خانهاخبار
سونی: آینده متعلق به تلویزیون‌های ماژولار است

سونی: آینده متعلق به تلویزیون‌های ماژولار است

فرض کنید تلویزیونی صد اینچی دارید که می‌توانید تکه‌های مختلف آن را در صورت نیاز کم یا زیاد کرده و یا به اشکال مختلف آن‌ها را به هم وصل کنید. آیا چنین آینده‌ای جذاب نیست؟
۱۳۹۹/۶/۳۱

در ابتدا جعبه‌های بزرگ تلویزیونی را داشتیم که تصاویر سیاه و سفید را در داخل خانه‌ها پخش می‌کردند. سپس نوبت به تلویزیون‌های تختی رسید که تصاویر رنگی باکیفیت بالا را در اختیار کاربران قرار می‌دادند. حالا اما باید منتظر اتفاق بزرگ بعدی باشیم تا تجربه تلویزیونی ما را تغییر دهد. گفته می‌شود که به‌زودی اندازه تلویزیون‌ها آن‌قدر بزرگ خواهد شد که شاید یک دیوار برای قرارگیری آن‌ها کافی نباشد.

مدیر ارشد اجرایی سونی الکترونیکس و شعبه آمریکای شمالی سونی، مایک فاسولو، می‌گوید: «بزرگ‌تر بودن لزوما به‌معنای بهتر بودن نیست. باید ارزیابی‌های زیادی در این زمینه صورت بگیرد. ابعاد اتاق اهمیت دارد. نقطه‌ای که از آن‌جا محتواها را تماشا می‌کنید اهمیت دارد و کیفیت قطعاتی که داخل تلویزیون قرار می‌گیرد وجه تمایز آن‌ها را به وجود می‌آورد.»

آنجلا درکس، طراح داخلی مستقر در نیویورک که در کارش مکررا با انواع و اقسام صفحات نمایش سروکار دارد نیز به همین موضوع اشاره می‌کند: «هرچه اندازه تلویزیون بزرگ‌تر باشد، فضا هم باید بزرگ‌تر باشد.» او می‌گوید طراحی فضای داخلی خانه با صفحات تخت بسیار راحت‌تر از تلویزیون‌های جعبه‌ای و بزرگ قدیمی است.

درکس اضافه می‌کند: «صفحات تخت جهش بزرگی در حوزه طراحی هستند چون تلویزیون‌ها قبلا اندازه بسیار بزرگی داشتند و باید به نحوی با آن‌ها و ظاهر زشتشان کنار می‌آمدید، اما اکنون تلویزیون‌ها آن‌قدر تخت شده‌اند که دیگر به چشم نمی‌آیند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این‌که تلویزیون را کجا قرار دهید، تا حدی زیادی به محل نشستن و زاویه دید شما بستگی دارد. باید با کمی ریاضیات پیرامون اندازه تلویزیون و فاصله مطلوب برای تماشای آن بهترین محل را انتخاب کنید.»

image

ریاضیات این قضیه بدین شرح است: تلویزیون در حالت ایده‌آل باید ۱.۵ تا ۲.۵ برابر اندازه‌اش با مبل یا کاناپه‌ای که روبروی آن قرار گرفته فاصله داشته باشد. بنابراین یک تلویزیون ۴۰ اینچی باید در فاصله ۶۰ تا ۱۰۰ اینچی شما قرار بگیرد، یعنی بین شما و تلویزیون باید ۱.۵ تا ۲.۵ متر فاصله باشد. از نظر ارتفاع نیز بهتر است نمایشگر در سطح چشمان فرد قرار بگیرد.

وقتی تلویزیون را اولویت قرار می‌دهند

اشتباه رایجی بین خریداران تلویزیون وجود دارد. مردم معمولا نمایشگر را در چنان ارتفاع بالایی به دیوار وصل می‌کنند که بیننده مجبور می‌شود فشار زیادی را در حین تماشا کردن به گردن خود وارد کند. وضعیت کلی اتاقی که تلویزیون در آن قرار می‌گیرد برای طراحان داخلی اهمیت زیادی دارد.

درکس می‌گوید: «مردم تلویزیون خود را داخل اتاق قرار داده و بعد سایر وسایل را متناسب با آن می‌چینند. مبل‌ها به‌هیچ‌عنوان طوری چیده نمی‌شوند که افراد بتوانند با یکدیگر گفتگو کنند و صورت هم را ببیند.» حالا فرض کنید تلویزیونی بزرگ‌تر از اندازه متوسط امروزی که ۵۵ اینچ است وارد اتاق شود؛ در آن صورت محفل گرم خانگی به سینما تبدیل می‌شود.

