خانهاخبار
پرونده ضدانحصار گوگل بر پرداخت‌های نجومی این شرکت به اپل تمرکز دارد

پرونده ضدانحصار گوگل بر پرداخت‌های نجومی این شرکت به اپل تمرکز دارد

دولت آمریکا اخیرا علیه رفتارهای ضدرقابتی گوگل شکایت کرده و در مرکز پرونده خود به ارقام بسیار بالایی اشاره دارد که این شرکت به اپل می‌پردازد تا موتور جستجوی پیشفرض آیفون باشد.
۱۳۹۹/۸/۱

وزارت دادگستری آمریکا ماجرای پرداخت‌های میلیارد دلاری گوگل به اپل برای تعیین پلتفرم این شرکت به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون را به‌عنوان نقطه مرکزی پرونده ضدانحصار خود قرار داده است. پرونده شکایت آنتی‌تراست دولت ایالات متحده علیه گوگل چندی پیش رسانه‌ای شد.

در این پرونده اعلام شده که این غول بزرگ دنیای فناوری چیزی حدود ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار به اپل پول می‌پردازد تا گوگل موتور جستجوی پیش‌فرض آیفون و سایر محصولات اپلی باشد. گفته می‌شود مدیرعامل اپل و گوگل در سال ۲۰۱۸ جلسه‌ای داشته‌اند تا در مورد این معامله با هم صحبت کنند.

پس از این جلسه، یکی از کارمندان ارشد اپل برای همتای گوگلی خود می‌نویسد: «دیدگاه ما این است که ما طوری کار می‌کنیم که انگار جفت‌مان کارمند یک شرکت هستیم.» این دو شرکت هنوز نسبت به جلسه مشترک مدیران خود واکنشی نشان نداده‌اند.

image

پرونده وزارت دادگستری به سندی از شرکت گوگل ارجاع می‌دهد که در آن معامله با اپل به‌عنوان کانال قابل توجهی برای درآمدزایی اشاره شده است. این سند می‌گوید اگر این معامله از دست برود آینده احتمالی برای آن‌ها سناریوی «کد قرمز» خواهد بود. یکی از دلایلی که برای این ادعا مطرح می‌شود تخمینی است که می‌گوید گوگل نیمی از ترافیک جستجوی خود را در سال ۲۰۱۹ از دستگاه‌های اپلی به دست آورده است.

اگرچه وزارت دادگستری می‌پذیرد که امکان تغییر موتور جستجوی گوشی‌ها وجود دارد، ولی کاربران کمی این کار را انجام می‌دهند و گوگل عملا به موتور جستجوی انحصاری دنیا تبدیل شده و این اتفاق به رقبای کوچک‌تر آن‌ها ضربه می‌زند. در این پرونده آمده که اپل از این معامله ۸ تا ۱۲ میلیارد دلار سود می‌برد و این رقم چیزی در حدود یک پنجم درآمد خالص جهانی آن‌هاست.

تاکنون ۱۱ ایالت از شکایت این وزارت‌خانه حمایت کرده‌اند و همین مسئله پرونده حاضر را به بزرگ‌ترین پرونده قضایی تاریخ گوگل تبدیل می‌کند. مدیر سیاست‌گذاری این شرکت، کِنت واکر، در پستی وبلاگی مدعی شد که این شکایت «عمیقا ناقص» است، و اگر سایر موتورهای جستجو به‌شکل مصنوعی مطرح شوند در نهایت کاربران متضرر خواهند شد.

واکر می‌گوید پرداخت‌های گوگل به اپل یا سایر تولیدکنندگان شبیه پولی است که شرکت‌های تولید غلات صبحانه به سوپرمارکت‌ها می‌پردازند تا برخی محصولات در قفسه‌های اول و برخی در انتهای ردیف قرار بگیرند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)