خانهاخبار
اگر اپل واقعا به فکر محیط زیست است باید لایتنینگ را کنار می‌گذاشت

اگر اپل واقعا به فکر محیط زیست است باید لایتنینگ را کنار می‌گذاشت

اپل می‌گوید لوازم داخل جعبه آیفون 12 را به دلایل زیست محیطی حذف کرده. اما اگر این شرکت واقعا به فکر کاهش زباله‌های الکترونیکی است، چرا رابط لایتنینگ را به USB-C تبدیل نمی‌کند؟
۱۳۹۹/۷/۳۰

اگر قصد خرید آیفون ۱۲ یا آیفون نسل‌های آتی را داشته باشید، آداپتور شارژر و ایرباد سیمی دریافت نخواهید کرد. اپل می‌گوید این کار را برای حفاظت از محیط زیست انجام داده، چون عرضه لوازم جانبی کمتر همراه با پرچمداران این شرکت نه تنها زباله الکترونیکی کمتری تولید می‌کند بلکه میزان حمل و نقل و در نتیجه حجم تولید کربن را کاهش می‌دهد. در نتیجه، از حالا به بعد آیفون‌ها با یک کابل ساده لایتنینگ به USB-C وارد بازار می‌شوند.

رویکرد اپل به‌طور کلی شاید آن‌قدرها هم بد نباشد، ولی اگر آن‌ها می‌خواستند نیت خیر خود را ثابت کنند باید رابط لایتنینگ را به USB-C تبدیل می‌کردند. اگر آیفون ۱۲ با کابل USB-C به USB-C عرضه می‌شد، کاربران خیلی راحت‌تر می‌توانستند از این کابل با آداپتورهای در دسترس خود استفاده کنند. این کار حتی در نهایت می‌توانست شرایط حذف کامل کابل را هم از جعبه فراهم کند تا زباله الکترونیکی کمتری تولید شود.

این تغییر در سطح فردی نسبتا کوچک به نظر می‌رسد، ولی وقتی آن را در مقیاس فروش سالانه ۲۰۰ میلیون آیفون در نظر می‌گیرید، شرایط تغییر می‌کند. شارژرها احتمالا در نهایت حجم بسیار کوچکی از زباله‌های الکترونیکی را تشکیل می‌دهند، ولی در نهایت همین لوازم کوچک سالانه به هزاران تن زباله تبدیل می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر حذف جک هدفون توسط اپل ثابت کرد، تصمیمات این شرکت روی سایر صنعت موبایل نیز اثرات گسترده‌ای می‌گذارد.

USB-C همین حالا هم به یک استاندارد جهانی تبدیل شده است

رابط USB-C امروز در سال ۲۰۲۰ به یک استاندارد جهانی در زمینه ارتباطات سیمی تبدیل شده است. این استاندارد توسط هدفون‌های سیمی، ایربادهای بی‌سیم، هدست‌های واقعیت مجازی، تبلت‌ها (حتی آیپد اپل)، لپ‌تاپ‌ها (حتی مک‌های اپل) و لوازم جانبی لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شود.

image

کنسول‌های گیمینگ از جمله نینتندو سوئیچ هم از همین استاندارد بهره می‌برند و PS5 و ایکس باکس سری ایکس هم که ماه آینده به بازار می‌آیند به سمت USB-C رفته‌اند. با کمک فناوری USB-C دسترسی به توان شارژ ۱۰۰ واتی ممکن شده و حالا می‌توانیم باتری‌های خود را با سرعت بالا و در کمترین زمان ممکن شارژ کنیم.

