاهدات قبلی از سطح ماه شکلی از هیدروژن شناسایی شده بود، اما نمی‌شد تشخیص داد که آن ماده آب است یا هیدروکسیل. اطلاعات دریافتی از این منطقه نشان می‌دهد که به مقدار ۱۰۰ تا ۴۱۲ بخش بر میلیون - تقریبا معادل یک بطری ۳۵۰ میلی‌لیتری - آب داخل یک متر مکعب از خاک سیاره به دام افتاده است.

با وجود این که تایید رسمی این اکتشاف اتفاق مهمی است، ولی دانشمندان از مدت‌ها قبل به وجود آن اعتقاد داشتند.

پل هرتز از ناسا می‌گوید: «شاخص‌هایی وجود داشت که حاکی از احتمال وجود H2O - یا همان آبی که ما می‌شناسیم - در نیمه روشن ماه بود. اکنون می‌دانیم که این آب واقعا آن جا وجود دارد. این اکتشاف دانسته‌های ما از سطح ماه را به چالش می‌کشد و سوالات هیجان‌انگیزی را درباره منابع مرتبط با کاوش‌های عمق فضا برایمان به وجود می‌آورد.»

ناسا در واقع چند وقتی است که در پی کشف روشی برای فرآوری خاک ماه، موسوم به سنگ‌پوشه، است تا بتواند آب را از آن خارج و استفاده کند. آب برای حیات زمینی ضروری است ولی برای عملیات‌های فضایی هم اهمیت بسیار بالایی دارد. از آب برای کاهش دما و البته زنده نگه داشتن فضانوردان استفاده می‌شود. با این حال، ابتدا باید راهکاری برای استخراج آن از سطح ماه پیدا شود؛ سپس می‌توانیم به فکر حضور موثر و پایدار انسان در این سیاره باشیم.

راستگوپور