فاسولو و تیمش دیدگاهی مشابه درکس به این موضوع ندارند. آن‌ها معتقدند که این اتفاق میزان افزایش اهمیت تلویزیون در طول سال‌های اخیر را نشان می‌دهد. به گفته فاسولو، فراهم‌سازی بستری به منظور افزایش اندازه نمایشگرها و حفظ انعطاف‌پذیری و فناوری‌های جذاب آن‌ها، همان چیزی است که می‌تواند راهکارهای تازه و هیجان‌انگیز را پیش روی مصرف‌کنندگان قرار دهد.

image

مدیر اجرایی سونی می‌گوید: «یک دهه پیش، تلویزیون‌ها لوازمی تک‌منظوره بودند، و صادقانه بگویم، ما آن‌ها را مخفی می‌کردیم. در گذشته برای آن‌ها قفسه می‌ساختیم و سعی می‌کردیم پنهانشان کنیم. ولی امروز آن‌ها به بخشی ضروری از زندگی و خانه‌هایمان تبدیل شده‌اند. تلویزیون‌ها حالا نه تنها دروازه‌ای برای دسترسی به محتوا بلکه برای دسترسی به اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، هنر و طراحی هستند.»

درکس در این رابطه با فاسولو موافق است: «باید بگویم تلویزیون‌های تخت موهبتی ارزشمند برای طراحان داخلی هستند چون آن تلویزیون‌های بزرگ قدیمی مشکلاتی زیادی به وجود می‌آوردند. اگر با طراحان داخلی قدیمی صحبت کنید به شما می‌گویند که چرا از آن تلویزیون‌ها بدشان می‌آمد چون هیچ‌وقت نمی‌توانستند آن‌ها را مخفی کنند.»

ولی با ظهور تلویزیون‌های باریک فرصت‌ها و شیوه‌های طراحی بسیار بیشتر شده است.

مشکل تلویزیون‌های بزرگ‌تر و بهتر

وقتی تلویزیون را به مرکز توجه خانه‌مان تبدیل می‌کنیم، ناخواسته از شرکت‌ها می‌خواهیم که تلویزیون‌های بزرگ‌تری بسازند. اما این رویکرد می‌تواند به مشکلاتی زیادی از جمله مشکلات لجستیکی موجود در زمینه حمل و نقل منجر شود.

زمانی که با یک تلویزیون ۹۸ اینچی – یکی از بزرگ‌ترین تلویزیون‌های موجود در بازار – سروکار دارید باید با چالش‌های حمل و نقل و هزینه‌های آن درگیر شوید. فاسولو می‌گوید حمل و نقل موضوعی است که باعث می‌شود او شب‌ها خوابش نبرد. با وجود این‌که وزن دستگاه‌ها سبک‌تر شده، اما این تلویزیون‌ها حالا شکننده‌تر از قبل هستند: «ما دائما در حال کار روی بسته‌بندی محصولات خود هستیم تا مطمئن شویم که آسیبی به آن‌ها وارد نمی‌شود، و این اتفاق چالش‌برانگیز است. فکر می‌کنم زنجیره تامین دارد متوجه می‌شود که چه گام‌هایی باید طی شود و چگونه باید این مراحل را بهینه کرد.»

image

یکی از راهکارهایی که فعلا در بازار وجود دارد و البته هنوز به رواج لازم نرسیده، استفاده از تلویزیون‌های ماژولاری است که می‌توانند مشکلات موجود بر سر راه استفاده از نمایشگرهای تخت بسیار بزرگ را حل کنند. تلویزیون‌های ماژولار نه تنها مشکل حمل و نقل را برطرف می‌کنند بلکه به یاری طراحان داخلی می‌آیند تا بتوانند آن‌ها را با انعطاف‌پذیری بیشتری در اتاق کار بگذارند.

فاسولو می‌گوید: «راهکارهای زیادی وجود دارد که در طول زمان مطرح می‌شوند و جذاب هستند ولی هرگز در سطح گسترده اجرایی نمی‌شوند.» اما تلویزیون‌های ماژولار ظاهرا در این دسته‌بندی قرار نمی‌گیرند. او اضافه می‌کند: «اگرچه این دستگاه‌ها از نظر ظاهری یکپارچه به نظر می‌رسند ولی تکه‌های زیادی با اندازه‌های مختلف دارند، و فناوری موجود پیشرفت‌های زیادی پیدا کرده است. به نظرم در آینده این پیشرفت‌ها حتی از این هم فراتر می‌روند.»