USB-C حالا نه تنها در همه جا حاضر است، بلکه به‌سختی می‌توان حوزه‌ای را پیدا کرد که در آن لایتنینگ بهتر از این استاندارد باشد. برخی می‌گویند این رابط زیباتر و کوچک‌تر است، اما آیا این فاکتورها آن‌قدر ارزشمندند که بر ادعای اپل مبنی بر محافظت از محیط زیست بچربند؟

همه شما احتمالا یک شارژر USB-C دارید

استدلال اصلی اپل برای حذف آداپتور شارژر از داخل جعبه آیفون ۱۲ این است که اکثر کاربران از قبل لوازم جانبی موردنیاز خود را دارند. این شرکت سه‌شنبه هفته پیش در طول مراسم رونمایی از پرچمداران جدیدش تخمین زد که حدود ۲ میلیارد آداپتور شارژ در دنیا وجود دارد و تعداد شارژرهای شخص ثالث به میلیاردها عدد می‌رسد.

ولی بگذارید این ارقام را در مقیاسی قابل درک بررسی کنیم. به‌گزارش شرکت تحقیقاتی IDC، اپل در سال ۲۰۱۹ فقط ۱۳.۹ درصد از سهم بازار جهانی موبایل را در اختیار داشته و سال گذشته میلادی حدود ۲۰۰ میلیون گوشی فروخته است. در عین حال، سایر بازیگران این بازار پارسال روی هم چیزی حدود یک میلیارد موبایل فروخته‌اند که اکثر آن‌ها از شارژر USB-C استفاده می‌کنند.

با این حساب، شمار زیادی از کاربران همین حالا شارژر و آداپتوری دارند که می‌توانست آیفون USB-C را شارژ کند. تازه این آمار بدون احتساب سایر دستگاه‌های مجهز به USB-C از جمله هدفون‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و حتی خود مک‌بوک و آیپد پرو جدید است. این یعنی اگر اپل می‌خواست آیفون ۱۲ را به USB-C مجهز کند، می‌توانست کابل شارژر را هم از داخل جعبه آن بردارد.

image

سیاست عجیب یک بام و دو هوا

سوالات پرشماری وجود دارد که درباره اثرگذاری سیاست جدید اپل در راستای حفاظت از محیط زیست باید پرسیده شود. کوپرتینویی‌ها می‌گویند میلیاردها آداپتور شارژ در دست کاربران وجود دارد، ولی خیلی از این آداپتورها احتمالا از رابط استاندارد USB-A استفاده می‌کنند که با کابل لایتنینگ به USB-C اپل سازگار نیست. این شرکت عرضه آداپتورهای USB-C خود را از همین پارسال شروع کرده بود و آن را فقط برای مدل‌های پرو آیفون ۱۱ عرضه می‌کرد. در نتیجه، بخش عمده کاربران آیفون‌های قبلی آداپتور USB-A دارند.

نمی‌خواهیم بگوییم که تصمیم اپل اثری بر محیط زیست نخواهد گذاشت. کسانی که آیفون ۱۲ را خریداری می‌کنند همچنان می‌توانند از کابل‌های لایتنینگ به USB-A و آداپتورهای قدیمی خود استفاده کنند و اصلا کاری به کابل داخل جعبه آیفون جدید نداشته باشند. ولی هدف از عرضه کابل لایتنینگ به USB-C، آن هم وقتی که اپل به‌تازگی شارژر بی‌سیم مگ‌سیف را معرفی کرده، چیست؟

اگر کابل داخل جعبه آیفون ۱۲ از نوع USB-C به USB-C بود، حداقل می‌توانستید برای یک دستگاه دیگر از آن استفاده کنید. در آن صورت، کوپرتینویی‌ها می‌توانستند ادعا کنند که در درازمدت تاثیر زیست محیطی بزرگ‌تری را در سطح جهانی به وجود خواهند آورد. ولی در حال حاضر چنین اتفاقی نیفتاده است.

