خانهاخبار
نسخه دیجیتالی PS5 یا ایکس باکس سری اس؟ کدام مناسب تر است؟

نسخه دیجیتالی PS5 یا ایکس باکس سری اس؟ کدام مناسب تر است؟

در این مطلب می‌‌خواهیم Xbox Series S را با نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 مقایسه کنیم.
۱۳۹۹/۷/۱۳

نسخه دیجیتالی پلی استیشن  5 و ایکس باکس سری اس، هر دو را می‌توان نسخه ارزان قیمت و دیجیتالی کنسول‌های اصلی پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس دانست. این گجت‌ها تفاوت‌های نسبتا زیادی با یکدیگر دارند. اما اگر قصد خرید کنسولی ارزان قیمت را داشته و میان این دو مورد شک دارید، پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

چرا که در این مقاله قصد دارید تا نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 با ایکس باکس سری اس را از تمامی جهات مورد مقایسه قرار داده و تفاوت‌های آن ها را بررسی کنیم. به این ترتیب نکات مثبت یا منفی هر یک از کنسول ها را متوجه شده و می‌توانید انتخاب راحت تری میان آن ها داشته باشید.

مقایسه نسخه دیجیتالی PS5 و ایکس باکس سری اس از لحاظ قیمت

اگر قصد خرید یکی از کنسول‌های مورد بحث در این مطلب را دارید، مطمئنا صرفه جویی در هزینه‌ها نیز امر دیگری است که باید مد نظر قرار دهید. ارزان ترین کنسول از میان دو گزینه موجود، ایکس باکس سری اس است که با قیمت 299.99 دلاری در دسترس خریداران قرار گرفته است. اگر قصد دارید تا در ابتدای امر هزینه کمتری را پرداخت نمایید، مایکروسافت پکیجی را برای شما در نظر گرفته که در ازای پرداخت ماهیانه 24.99 دلار، می‌توانید ایکس باکس سری اس به همراه اشتراک دو ساله ایکس باکس گیم پس آلتیمیت را خریداری کنید. اگر حاضر به هزینه کمی بیشتر نیز باشید، می‌توانید با پرداخت ماهانه 34.99 دلار، ایکس باکس سری ایکس به همراه اشتراک دو ساله ایکس باکس گیم پس آلتیمیت را خریداری کنید.

نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 از نظر قیمت، گران تر بوده و برای خرید آن باید 399.99 دلار پرداخت کنید. البته در ازای پرداخت هزینه بیشتر، با مشخصات سخت افزاری قوی تری نیز روبرو خواهید بود. اما متأسفانه کمپانی سونی برای این کنسول، در حال حاضر امکان خرید اقساطی به صورت پرداخت ماهانه را در نظر نگرفته است.

مقایسه نسخه دیجیتالی PS5 و ایکس باکس سری اس از لحاظ زبان طراحی

طراحی این دو کنسول بیش از این نمی‌تواند با یکدیگر تفاوت داشته باشد. جالب است بدانید که هر دو کنسول به رنگ سفید طراحی شده‌اند و این گزینه، تنها وجه اشتراک آن ها است.

image

 

نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 در مقایسه با ورژن اصلی به دلیل عدم برخورداری از درایور دیسک نوری، نازک‌تر است. طراحی متقارن این محصول در نگاه اول، یک کنسول سیاه رنگ را روبروی چشمان شما قرار می‌دهد که با دو پنل سفید رنگ در دو سمت آن همراه است. در صورت تمایل، شما قادر خواهید بود تا این کنسول را به صورت عمودی یا افقی روی هر سطحی قرار دهید. متأسفانه یا خوشبختانه، برخی کاربران با زبان طراحی این محصول ارتباط برقرار نکردند. اما سبک و سیاق طراحی مدرن و شکیل پلی استیشن 5 از نظر بسیاری از منتقدین فوق‌العاده جذاب است.

image

 

از طرف دیگر ایکس باکس سری اس با یک طراحی مینیمال و ابتدایی همراه است. این محصول، کوچک ترین کنسولی است که تا به حال توسط کمپانی مایکروسافتن طراحی و توسعه یافته است. ایکس باکس سری اس از لحاظ ابعاد، حدودا 60 درصد از ایکس باکس سری ایکس کوچکتر است و در قسمت جلویی خود، یک محفظه دایره‌ای شکل سیاه رنگ که مخصوص فن دستگاه است را در خود می‌بیند که در صورت قرار دادن این دستگاه به صورت افقی، تنها یک جسم سفید رنگ را مشاهده خواهید کرد.

