خانهاخبار
برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال 2020 ( قسمت اول )

برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ در سال 2020 ( قسمت اول )

با توجه به نزدیک شدن به سال جدید میلادی تصمیم گرفتیم تا بهترین لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی در سال 2020 را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم. پس اگر می خواهید با برترین‌ها آشنا شوید پس این مطب را از دست ندهید.
۱۳۹۹/۸/۱۰

دنیای لپ‌تاپ‌ها پرشده است از نمونه‌های مختلف با کاربردهای مختلف. دسته گیمینگ را می ‌توان پرطرفدارترین دسته لپ‌تاپ‌ها در جهان نامید که هرساله باعث می ‌شوند میلیاردها دلار از جیب مردم برای خریدشان خارج شود. البته نکته مهم درباره لپ‌تاپ‌های گیمینگ این است که کدام لپ‌تاپ برای شما مناسب است. بدون شک اگر آماتور هستید نیاز ندارید تا چند هزار دلار برای خرید لپ‌تاپ‌های آن ‌چنانی خرج کنید اما اگر حرفه ‌ای هستید و یا حتی اهل استریم هستید بدون شک نیاز مبرمی به لپ‌تاپ‌های حرفه‌ ای خواهید داشت. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار جهانی بیندازیم. البته قبل از آن می ‌خواهم تا به مهم ‌ترین قسمت‌هایی که در خرید یک لپ‌تاپ گیمینگ باید به آن‌ها توجه شود اشاره‌ای کنم.

کارت گرافیک

image

 

بدون شک مهم ‌ترین قسمت هر لپ‌تاپ گیمینگی به کارت گرافیکی آن بر می ‌گردد. در جهان تنها دو شرکت انویدیا و AMD هستند که به تولید تراشه‌های اصلی کارت‌های گرافیکی می‌ پردازند و بقیه شرکت‌ها صرفاً در بحث خنک‌ کنندگی یا اورکلاک کردن این کارت‌ها فعالیت دارند. در دنیای کارت گرافیک‌ها باید این را بدانید که معمولاً بین کارت گرافیک‌های دسکتاپ و کارت گرافیکی های موبایل یا همان کارت گرافیک‌های لپ‌تاپ تقریباً در بحث قدرت بین 30 تا 40 درصد اختلاف وجود دارد اما با این ‌حال هنوز هم پردازنده‌های لپ‌تاپ می‌ توانند تا حد زیادی عملکرد شبیه به دسکتاپ ها داشته باشند. البته نسل جدید کارت گرافیک‌ها در حال از راه رسیدن هستند و شاید الان بهترین زمان ممکن برای خرید لپ‌تاپ‌هایی با کارت گرافیک‌های نسل فعلی باشد. (البته در ایران نه)

RAM

image

 

به‌ شخصه میزان ظرفیت رم را از قسمت CPU در لپ‌تاپ‌های گیمینگ مهم ‌تر می ‌دانم. مشخصاً حداقل میزان رم برای یک لپ‌تاپ گیمینگ 8 گیگابایت اما در نمونه‌های میانی و البته پرچم ‌دار می ‌توانیم شاهد استفاده از 16 گیک رم و یا بیشتر باشیم. رم‌های به کار گرفته‌ شده در لپ‌تاپ‌ها می ‌توانند تک کاناله و یا دوکاناله باشند. به ‌طور حتم اگر به دنبال لپ‌تاپی هستید که بتواند در قسمت مالتی تسکینگ عملکرد خوبی داشته باشید لپ‌تاپ‌هایی با حداقل 12 گیک رم و فرکانس مؤثر 2800 GHZ انتخاب‌های خوبی هستند البته این در صورتی است که شما یک گیمر نه‌ چندان حرفه ‌ای باشید اما اگر حرفه ‌ای هستید باید به دنبال رم‌هایی با ظرفیت بیشتر و البته فرکانس بالاتری باشید.

