خانهاخبار
اپل و اپیک ادعاهای جدیدی را در دادگاه مطرح کردند

اپل و اپیک ادعاهای جدیدی را در دادگاه مطرح کردند

پرونده دادگاهی اپل و اپیک گیمز، خالق بازی فورتنایت، همچنان ادامه دارد و این دو شرکت همچنان با موضع خود پافشاری می‌کنند.
۱۳۹۹/۸/۵

اپیک گیمز بار دیگر سعی دارد در برابر ادعاهای اپل مبنی بر تلاش برای سرقت پول از این غول بزرگ دنیای فناوری بایستد. این شرکت مدتی پیش با ایجاد راهکاری برای پرداخت مستقیم سیستم پرداخت داخلی اپل را دور زده و از کارمزد ۳۰ درصدی اجتناب کرده بود. حالا ابتدای این هفته مدارک جدیدی برای دادگاه ارسال شده که در آن اپیک مدعی است اپل هیچ حقی نسبت به زحمات این شرکت ندارد.

زمانی که اپیک گیمز سیستم پرداخت مستقیم خود را راه‌اندازی کرد، اپل بازی فورت‌نایت را از اپ استور کنار گذاشت و همین مسئله پرونده‌ای قضایی را بین این دو شرکت به وجود آورد. از آن سو، اپل حساب توسعه‌دهندگی اپیک را در iOS و macOS از دسترس خارج کرد تا بازیکنان نتوانند بازی‌های اپیک را خریداری کرده یا فورت‌نایت را به‌روزرسانی کنند.

تعلیق حساب توسعه‌دهندگی اپیک همچنین باعث شد موتور بازی‌سازی Unreal Engine از دسترس خارج شده و توسعه‌دهندگان زیادی با مشکل مواجه شوند. چند هفته پیش قاضی ایالتی آمریکا، گونزالز راجرز در حکمی اعلام کرد که اپل نمی‌تواند Unreal Engine را از اپ استور خود حذف کند. با این حال، او به بازگشت فورت‌نایت به فروشگاه اپلیکیشن‌های اپل رای مثبت نداد.

از آن سو، اپل می‌گوید پرونده اپیک چیزی فراتر از نبرد بر سر پول نیست و علی‌رغم آن‌که سازنده فورت‌نایت می‌خواهد خودش را به‌عنوان رابین هود دنیای مدرن جلوه دهد، حقیقت این است که یک شرکت چند میلیارد دلاری صرفا سعی دارد پولی بابت خدمات دریافتی از سوی اپ استور نپردازد. اپل مدعی است که اپیک از تمام مزایای اپ استور از جمله فناوری، بازاریابی، پایگاه کاربری غنی و غیره استفاده کرده است.

کوپرتینویی‌ها می‌گویند فورت‌نایت در طول دو سالی که در اپ استور حضور داشته از بیش از ۴۰۰ فریم‌ورک API استفاده کرده، بیش از ۲۰۰ بار توسط منتقدان اپلیکیشن‌های اپل بررسی شده و بیش از ۱۴۰ به‌روزرسانی یکتا را برای کاربران اپل منتشر کرده است. به‌علاوه، هر بار که فصل جدیدی از این بازی آغاز شده، اپل آن را با ارسال توئیت تبلیغ کرده، و حتی یک بار بیلبوردی را در میدان تایمز خریداری کرده تا برگزاری کنسرتی را در این بازی اعلام کند.

اپل می‌گوید فورت‌نایت با حمایت آن‌ها در طول این دو سال با حدود ۱۳۰ میلیون دانلود در ۱۷۴ کشور بیش از نیم میلیارد دلار برای اپیک درآمدزایی داشته است. اگرچه این صحبت‌ها متضمن آن است که اپیک باید ممنون اپل باشد که چنین بستر مناسبی را برای رشد آن‌ها فراهم کرده، سازنده فورت‌نایت در ماه آوریل در نامه‌ای از این غول فناوری به‌خاطر حمایت‌های آن‌ها و تبلیغ رویداد فورت‌نایت تشکر کرده بود.

منتها اپل مدعی است که چند ماه بعد اپیک ناگهان خواستار سواستفاده از خدمات اپ استور و عدم پرداخت کارمزد آن‌ها شده است. این شرکت از طرف مدیرعامل اپیک، تیم سوئینی، نامه‌ای دریافت کرده که نشان از مطالبه اپیک مبنی ادامه روند دریافت خدمات اپ استور و موافقت با راه‌اندازی سیستم پرداخت مستقیم این شرکت داشته است.

image

در تاریخ ۳ اوت نسخه جدیدی از فورت‌نایت روی اپ استور منتشر شد که به‌زعم اپل شامل نرم‌افزاری مخفیانه برای دور زدن اپل و انجام پرداخت‌ها از طریق سیستم مستقیم اپیک بود. اپل برای اثبات عدم انحصارگرایی خود می‌گوید رقابت سنگینی در دستگاه‌ها، پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف وجود دارد. کاربران فورت‌نایت می‌توانند پول داخل بازی، موسوم به V-Bucks، را در شش پلتفرم و کنسول مختلف مصرف کنند.

مالک اپ استور مدعی است که تمام اقدامات آن‌ها مطابق قانون و در راستای حفظ اهداف کسب و کارشان بوده است. با این حال، هر دو طرف باور دارند که طرف دیگر قصد سواستفاده از زحمات آن‌ها را دارد و می‌خواهد پولی بابت آن نپردازد. اپل می‌گوید اپیک می‌خواهد از ابزارهای اپ استور استفاده کرده و کارمزد ۳۰ درصدی آن‌ها را پرداخت نکند. اپیک نیز می‌گوید ادعای مکرر اپل مبنی بر دزدی حالا به جایی رسیده که آن‌ها دریافت پرداخت‌های بازیکنان بازی اپیک که حاصل از تلاش هنرمندان، طراحان و مهندسان اپیک بوده را سرقت از چیزی می‌بینند که فکر می‌کنند متعلق به خودشان است.

قاضی راجرز می‌گوید این پرونده تابستان سال بعد باید در مقابل یک هیئت منصفه به رای گذاشته شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)