خانهاخبار
نوکیا با همکاری ناسا روی ماه شبکه 4G راه‌اندازی می‌کند

نوکیا با همکاری ناسا روی ماه شبکه 4G راه‌اندازی می‌کند

ناسا به‌تازگی اعلام کرده که در پروژه با همکاری نوکیا می‌خواهد روی ماه شبکه 4G بسازد. این شرکت فنلاندی برای راه‌اندازی شبکه مذکور از ناسا بودجه می‌گیرد.
۱۳۹۹/۷/۲۸

نوکیا با همکاری ناسا می‌خواهد بستر استفاده از شبکه پرسرعت اینترنت را برای فضانوردان فراهم کند. این شرکت فنلاندی با دریافت بودجه‌ای ۱۴.۱ میلیون دلاری از سوی سازمان فضایی آمریکا روی ماه شبکه 4G می‌سازد. این قرارداد دیروز به‌عنوان بخشی از پروژه تخصیص بودجه ۳۷۰ میلیون دلاری ناسا اعلام شد. این سازمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ به ماه برگردد.

قرارداد میان طرفین به شاخه آمریکایی نوکیا رسیده اما کل این شرکت را وارد پروژه می‌کند. ناسا در بیانیه خود می‌گوید: «این سیستم قادر است ارتباطات سطح ماه را در فواصل بزرگ‌تر، سرعت بالاتر و با پایداری بیشتر نسبت به استانداردهای موجود ممکن کند.»

این شبکه 4G می‌تواند توسط فضانوردان، وسایل نقلیه و پایگاه‌های آتی سطح ماه استفاده شود. جیم رویتر، مدیر فناوری ماموریت‌های فضایی ناسا، می‌گوید: «نوکیا با سرمایه‌گذاری ناسا به ارزیابی شرایط فناوری‌های زمینی برای استفاده در محیط ماه می‌پردازد تا به ارتباطاتی قابل اطمینان و پرسرعت دست پیدا کند.»

فضانوردان و مهندسان در طول ماموریت‌های آپولو در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۲ صرفا با اتکا بر ارتباطات رادیویی و از طریق شبکه‌ای از فرستنده‌ها، پایگاه‌های مبنایی و رله‌ها کار می‌کردند. این شبکه‌ها مبتنی بر S-Band ناسا بودند که روی فرکانس ۲-۴ گیگاهرتزی کار می‌کرد.

اگر هدف از بازگشت به ماه استقرار در قمر زمین باشد، استفاده از خدمات سلولار دیجیتالی پیشرفت قابل توجهی از نظر کیفیت و راندمان ارتباطات سطح-به-سطح خواهد بود. ولی چرا از 5G استفاده نمی‌شود؟ شاید دلیلش این است که سیگنال‌های 5G برای فواصل کوتاه‌تر کاربرد دارند و برای استفاده از آن‌ها به پایگاه‌های زیادی نیاز داریم.

4G می‌تواند با امکانات بسیار کمتر پوشش بسیار بزرگ‌تری را فراهم کند. شاید روزی در آینده شاهد راه‌اندازی شبکه 5G هم بر روی ماه باشیم، ولی هنوز تا رسیدن به آن‌جا راه زیادی پیش رو است و باید مراحل را گام‌به‌گام طی کنیم.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

کاظمی

۱۳۹۹/۷/۲۸
اونا چکار میکنن،ما چکار میکنیم
ما میخایم همین اینترنت زپرتی رو هم قطع کنیم خخخخ

مسیح

۱۳۹۹/۷/۲۸
الان ایرانسل هم واسه مریخ پیشنهاد میده