خانهاخبار
آیا گلکسی اس 21 تنها با تراشه اگزینوس عرضه می‌شود؟

آیا گلکسی اس 21 تنها با تراشه اگزینوس عرضه می‌شود؟

آیا پردازنده جدید سامسونگ روی پرچمداران آینده به تنهایی قرار خواهد گرفت؟
۱۳۹۹/۷/۲۳

اگر پیگیر اخبار دنیای تکنولوژی باشید، مطمئنا می‌دانید که محصولات مجهز به تراشه اگزینوس سامسونگ همواره در مقایسه با گوشی‌های هوشمندی که از چیپست اسنپدراگون کوالکام بهره می‌برند، عملکرد ضعیف‌تری را چه در حوزه فعالیت‌های پردازشی و در چه حوزه پردازنده گرافیکی از خود نشان داده‌اند. اختلاف میان این دو گزینه به اندازه‌ای رسیده است که طبق گزارشات جدید، محصولات عرضه شده در کشور کره جنوبی نیز همراه با تراشه اسنپدراگون عرضه خواهند شد. به نظر می‌رسد که انتقادات مشتریان در این خصوص در نهایت به ثمر نشسته و مسئولان سامسونگ مجبور شده‌اند تا از مواضع خود پایین بیایند.

سامسونگ به تازگی تراشه میان رده اگزینوس 1080 را معرفی کرد که در ابتدای کار خود، توانست چیپست اسنپدراگون 865 پلاس را کنار بزند. حال باید منتظر بمانیم و ببینیم که تراشه اگزینوس 2100 که در آینده نزدیک معرفی خواهد شد، در مقابل اسنپدراگون 875 کوالکام چه عملکردی را از خود بر جای خواهد گذاشت.

آیس یونیورس، یکی از افشاگران سرشناس در حوزه فناوری معتقد است که چیپست اگزینوس 2100 سامسونگ به هسته Cortex-X1 آرم مجهز است. هسته‌ای که در اسنپدراگون 875 نیز شاهد آن خواهیم بود. هسته Cortex-X1 در مقایسه با Cortex-A77 از عملکرد پردازشی بهتری برخوردار است و طبق اعلام افراد فعال در این حوزه، شاهد افزایش بهره‌وری سی درصدی در این زمینه خواهیم بود.

image

 

متن کامل سخنان آیس یونیورس به شرح زیر است:

شواهد محکمی دالِ بر وجود هسته Cortex-X1 در تراشه اگزینوس 2100 مشاهده شده است. دلیل آن، ظاهر شدن کد عددی 3396 در بنچمارک گیک بنچ این قطعه سخت‌افزاری است. اگر این کد را تبدیل کرده و دیتابیس اطلاعاتی را بر اساس نتایج به دست آمده چک کنیم، با عبارت d44 روبرو می‌شویم که به هسته Cortex-X1 مرتبط خواهد بود.

اگرچه هر دو پردازنده یاد شده از هسته Cortex-X1 بهره می‌برند، اما به نظر می‌رسد که بهبود عملیات پردازشی در اگزینوس 2100 چشمگیرتر باشد.

کمپانی سامسونگ به تازگی، پرسنل خود که در حوزه خصوصی سازی CPU فعالیت داشته‌اند را اخراج کرده و به سمت پردازنده‌های Arm نقل مکان کرده است. اتفاقی که در کمپانی کوالکام نیز مشابه آن رخ داده است.

بر اساس گزارشات منتشر شده، به نظر می‌رسد که اسنپدراگون 875 و اگزینوس 2100 از معماری و هسته‌های یکسان برخوردار باشند که به احتمال زیاد، باید شاهد موارد زیر در طراحی و توسعه آن‌ها باشیم.

  • یک هسته Cortex-X1
  • سه هسته Cortex-A78
  • چهار هسته Cortex-A55

همچنین در طراحی هر دو تراشه یاد شده، از فناوری پنج نانومتری کمک گرفته شده است.

چنان که در یک وب‌سایت کره‌ای آمده است، گوشی هوشمند گلکسی اس 21 سامسونگ که به چیپست اگزینوس 2100 مجهز است، عملکرد بهتری نسبت به مدل مشابه با پردازنده اسنپدراگون از خود نشان داده است.

امتیازات مدل حاوی چیپست اسنپدراگون در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به ترتیب 1204 و 4121 گزارش شده و این در حالی است که در مقابل، شاهد امتیازات 1323 و 4215 در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای تراشه Exynos 2100 بوده‌ایم.

اگرچه امتیازات به دست آمده تقریبا نزدیک هستند، اما تحلیل گران معتقدند که محصول نهایی از سرعت و عملکرد بهتری برخوردار خواهد بود.

چیپست اگزینوس 2100 به پردازنده گرافیکی Mali-G78 مجهز است که طبق نظر مهندسان فعال در حوزه تکنولوژی، با عملکردی همانند پردازنده گرافیکی Adreno 660 در نظر گرفته شده برای اسنپدراگون 875 همراه است.

به نظر می‌رسد که مهندسان و طراحان سامسونگ، تمام عزم خود را برای توسعه و تولید Exynos 2100 جزم کرده‌اند و قصد دارند تا محصول بومی خود را مجددا به نقطع اوج برسانند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حامد

۱۳۹۹/۷/۲۵
به نظرم پردازنده میان رده ای که اسنپ 865 پلاس رو کنار بزنه جلب توجه بیشتری داره نسبت به مدل جدید تره 2100... این یعنی میان رده ای که از غول امسال (نوت 20 الترا) هم سریع تره...