Cpu

image

 

یکی از قسمت‌های بسیار مؤثر در هر کامپیوتری به بخش cpu آن برمی ‌گردد. همان ‌طور که می ‌دانید بخش cpu ها به‌ طور کامل در دست اینتل و البته AMD است.در سال‌های اخیر پردازنده‌های AMD خودی در بازار پردازنده‌ها نشان داده‌اند و به لطف قیمت کمتر و فنّاوری بالاتر و البته کیفیت خوب توانسته‌اند در لپ‌تاپ‌های زیادی به کار روند. اما در آن سوی میدان اینتل حضور دارد که از گذشته تا کنون انتخاب اکثر کمپانی‌های فعال در بازار کامپیوترهای شخصی بوده است. اگر گیمر آن‌ چنان حرفه‌ ای نیستید لپ‌تاپ‌هایی که به سری i5 سری H و یا i7 سری U اینتل انتخاب‌های مناسبی هستند البته که ما سری amd را برای این دسته از گیمرها پیشنهاد نمی کنیم اما اگر گیمرهای حرفه ‌ای هستید بدون شک سری h اینتل و ترجیحاً پردازنده نسل دهمی آن تجربه بی‌ نظیر را به ارمغان می آورند البته در این دسته پردازنده‌های سری 7 یا 9 رایزن نیز عملکرد فوق‌ العاده‌ای به سبب 7 نانومتری بودنشان از خود نشان می ‌دهند.

نمایشگر

image

 

نمایشگر همان چیزی است که شما بیشترین زمان را با آن می‌ گذرانید و اینکه چه قدر کیفت داشته باشد و یا استانداردهای آن چیست تأثیر مستقیمی در سلامت چشم شما دارد. اما اگر گیمری هستید که خیلی حرفه‌ ای نیستید حداقل نمایشگر مناسب شما نمونه‌ای 15.6 اینچی و البته FHD IPS هستند. البته خیلی نباید به نرخ نوسازی در این دسته حساس باشید اما اگر یک ‌گیمر حرفه‌ ای هستید بهترین سایز نمایشگر برای شما 17 اینچ خواهد بود البته که مهم ‌تر از همه‌ چیز برای شما نرخ نوسازی خواهد بود که حداقل باید 144 هرتز باشد.

خنک کنندگی

image

 

بدون شک اگر کولینگ حرفه ‌ای در کار نباشد نرخ فریم بازی‌ها بعد از مدتی افت محسوسی پیدا می‌ کند و فقط باعث اعصاب خوردی شما می ‌شود برای همین ما در این قسمت به هر نوع گیمری توصیه می‌ کنیم که تا جایی که می‌ تواند لپ‌تاپی را انتخاب کند که بهترین سیستم کولینگ را در بین رقبایش دارد.

باتری

image

 

اما آخرین قسمتی که اهمیت دارد تا به آن توجه شود بحث باتری است. با توجه به این ‌که سخت‌ افزار مورد استفاده در لپ‌تاپ‌های گیمینگ به‌ شدت پرمصرف هستند نیاز به یک باتری قدرتمند در لپ‌تاپ‌های گیمینگ کاملاً اساسی به نظر می ‌رسد. برای همین سعی کنید تا آنجا که می ‌شود در بین لپ‌تاپ‌ها آن‌هایی را انتخاب کنید که عملکرد بسیار خوبی در این زمینه ‌دارند. اگر گیمر تازه ‌کارید باتری‌هایی با حداقل توان 50 WH و اگر حرفه ‌ای هستید لپ‌تاپ‌هایی با باتری‌های حداقل 70 WH مناسب خواهند بود.

 

اما بعد از توضیحات مختصرمان دیگر نوبت این است که برویم سر اصل ماجرا و برترین لپ‌تاپ‌های مناسب برای بازی در سال 2020 را معرفی کنیم. البته ما در این لیست از اقتصادی‌ها شروع می ‌کنیم و جلو می ‌رویم.

زیر 1000 دلار

HP PAVILION

image

 

