خانهاخبار
نقاط سبز و نارنجی عجیب که در آیفون و آیپد ظاهر می‌شود چیست؟

نقاط سبز و نارنجی عجیب که در آیفون و آیپد ظاهر می‌شود چیست؟

اپل به تازگی iOS 14 را برای عموم کاربران منتشر کرده است. بعد از به روزرسانی کاربران با نقاط عجیب سبز و نارنجی در بالای گوشی خود مواجه شده‌اند. در مطلب پیش‌رو به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم.
۱۳۹۹/۷/۱

اگر گوشی خود را به آخرین نسخه‌ سیستم عامل موبایلی اپل یعنی iOS 14، به‌روزرسانی کرده‌اید و گاهی اوقات با نقاط سبز و نارنجی در صفحه نمایش آیپد و آیفون روبرو شده‌اید تعجب نکنید، چراکه این حاصل یک باگ عجیب و غریب نیست. در واقع این نقاط برای محافظت از حریم شخصی کاربران است. وقتی این نقاط ظاهر می‌شوند به این معنی است که از ویژگی‌های خاصی در دستگاه کاربر استفاده می‌شود و مهم است که به دنبال آن‌ها بگردد.

image

اپل افتخار می‌کند که یکی از معدود شرکت‌های صنعت فناوری است که واقعا به محافظت از حریم خصوصی کاربران اهمیت می‌دهد و از توسعه‌دهندگان شخص ثالث نیز انتظاری مشابه دارد. در به‌روزرسانی‌های اخیر آیفون و آیپد، اپل محافظت از حریم شخصی را تقویت کرده است و دسترسی برنامه‌ها به اطلاعات یا قابلیتی از گوشی کاربر بدون رضایت و اطلاع کاربر را دشوارتر کرده است. iOS 14 و آیپد او اس ۱۴ با این نقاط  کوچک سبز و نارنجی، این محافظت‌ها را یک گام فراتر برده‌اند. ممکن است در نگاه اول چندان نقش پررنگی نداشته باشد اما در کنترل برنا‌مه‌های شخص ثالث بسیار مفید هستند.

معنی نقاط سبز و نارنجی کوچک در بالای نمایشگر چیست

اگر قبلا از مک با وب‌کم داخلی استفاده کرده‌اید، با ال ای دی کوچکی که در زمان فعال بودن وب‌کم روشن می‌شود، آشنایی دارید. نقطه‌ی سبز در آیفون و آیپد نیز همان نقش را دارد. هرزمان که نقطه‌ سبز را مشاهده کردید به این معنی است که یک برنامه از دوربین دستگاه استفاده می‌کند و احتمالا میکروفون آن نیز فعال است. وقتی برنامه‌ی تماس ویدیویی را استفاده می‌کنید، این نقطه را مشاهده خواهید کرد. وقتی که نقطه‌ی نارنجی مشاهده می‌شود، یعنی اپلیکیشنی در حال استفاده از میکروفون آیپد یا آیفون است. هنگامی که تماس صوتی برقرار می‌کنید، از سیری استفاده می‌کنید و یا برنامه‌ شخص ثالثی که احتیاج به میکروفون دارد، این نقطه‌ را مشاهده خواهید کرد.

image

چرا این نقاط مهم هستند

وقتی یکی از نقاط در گوشه‌ صفحه نمایش به نمایش درمی‌آید کاملا واضح است که برنامه‌ای در حال استفاده از دوربین یا میکروفون گوشی است و دسترسی برای آن آزاد است. وقتی دلیل این اتفاق نامشخص است باید در دستگاه گشت و علت را جست و جو کرد. این احتمال وجود دارد که برنامه‌ای بدون اطلاع کاربر در حال استفاده از قابلیت‌های آن باشد. بنابراین اگر نقطه‌ی سبز یا نارنجی در دستگاه ظاهر شود و کاربر علت آن را نداند از کجا می‌توان علت آن را در متوجه شد. در iOS 14 و آیپد او اس ۱۴  این کار بسیار ساده است.

چگونه متوجه شویم نقاط سبز و نارنجی مربوط به کدام برنامه است

اگر در حالی که یکی از نقاط سبز یا نارنجی به نمایش در آمده است، کنترل سنتر را باز کنید یا بلافاصله پس از ناپدید شدن نقاط، آیفون یا آیپد به کاربر خواهند گفت که کدام برنامه باعث ظاهر شدن نقاط مذکور شده است. با باز کردن برنامه‌ی دوربین، بستن آن و سپس باز کردن کنترل سنتر، می‌توان این مورد را امتحان کرد. در بالای صفحه نقطه‌ی سبز به نمایش در می‌آید و در مرکز کنترل عبارت «Camera, recently» نشان داده می‌شود.

image

اگر اپلیکیشنی از دوربین یا میکروفون استفاده می‌کند در صورتی که احتیاجی به آن نیست، می‌تواند یک رفتار خلاف حریم خصوصی باشد که کاربر می‌تواند مراقب آن باشد. اگر چنین اتفاقی رخ داد، می‌توان با توسعه‌ دهنده‌ی برنامه ارتباط برقرار کرد و گزارش این مشکل را داد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)