ادعای اپل چیست؟

اپل چند ماه پیش به‌دنبال خبر اجباری شدن استفاده از استانداردهای جهانی برای شارژ تلفن‌های هوشمند توسط اتحادیه اروپا موضع خود را مشخص کرده بود. این شرکت گفت استفاده از USB-C برای محیط زیست بدتر است چون صدها میلیون لوازم جانبی مجهز به لایتنینگ را بلااستفاده می‌کند. آن‌ها در بیانیه‌ای در این باره نوشتند:

بیش از ۱ میلیارد دستگاه اپلی با رابط لایتنینگ به بازار آمده‌اند و اکوسیستم کاملی از تولیدکنندگان دستگاه‌ها و لوازم جانبی وجود دارند که از لایتنینگ استفاده می‌کنند. قانون‌گذاری در این باره به‌خاطر از دسترس خارج کردن صدها میلیون دستگاه و لوازم جانبی فعالی که توسط کاربران اروپایی و جهانی ما استفاده می‌شوند، به‌طور مستقیم دارای اثرات منفی است، حجم فوق‌العاده زیادی زباله الکترونیکی تولید می‌کند و باعث ناراحتی کاربران ما می‌شود.

image

مطمئنا لوازم جانبی بسیاری در بازار هستند که از رابط لایتنینگ استفاده می‌کنند. ولی ادعای اپل با عقل جور در نمی‌آید چون این شرکت قبلا در سال ۲۰۱۲ داک ۳۰ پین آیپاد و لوازم جانبی اولیه آیفون را کنار گذاشته و به‌سراغ لایتنینگ رفته بود. با این حال، اپل سال‌ها به فروش آداپتورهای ۳۰ پین به لایتنینگ ادامه داد تا طول عمر محصولات قدیمی خود را بالا ببرد.

بله، این اتفاق در کوتاه مدت باعث به وجود آمدن آداپتورها و تبدیل‌های واسط می‌شود و ممکن است زباله اضافه تولید کند، اما در بلندمدت به‌عنوان هزینه‌ای ناچیز تلقی می‌شود که نفع بسیار بزرگ‌تری را حاصل خواهد کرد.

همان لوازم با هزینه‌ای جداگانه

بسیاری از ما کابل‌ها و آداپتورهای زیادی در خانه داریم که هرگز از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. بنابراین می‌توان درک کرد که حذف آداپتور شارژر از آیفون ۱۲ چه توجیهی دارد. اگر می‌خواهیم حجم تولید ۵۳.۶ میلیون تن زباله الکترونیکی سالانه را کاهش دهیم، باید با قدم‌های کوچک به‌سراغ حذف ابزارهای بی‌استفاده و کم‌کاربرد برویم.

image

با این وجود، نمی‌توان استدلال کسانی را که می‌گویند اپل با فروش جداگانه لوازم جانبی به‌دنبال کسب سود بیشتر است نادیده گرفت. وقتی صدها دلار بابت یک تلفن هوشمند پول می‌پردازید و با جعبه‌ای کوچک‌تر از قبل مواجه می‌شوید که حالا لوازم کمتری دارد (و تنها وسیله باقی مانده در آن کابلی با فناوری نیمه انحصاری است)، سخت می‌توان پذیرفت که سرتان را کلاه نگذاشته‌اند.

اپل با ادعای مراقبت از محیط زیست سعی دارد حذف آداپتور شارژر و ایرباد سیمی را از جعبه آیفون ۱۲ توجیه کند، اما پافشاری بر ادامه تولید رابط لایتنینگ این ادعا را در شرایطی متناقض قرار می‌دهد. اگر کوپرتینویی‌ها واقعا می‌خواهند به فکر محیط زیست باشند، باید علاوه بر کاهش لوازم جانبی به فکر تغییر سیاست‌های طراحی محصولات و استانداردهای انحصاری خود باشند.

نظر شما درباره حذف آداپتور شارژر و ایرپاد سیمی از داخل جعبه آیفون چیست؟

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

مهمان

۱۳۹۹/۸/۱
به نظرم فعلا بیشتر یه شعار تبلیغاتی از سوی اپل هستش و البته سودجویی بیشتر، چون مشتری مجبوره برای کوچکترین لوازم جانبی آیفون پول بده، حالا دیگه حتی برای یه شارژر که یه روزی آپشن نبوده و بصورت استاندارد به همراه گوشی فروخته میشده.