مقایسه نسخه دیجیتالی PS5 و ایکس باکس سری اس از لحاظ ظرفیت داخلی

در این قسمت، نسخه دیجیتالی پلی استیشن  برنده میدان است. چرا که این کنسول با یک حافظه داخلی 825 گیگابایتی SSD همراه است که سونی اعلام نموده که در آینده نزدیک، حافظه داخلی این دستگاه را ارتقاء خواهد داد. با این وجود گیمرها، هنوز منتشر اعلام مسئولان سونی هستند تا ببینند کدام یک از حافظه‌ها با حافظه داخلی پلی استیشن  سازگار بوده و به این ترتیب، به سراغ آن گزینه‌ها بروند. متأسفانه این روند به دلیل نیاز به آزمون و خطا روی سیل عظیمی از آیتم‌های موجود کمی زمان بر خواهد بود.

از طرف دیگر، ایکس باکس سری اس با حافظه داخلی 512 گیگابایتی SSD همراه است. اگر نگاهی به بازی‌های امروزی بیندازیم، می‌بینیم که آن ها با خیال راحت هر کدام تقریبا 100 گیگابایت از حافظه دستگاه را اشغال می‌کنند که مقدار کمی به نظر نمی‌آید. بر خلاف سونی، مسئولان مایکروسافت اعلام کرده‌اند که حافظه داخلی 1 ترابایتی Seagate با این کنسول به صورت کامل سازگار است. اما با وجود در دسترس بودن حافظه های 2 و 4 ترابایتی، جای سوال است که چرا مایکروسافت تصمیم گرفته تا تنها از حافظه 1 ترابایتی در این محصول پشتیبانی کند. همچنین حافظه 1 ترابایتی SSD برند Seagate آن چنان هم قیمت پایینی ندارد و برای خرید آن، باید 200 دلار هزینه کنید. به این ترتیب قیمت 299.99 دلاری ایکس باکس سری اس آن چنان هم پایین به نظر نمی‌رسد.

image

 

مقایسه نسخه دیجیتالی PS5 و ایکس باکس سری اس از لحاظ مشخصات سخت‌افزاری

هر دو کنسول یاد شده به پردازنده هشت هسته‌ای AMD مجهز هستند. پردازنده نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 با فرکانس 3.5 گیگاهرتزی فعالیت می‌کند و در مقابل پردازنده ایکس باکس سری اس با فرکانس 3.6 گیگاهرتز در خدمت گیمرها خواهد بود. این تنها موردی است که در آن، ایکس باکس سری اس کمی از نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 بهتر عمل کرده است.

در سایر قسمت‌های سخت‌افزاری، نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 برنده میدان است. هر دو کنسول از پردازنده گرافیکی یکسانی بهره مند هستند، اما نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 با قدرت پردازش 10 ترافلاپسی همراه بوده و در مقابل، توان پردازشی پردازنده گرافیکی محصول مایکروسافت 4 ترافلاپس است. همچنین نسخه دیجیتالی PS5 از شش گیگابایت رم GDDR6 بیشتر نسبت به کنسول ایکس باکس سری S بهره‌مند است و به این ترتیب، محصول سونی توانسته با قدرت رقیب خود را در این زمینه کنار بزند. چرا که این دستگاه همان نسخه اصلی پلی استیشن 5 است و تنها درایور دیسک نوری از آن حذف شده است.

اگر نگاهی به ایکس باکس سری اس بیندازیم، متوجه می‌شویم که این محصول از مشخصات سخت‌افزاری پایین تری بهره‌مند است و البته قیمت آن در مقایسه با ایکس باکس سری اس 200 دلار کمتر است. مایکروسافت در این محصول، تنها درایو دیسک را برای علاقمندان نسخه دیجیتالی حذف نکرده است. بلکه سایر مشخصات سخت‌افزاری را نیز برای پایین آوردن قیمت کاهش داده است. برای یک کنسول مقرون به صرفه، مشخصات ایکس باکس سری اس همچنان هیجان انگیز است.