شاید در دسته قیمتی زیر 1000 دلار لپ‌تاپ بازی HP با کانفینگ های مختلف یکی ازبهترین گزینه برای بازی به شمار برود. لپ‌تاپ HP یک لپ‌تاپ تقریباً 2.5 کیلویی است که از یک صفحه‌ نمایش 15.6 اینچی از نوع IPS با حداکثر رزولوشن 1080 استفاده می ‌کند. درباره نرخ نوسازی‌ این صفحه باید گفت که با توجه به این ‌که این لپ‌تاپ جزو لپ‌تاپ‌های اقتصادی محسوب می ‌شود در نتیجه HP قید استفاده از این قابلیت را زده است. در قسمت پردازنده لپ‌تاپ HP کانفینگ های زیادی دارد. البته این لپ‌تاپ در نمونه اقتصادی‌اش تنها از پردازنده نسل دهمی اینتل یعنی I5 10300 H استفاده می ‌کند. این پردازنده از پردازنده پرچم ‌دار و البته قدیمی ‌تر I7 9750 H قوی ‌تر است و عملکردش نزدیک به نسل I7 نسل دهم است. این پردازنده 4 هسته‌ای است که فرکانس پایه هسته‌های آن به 2.5 گیگاهرتز می‌ رسد و در شرایط بوست این میزان به 4.5 گیگاهرتز افزایش می‌ یابد. درزمینهٔ گرافیک لپ‌تاپ HP به دو نمونه کارت گرافیک مجهز شده است. نوع ساده آن هم همان GTX 1650 است که از حافظه GDDR5 استفاده می ‌کند و 4 گیگابایت حافظه برایش در نظر گرفته ‌شده است و نوع قوی‌ تر آن از مدل TI این کارت گرافیک استفاده می ‌کند که همان میزان حافظه دارد ولی از نوع GDDR6. البته نمونه‌هایی از این لپ‌تاپ که بالای هزار دلار قیمت دارند با کارت گرافیک‌های 1660 TI عرضه می ‌شوند. در مورد کارت گرافیک به‌ کار رفته در این لپ‌تاپ می ‌توان گفت که با پایین رده ‌ترین کارت گرافیک انویدیا البته در دسته گیمینگ طرف هستیم. اما این پایین رده بودن به معنی ضعیف بودن آن نیست چرا که این کارت گرافیک می ‌تواند هر بازی را در بالاترین تنظیمات گرافیکی در رزولوشن 1080 به تصویر بکشد اما در رزولوشن‌های بالاتر باید به فکر یک کارت گرافیک بهتر باشید. در زمینهٔ رم نیز لپ HP می‌ تواند بین 8 تا 32 گیگابایت رم داشته باشد که البته مدل‌های زیر 1000 دلار یا 8 گیگ و یا 16 گیک رم از نوع DDR4 با فرکانس مؤثر 2933 MHz استفاده می ‌کنند. اما لپ‌تاپ hp از یک باتری 52.3 wh ساعتی سه سلولی استفاده می‌ کند که طبق گفته خود hp می‌ تواند در حال استندبای نزدیک به 10 ساعت شارژدهی داشته باشد. در زمینهٔ حافظه نیز لپ‌تاپ hp به حافظه‌های هیبریدی مجهز شده است که نوع ssd آن از نوع پیشرفته m.2 است. اما در قسمت پورت‌ها و اتصالات لپ‌تاپ hp از دو درگاه USB 3 و یک پورت HDMI - یک پورت اترنت و یک USB TYPE C - درگاه SD کارت و جک هدفون اشاره نمود. اما در قسمت کیبورد نیز لپ‌تاپ HP از کیبورد معمولی مکانیکال استفاده می ‌کند تا آن ‌چنان فرقی با بقیه در این دسته قیمتی ایجاد نکند.

Asus tuf a15

image


 

سری TUF یکی از سری‌های متنوع ایسوس در سری گیمینگ محسوب می ‌شوند. البته این سری شامل  مدل 700 دلاری تا مدل‌های 2000 دلاری است که نشان تنوع بالای این سری است. اما این لپ‌تاپ در بازه قیمتی بیش از 1000 دلار آن‌ چنان ارزشمند نیست اما در بازه زیر 1000 دلار لپ‌تاپ بسیار ارزشمندی به نظر می‌ رسد. لپ‌تاپ ایسوس از یک صفحه‌ نمایش 15.6 اینچی از نوع IPS در این بازه قیمتی استفاده می ‌کند که خوشبختانه از نرخ نوسازی 144 هرتز بهره می ‌برد. البته رزولوشن این صفحه‌ نمایش 1080 است. البته از دیگر ویژگی‌های این صفحه‌ نمایش می ‌توان به ضد تابش بودن آن اشاره کرد و البته روشنایی و کنتراست مناسب. در زمینهٔ سخت‌ افزار سری TUF در هر بازه قیمتی به پردازنده‌های AMD مجهز هستند. مدل‌های بالاتر از 1000 دلار همگی از سری رایزن 7 و مدل‌های زیر 1000 دلار از رایزن سری 5 استفاده می ‌کنند. اما مشخصات پردازنده مدل مورد بحث ما رایزن 5 است. رایزن 5 یک پردازنده 6 هسته‌ای است که شماره توصیفی آن 4600H است که نشان می‌ دهد که پردازنده مورد استفاده در این لپ‌تاپ از نوع قدرتمند آن است. این پردازنده از سرعت پایه 3 گیگاهرتز استفاده می ‌کند و در حالت بوست سرعتش به بیش از 4 گیگاهرتز می ‌رسد و حافظه آن نیز 6 مگابایت تعیین ‌شده است. در زمینهٔ رم سیستم نیز در مدل‌های زیر 1000 دلار حداکثر میزان رم در نظر گرفته ‌شده 16 گیگابایت است. در زمینهٔ حافظه اصلی دستگاه ایسوس در بهترین کانفینگ حداکثر 1 ترابایت SSD بدون حافظه HHD عرضه می شود. اما مهم ‌ترین قسمت این لپ‌تاپ. گرافیک لپ‌تاپ ایسوس پایین رده‌ ترین کارت گرافیک مخصوص بازی انویدیا یعنی GTX 1650 است. همان ‌طور که قبلاً گفتیم حافظه این کارت گرافیک 4 گیگابایت است و البته که این حافظه از نوع GDDR6 است. اما باتری در نظر گرفته ‌شده برای این لپ‌تاپ نیز یک باتری 3 سلولی است که در زمینه شارژدهی آن‌ چنان گزینه خوبی به‌ حساب نمی‌ آید. اما وزن دستگاه ایسوس به 2.3 کیلوگرم می ‌رسد تا در دسته سنگین ‌وزن‌ها قرار نگیرد. اما از نظر تعداد پورت‌ها ایسوس همیشه یکی از بهترین‌ها بوده است. ایسوس برای لپ‌تاپ خودش 1 عدد پورت USB 2 و دو عدد پورت USB 3.1 در نظر گرفته است. البته طبق روال معمول این لپ‌تاپ یک جک هنذفری و پورت اترنت و در پایان یک پورت HDMI در دسترس قرار خواهد داد.

