خانهاخبار
مقایسه اپل واچ 6 و گلکسی واچ 3؛ کدام را بخریم؟

مقایسه اپل واچ 6 و گلکسی واچ 3؛ کدام را بخریم؟

اپل دیروز از جدیدترین ساعت هوشمند خود رونمایی کرد و حالا نوبت به آن رسیدیم تا این دستگاه را با ساعت پرچمدار سامسونگ یعنی گلکسی واچ 3 مقایسه کنیم.
۱۳۹۹/۶/۲۷

اپل واچ ۶ و گلکسی واچ ۳ سامسونگ قوی‌ترین و جذاب‌ترین ساعت‌های هوشمند حال حاضر بازار هستند. این دو محصول از سوی بزرگ‌ترین فعالان دنیای فناوری معرفی شده‌اند و پر از قابلیت‌های مختلف در زمینه سلامت و تندرستی هستند که در سال ۲۰۲۰ بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته‌اند.

image

هر دو دستگاه قیمت پایه تقریبا یکسانی دارند، بنابراین به‌راحتی می‌توانیم آن‌ها را با هم مقایسه کنیم. اگر به‌دنبال خرید ساعت هوشمند هستید و می‌خواهید ببینید که بهترین محصولات حال حاضر بازار در مقایسه با یکدیگر چه تفاوت‌هایی دارند، در ادامه با جی‌اس‌ام همراه باشید.

طراحی و نمایشگر

اپل با طراحی نسخه اول اپل واچ در سال ۲۰۱۵ به چنان موفقیتی دست یافت که از آن زمان تاکنون نیازی به ایجاد تغییرات بزرگ در آن طراحی پیدا نکرده است. اپل واچ ۶ در دو نسخه ۴۰ و ۴۴ میلی‌متری ارائه می‌شود و ضخامت آن ۱۰.۴ میلی‌متر است. بدنه ساعت می‌تواند از جنس آلومینیوم یا استیل ضدزنگ باشد. اپل امسال برای اولین بار نسخه آلومینیوم اپل واچ ۶ را در رنگ‌های جدید آبی، قرمز و طلایی عرضه می‌کند.

image

در آن سو، نسل اول گلکسی واچ جذاب بود، اما اندازه بزرگی داشت و به درد همه سلایق نمی‌خورد. گلکسی واچ اکتیو ۲ کوچک‌تر طراحی شد اما لبه چرخان نسل اول را از دست داد. حالا سامسونگ در گلکسی واچ ۳ ترکیبی از طراحی ظریف‌تر و لبه چرخان را برگردانده است. نمایشگر این ساعت دایره‌ای است و در دو مدل ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری عرضه می‌شود که نسبت به مدل‌های اپل کمی بزرگ‌تر است. ضخامت مدل‌های مختلف این دستگاه ۱۱.۱ و ۱۱.۳ میلی‌متر است.

ساعت‌های دایره‌ای معمولا به سراغ سبک‌های طراحی خاصی می‌روند که در گروه طراحی‌های نردی و فناورانه طبقه‌بندی می‌شود. گلکسی واچ ۳ هم در این زمینه بیشتر از هر ساعت هوشمند دایره‌ای دیگری موفق عمل کرده است. هر دو دستگاه نمایشگر OLED دارند که رزولوشن بالایی را ارائه می‌کنند.

مدل ۴۴ میلی‌متری اپل واچ ۶ دارای صفحه‌ای ۱.۷۸ اینچی با رزولوشن ۴۴۸ در ۳۶۸ پیکسل است که استاندارد ۳۲۶ پیکسل بر هر اینچ را رعایت می‌کند. مدل ۴۵ اینچی گلکسی واچ ۳ هم نمایشگری ۱.۴ اینچی با رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسلی دارد و تراکم آن ۳۶۴ پیکسل بر اینچ است. هر دو دستگاه صفحاتی شارپ، روشن و خوش‌رنگ دارند.

image

اپل می‌گوید نسل ششم ساعت هوشمند آن‌ها دارای حداکثر روشنایی ۱۰۰۰ نیت است ولی سامسونگ اطلاعاتی را در این زمینه منتشر نکرده است. با این حال، در آزمایش‌هایی که با گلکسی واچ ۳ انجام شده مشکلی از بابت استفاده در محیط‌های باز و آفتابی مشاهده نشده است.

هر دو محصول صفحه همیشه روشن دارند. سخت‌افزار و فناوری نمایش آن‌ها تقریبا مشابه یکدیگر است و قضاوت به سلیقه خودتان برمی‌گردد؛ باید ببینید که به‌دنبال ساعتی مستطیلی هستید یا ساعتی دایره‌ای را ترجیح می‌دهید.

البته در این بخش سامسونگ کمی بهتر از اپل عمل کرده، چون در ازای پرداخت مبلغ مدل آلومینیومی اپل واچ ۶ می‌توانید نسخه استیل ضدزنگ گلکسی واچ ۳ را تهیه کنید. گلکسی واچ ۳ مدل آلومینیومی ندارد.

