خانهاخبار
فیسبوک برای مقابله با تجزیه اینستاگرام و واتس‌اپ آماده می‌شود

فیسبوک برای مقابله با تجزیه اینستاگرام و واتس‌اپ آماده می‌شود

بر اساس گزارش جدید وال استریت ژورنال، فیسبوک دفاعیه‌ای 14 صفحه‌ای آماده کرده تا دلایل عدم امکان تجزیه زیرمجموعه‌های این شرکت را تشریح کند.
۱۳۹۹/۷/۱۴

فیسبوک همین چند روز پیش سیستم پیام‌رسانی اینستاگرام و فیسبوک مسنجر را با هم یکپارچه کرد، اما حالا زمزمه‌های مربوط به تلاش نهادهای دولتی برای تجزیه این شرکت قوت گرفته است. از مدت‌ها قبل مشخص بود که دولت آمریکا می‌خواهد فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را از هم جدا کند تا نفوذ کمپانی والد آن‌ها بر دنیای رسانه‌های اجتماعی را کاهش دهد. بدیهی است که فیسبوک هم در برابر این تصمیم ساکت نخواهد ماند و با دست پر به زمین مبارزه خواهد رفت.

فیسبوک در سال ۲۰۱۲ اینستاگرام را خرید و دو سال بعد واتس‌اپ را به مجموعه خود اضافه کرد. کمیسیون تجارت فدرال (FTC) به هر دو معامله بدون مشکل مجوز داد ولی این حق را برای خود محفوظ دانست تا در آینده بتواند دوباره به این پرونده برگردد. حالا به‌نظر می‌رسد که این بازبینی در راه است چون FTC می‌خواهد علیه فیسبوک تشکیل پرونده دهد. این اقدام به‌عنوان بخشی از تلاش دولت آمریکا برای محدودسازی قدرت شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری انجام می‌گیرد.

نشریه وال استریت ژورنال به نسخه‌ای ۱۴ صفحه‌ای از دفاعیه تنظیمی وکلای فیسبوک دست یافته که قرار است در برابر تهدید احتمالی مقامات دولتی به کار گرفته شود. این شرکت به‌طور خلاصه اعلام می‌کند که طرح دولت برای تجزیه زیرمجموعه‌های فیسبوک عملا غیرممکن است، چون این معامله دو سال پیش به تایید رسیده و حالا جداسازی این شرکت‌ها هزینه‌هایی زیادی خواهد داشت که از نظر اقتصادی و یکپارچگی سیستم‌ها این کار را غیرمنطقی می‌کند.

یکی از کارشناسان حقوقی موافق جداسازی فیسبوک می‌گوید ادعای این غول رسانه‌های اجتماعی به‌شکل عجیبی ضعیف است. دفاعیه آن‌ها مبنی بر دشوار بودن تجزیه شرکت‌ها احتمالا وزن حقوقی نخواهد داشت. همچنین با توجه به این که FTC حق ورود دوباره به این پرونده را برای خود محفوظ دانسته، فیسبوک از این بابت نیز نمی‌تواند شکایتی داشته باشد.

پرونده ضدانحصار FTC احتمالا بر محوریت اتهاماتی تنظیم خواهد شد که بر تصاحب اینستاگرام و واتس‌اپ به‌منظور جلوگیری از ایجاد رقابت می‌پردازد. در ایمیلی که از سوی زیرکمیته ضدانحصار مجلس آمریکا منتشر شده نقل قولی از مدیرعامل فیسبوک، مارک زاکربرگ، دیده می‌شود که می‌گوید آن‌ها اینستاگرام را خریده‌اند تا یکی از رقبا را از میدان به در کنند. این شرکت پیش از خرید اینستاگرام با مشکلاتی برای رقابت همزمان با اسنپ‌چت و اینستاگرام مواجه شده بود، اما حالا با وجود حضور قدرتمند اسنپ‌چت در بازار آن‌ها راحت‌تر می‌توانند فضای رقابت را کنترل کنند.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)