مقایسه نسخه دیجیتالی PS5 و ایکس باکس سری اس از لحاظ بازی‌ها

بازی‌های در دسترس برای کنسول‌ها، یکی از آیتم‌هایی به حساب می‌آید که گیمرها روی آن حساب ویژه‌ای باز می‌کنند. در ابتدای امر، نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 امکان اجرای کلیه بازی‌های نسخه اصلی را به همراه کلیه قابلیت‌ها از جمله رزولوشن 4K، نرخ فریم بالا و ویژگی‌هایی از این قبیل را دارا خواهد بود. بسیاری از عناوین مشهور و محبوب در کنسول پلی استیشن 4 نیز برای نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 در دسترس خواهد بود. از جمله بازی‌های مشهور برای کنسول جدید سونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Spider-Man: Miles Morales
  • Ratchet & Clank
  • Demon’s Souls

از طرف دیگر ایکس باکس سری اس امکان اچرای تمام بازی‌های ایکس باکس سری ایکس، اما با رزولوشن و توان پردازشی پایین‌تر را دارا خواهد بود. از جمله عناوین محبوب برای این کنسول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Gears Tactics
  • Yakuza: Like a Dragon

اما چیزی که موجب می‌شود تا تفاوت بزرگی میان محصول مایکروسافت و سونی قائل شویم، امکان اجرای بازی‌های ایکس باکس وان و برخی عناوین مشهور از ایکس باکس 360 و OG Xbox است. اما متأسفانه اگر تنها نسخه پیشرفته یک محصول برای ایکس باکس سری ایکس وجود داشته باشد، امکان اجرای آن روی این کنسول میسر نیست. چرا که توان پردازشی و گرافیک این دستگاه، اجازه اجرای آن ها را نخواهد داد.

image

 

نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری اس؟ مسئله این است!

اگر به یک کنسول پر قدرت احتیاج دارید که تمام بازی‌ها را با گرافیک فوق‌العاده و بی نظیر اجرا کند، مسلما باید نسخه دیجیتالی PS5 را انتخاب کنید. این محصول تمام مشخصات سخت‌افزاری نسخ هاصلی پلی استیشن 5 را دارا است و تنها درایو دیسک نوری را با خود به همراه ندارد. ممکن است در آینده احتیاج به افزایش ظرفیت حافظه داخلی داشته باشید، اما 825 گیگابایت برای شروع مقدار کمی به نظر نمی‌رسد.

اما اگر به نسل آینده کنسول‌ها علاقه دارید و از طرف دیگر تمایل به هزینه زیادی را ندارید، پیشنهاد ما به شما انتخاب ایکس باکس سری اس است. بازی‌های جدید روی این محصول قابل اجرا است، اما با نه با گرافیک فوق‌العاده. همچنین ظرفیت حافظه داخلی این دستگاه آنچنان که باید و شاید زیاد نیست و احتمالا شما مجبور به خرید حافظه داخلی دیگری خواهید شد که هزینه آن نیز همان طور که اشاره شد، کم نیست. بر اساس عناوین و بازی‌هایی که به آن ها احتیاج داشته باشید، ممکن است نیازی به حافظه جانبی برای کنسول شما حس نشود. اما اگر ایکس باکس سری اس را انتخاب کردید، فراموش نکنید که نگاهی به پکیج ایکس باکس گیم پس آلتیمیت نیز داشته باشید. به این ترتیب نیازی به دانلود کردن بازی‌ها نیست و می‌توانید آن ها را به صورت آنلاین تجربه کنید.

 

با تمام این تفاسیر، شما کدام یک از کنسول‌ها را برای خرید انتخاب می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (3 نظر)

HAMEDI3218

۱۳۹۹/۱۰/۲۴
سلام. میشه یه مقایسه بین ایکس باکس سری s با ps4 بزارید
اخه قمت هاشون با هم برابری میکنه!!!!!!

امیرعلی مقدم

۱۳۹۹/۹/۱
صد در صد ایکس باکس
مایکروسافت بیشتر از سونی تو این کنسول ها کار کرده

حامد

۱۳۹۹/۷/۱۵
صد در صد سونی.... البته اگر بشه با قیمت داخل ایران خرید....