DELL G3

image

 

اما یکی دیگر از لپ‌تاپ‌های زیر 1000 دلار ما سری G3 دل است. البته برند اصلی گیمینگ دل ALIEN WARE  است که خب به‌ خوبی برای همه شناخته‌شده است. اما لپ‌تاپ‌های گیمینگ با برند خود دل سری G هستند. G3 پایین رده‌ ترین این لپ‌تاپ‌ هاست و البته سری G5 میان رده و درنهایت سری G7 سری بالا رده هستند. سری G3 اکثراً زیر 1000 دلار قیمت دارند و هدفشان گیمرهای آماتور هست که صرفاً برای بازی نیاز به یک دستگاه نه ‌چندان گران قیمت دارند. سری G3 همگی از یک صفحه‌ نمایش 15.6 اینچی FHD استفاده می ‌کنند که البته در رنج قیمتی زیر 1000 دلار فاقد نرخ نوسازی هستند و نمونه‌های 60 هرتزی معمولی هستند. در زمینهٔ پردازنده دل سعی کرده تا آنجا که می ‌تواند از پردازنده‌های اینتل در دستگاه خودش بهره ببرد. پردازنده‌های به‌ کار رفته در این سری معمولاً I5 هستند که البته همگی از سری H هستند. البته در بازار جهانی می ‌توانید نمونه‌های مجهز به پردازنده i7 را نیز پیدا کنید که خب صرفاً در بازارهای محدودی عرضه می‌ شوند. اما در زمینهٔ رم لپ‌تاپ G3 در تمامی مدل‌هایش تنها به 8 گیک رم مجهز شده البته امکان ارتقا آن وجود دارد اما خب باید زیر بار سختی آن نیز بروید. اما دل در قسمت گرافیک کم‌کاری نکرده و سه مدل گرافیک را برای این لپ‌تاپ انتخاب کرده که البته همگی اقتصادی هستند. اگر طرفدار بازی‌های FHD هستید و آن‌ چنان انتظار خاصی ندارید می‌ توانید بین کارت گرافیک‌های 1050 TI و البته 1650 یکی را انتخاب کنید اما اگر دوست دارید کیفیت بالاتری را تجربه کنید و از قدرت پردازشی کم کنید می ‌توانید مدل‌های مجهز به کارت‌های 1660 TI با 6 گیگابایت حافظه را در اختیار بگیرید ولی به‌ جایش ازسری‌های قدیمی ‌تر پردازنده‌های اینتل استفاده کنید. اما حافظه دستگاه نیز هم چنان در این مدل با محدودیت روبه‌ رو است و در اکثر ورژن ‌ها تنها 512 گیگابایت SSD برای این دستگاه در نظر گرفته ‌شده است. این یعنی که باید بی ‌خیال تولید محتوا و یا ذخیره فایل‌های حجیم مورد نظرتان روی این دستگاه شوید. اما در زمینهٔ پورت‌ها لپ‌تاپ دل یک گزینه بسیار خوب محسوب می ‌شود. لپ‌تاپ پایین رده دل جزو معدود لپ‌تاپ‌هایی است که در این رده قیمتی از پورت پرسرعت USB 3.2 پشتیبانی می ‌کند البته این لپ‌تاپ دو پورت USB 3.1 و سه عدد پورت USB 2 نیز دارد. مانند همیشه درگاه‌های HDMI و اینترنت نیز موجود هستند. البته که پورت USB TYPE C نیز در این دستگاه صرفاً برای انتقال داده در دسترس است.