تلویزیونی را تصور کنید که از تکه‌های شیشه‌ای زیادی ساخته شده و می‌تواند به‌صورت یک‌جا یا جداگانه خریداری شود. این سازوکار عملا به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد تا با تغییر دکوراسیون اتاق‌های مختلف خانه اندازه تلویزیون خود را تغییر دهد.

image

سامسونگ پیش‌تر با معرفی تلویزیون The Wall از فناوری MicroLED ماژولار رونمایی کرده بود. این تلویزیون می‌تواند حداکثر ۲۹۲ اینچ اندازه داشته باشد. با این حال، به‌خاطر هزینه بالای این فناوری هنوز شاهد همه‌گیری استفاده از آن نیستیم و باید صبر کنیم تا قیمت مصرفی این دستگاه‌ها پایین بیاید.

فاسولو توضیح می‌دهد: «بگذارید مثالی برایتان بزنم. فرض کنیم اتاقی برای نمایش اتومبیل‌ها داشته باشیم. اگر بتوانیم یک نمایشگر ۱۴۰ اینچی دیواری را با محتواهای تعاملی ۳۶۰ درجه‌ای از جدیدترین و بهترین اتومبیل‌ها در آن به نمایش بگذاریم، مصرف‌کننده می‌تواند به‌شکل مجازی داخل آن قرار گرفته و تجربه‌ای کم‌نظیر داشته باشد. این اتفاق به خریدار کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشد.»

علاوه بر این، تلویزیون‌های چند تکه می‌توانند در مواقع بیکاری به‌عنوان قاب عکس استفاده شوند. محصول The Frame از سامسونگ همین کاربرد را دارد. این دستگاه قادر است هنگامی که فیلم یا سریال پخش نمی‌کند، تصاویر خانوادگی یا مناظر طبیعی را به نمایش بگذارد.

image

حرکت به سمت آینده

فناوری ماژولار تنها راهکار موجود برای عرضه تلویزیون‌های بزرگ به بازار نیست. تلویزیون رول‌شونده ال‌جی که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، نمایشگری ۶۵ اینچی است که می‌تواند در مواقع بیکاری صفحه را درون پنل پایینی خود جمع کند تا بیهوده فضایی از داخل اتاق اشغال نشود.

اگرچه این دستگاه از نظر طراحی جهش بزرگی به سمت جلوست، اما حمل و نقل آن به‌اندازه تلویزیون‌های ماژولار آسان نیست و نمی‌توانید به اندازه تلویزیون‌های تخت آن‌ها را در اتاق تلفیق و مخفی کنید. با این حال، فرم فکتورهای مختلفی در راه هستند. با وجود این‌که فاسولو در کلام خود از نمایشگرهای ماژولار حمایت می‌کند و حرفی درباره محصولات آینده سونی نمی‌زند، اما می‌پذیرد که تلویزیون‌های رول‌شونده نیز در آینده ترند خواهند شد.

image

در انتها اگرچه نمی‌توانیم پروژکتورها را در گروه تلویزیون‌های کلاسیک قرار دهیم، ولی در عین حال نمی‌توانیم محصولاتی مثل LG CineBeam HU810P را هم نادیده بگیریم. این دستگاه با پروژکتور لیزری 4K خود می‌تواند هر اتاقی را به یک سینمای واقعی تبدیل کند و انعطاف‌پذیری بالایی را در زمینه اندازه در اختیار کاربر قرار دهد. پروژکتور ال‌جی اندازه‌ای بین ۴۰ تا ۳۰۰ اینچ را ارائه می‌کند.

بدیهی است که احتمالات قابل اجرا برای آینده بی‌شمارند. هر شرکتی بسته به اولویت‌های خود به سراغ روش متفاوتی از پیاده‌سازی‌های سخت‌افزاری می‌رود. با افزایش روبه‌رشد اندازه تلویزیون‌ها نمی‌توانیم سقف خاصی را برای آن‌ها متصور باشیم، اما به نظر می‌رسد که آینده هیجان‌انگیزی در راه است و تنها باید صبر کنیم تا ببینیم که کدام فناوری موفق‌تر ظاهر می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)