MSI ALPHA 15

image

 

اما یکی از بهترین لپ‌تاپ‌های زیر 1000 دلار لیست ما ساخته شرکت مطرح MSI است که تجربه بالایی در تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ در جهان دارد. حدوداً 3 سال پیش بود که AMD اعلام کرد قصد دارد تا به‌ طور تخصصی وارد حوزه گیمینگ شود و محصولات خاص خود را بین سازندگان با قیمت پایین تر نسبت به رقبا عرضه کند. این در حالی بود که شرکت‌های اینتل و انویدیا که رقیب مستقیم AMD محسوب می ‌شوند محصولات خود را باقیمت‌های به‌ مراتب بالاتر به فروش می رسانند از این ‌رو شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ‌های گیمینگ با توجه به کیفیت بالا و البته قیمت کمتر پردازنده‌های AMD به سمت تولید لپ‌تاپ‌هایی رفتند که صرفاً از قطعات شرکت AMD استفاده می ‌کنند. یکی از این لپ‌تاپ‌ها که هم در قسمت پردازنده و هم کارت گرافیک از محصولات AMD استفاده می ‌کند همین لپ‌تاپ سری آلفا MSI است. آلفا در قسمت پردازنده به پردازنده قدرتمند R7 3750 H مجهز شده‌ است. این پردازنده یک پردازنده 4 هسته‌ای است که سرعت پایه هسته‌های آن روی 2.3 و سرعت بوست روی 4 گیگاهرتز تنظیم شده است. در زمینهٔ رم نیز خوشبختانه رم مدل‌های پایه نیز 16 گیگابایت در نظر گرفته‌ شده است. حافظه در نظر گرفته‌ شده برای این لپ‌تاپ می ‌تواند از 256 گیک SSD تا 1 ترابایت SSD متغیر باشد البته اگر خواهان حافظه‌های هیبریدی هستید بایستی بیش از 1000 دلار هزینه کنید که آن ‌چنان ارزشی ندارد. اما در زمینهٔ صفحه‌ نمایش لپ‌تاپ MSI از یک صفحه‌ نمایش 15.6 اینچی در مدل‌های پایه بهره می ‌برد البته در مدل‌های گران ‌تر از 1000 دلار سایز صفحه‌ نمایش این لپ‌تاپ به 17.3 اینچ می ‌رسد. اما کارت گرافیک این لپ‌تاپ برخلاف اکثر رقبایش از کارت‌های انویدیا استفاده نمی ‌کند. کارت گرافیک استفاده ‌شده در این دستگاه یک کارت گرافیک ساخته ‌شده توسط AMD است. کارت گرافیک 5500M جزو جدیدترین کارت گرافیک‌های شرکت آمریکایی است که بر پایه معماری NAVI توسعه پیدا کرده است و از 4 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره می‌ برد. عملکرد این کارت گرافیک در حد و اندازه کارت گرافیک 1650 انویدیا است. این یعنی این ‌که می‌ توانید اکثر بازی‌های روز را بر روی این لپ‌تاپ با کیفیت 1080 و نرخ فریم مناسب بازی کنید. اما یکی از آن قسمت‌هایی که لپ‌تاپ آلفا در آن نسبت به رقبای هم قیمت قوی‌ تر عمل می‌ کند بحث کولینگ دستگاه است که تا آنجا که شده شبیه به سری‌های بالا رده این کمپانی کار شده است. باتری در نظر گرفته ‌شده برای این لپ‌تاپ یک باتری 51.3WH است. نوع باتری نیز یک باتری لیتیوم یونی 6 سلولی است که شارژ دهی متوسط روبه بالایی را از خود نشان می‌ دهد.


image

 

اما قسمت اول برترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ به پایان رسید. در این قسمت برترین‌ها را در بازه قیمتی زیر 1000 دلار معرفی کردیم و در قسمت بعدی می ‌رویم به سراغ لپ‌تاپ‌های بین 1000 تا 2000 هزار دلاری بازار

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)