قابلیت‌های سلامتی و تندرستی

در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ دستگاه‌های پوشیدنی زیادی سعی کردند قابلیت‌های دستگاه‌های پزشکی را ارائه کنند. اپل واچ ۶ و گلکسی واچ ۳ از جمله همین محصولات به حساب می‌آیند. این دو دستگاه از تمامی قابلیت‌های ردیابی سلامتی پشتیبانی می‌کنند. هر دو ساعت GPS، حسگر اپتیکال ضربان قلب، ژیروسکوپ/شتاب‌سنج و ارتفاع‌سنج دارند. حسگر ECG/EKG یا الکتروکاردیوگرام یا نوار قلب و سنسور پایش اکسیژن خون نیز در هر دو محصول ارائه می‌شود.

image

در قابلیت الکتروکاردیوگرام یک الکترود زیر ساعت قرار گرفته و یک الکترود دیگر روی دکمه تاج اپل واچ یا دکمه‌های فیزیکی گلکسی واچ ۳ می‌نشیند. اگر یکی از این‌ها را فشار دهید، ساعت هوشمند مربوطه می‌تواند ریتم عملکردی قلب شما را بررسی کند. هدف از الکتروکاردیوگرام بررسی بی‌نظمی‌هایی است که می‌تواند حاکی از آریتمی و نیاز به مراقبت جدی‌تر پزشکی باشد.

حسگر اکسیژن خون یا SpO2 هم زیر بدنه ساعت قرار دارد و با کمک پالس‌های قرمز و مادون قرمز از روی مچ شما متوجه میزان اکسیژن خون می‌شود. خونی که اکسیژن بیشتر یا کمتری داشته باشد سطوح متفاوتی از نور قرمز و مادون قرمز را جذب می‌کند، بنابراین نتیجه از روی بازتاب آن مشخص می‌شود.

image

قابلیت ECG باید در هر کشور توسط مراجع پزشکی آن تایید و فعال شود. به همین دلیل است که هنوز بسیاری از کشورها از جمله ایران امکان استفاده از این قابلیت را ندارند.

اپل واچ ۶ و گلکسی واچ ۳ قابلیت‌های متنوع و جذابی برای ردیابی سلامتی و تندرستی دارند. ولی اپل تا انتهای ۲۰۲۰ سرویس تازه‌ای به‌نام فیتنس پلاس را راه‌اندازی می‌کند که امکان دسترسی به ویدیوهای ورزشی را در آیفون، آیپد یا اپل تی‌وی در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس دارای فعالیت‌هایی مثل یوگا، دوچرخه‌سواری با دستگاه و دویدن روی تردمیل است. نقش اپل واچ این است که فعالیت‌های بدنی شما را به رابط کاربری فیتنس پلاس می‌فرستد تا بتوانید ضربان قلب و سایر اطلاعات مربوطه را ببینید.

سیستم عامل، توان و باتری

سامسونگ در زمینه عمر باتری عملکرد درخشانی دارد. این شرکت با ارائه یک باتری ۳۴۰ میلی‌آمپر ساعتی در مدل ۴۵ میلی‌متری (و ۲۴۷ میلی‌آمپر ساعتی در مدل ۴۱ میلی‌متری) کاری کرده که گلکسی واچ ۳ تا سه روز دوام بیاورد. البته اگر زیاد از قابلیت ردیابی با GPS استفاده کنید، طول عمر دستگاه به دو روز می‌رسد.

اپل می‌گوید اپل واچ ۶ مثل نسل‌های قبلی حدود ۱۸ ساعت دوام می‌آورد. بنابراین گلکسی واچ ۳ عملا در این‌جا عملکرد بهتری دارد.

image

مقایسه توان پردازنده این دو دستگاه کمی غیرمعقولانه است، چون هر کدام از سیستم عامل و نرم‌افزارهای متفاوتی استفاده می‌کنند و به‌سختی می‌توانیم نقطه مشترکی را برای مقایسه میانشان پیدا کنیم. با این وجود، گفتنی است که هیچ کدام از این محصولات مثل هوآوی واچ GT2 پرو پردازنده‌ای با مصرف بسیار پایین ندارند که بتواند عمر باتری آن‌ها را افزایش دهد.

هر دو ساعت دارای فروشگاه اپلیکیشن‌های مخصوص خود هستند. اپل واچ ۶ از اپ استور اپل استفاده می‌کند که نسبت به اپ استور گلکسی واچ ۳ بهتر است. این فروشگاه اپلیکیشن‌های بیشتری دارد و توسعه‌دهندگان بیشتری روی آن تمرکز دارند. دلیلش هم واضح است، چون تعداد صاحبان اپل واچ بیشتر از هر ساعت هوشمند دیگری است که در حال حاضر در بازار وجود دارد.

گلکسی واچ ۳ از رابط کاربری Tizen OS استفاده می‌کند که تعامل با آن از طریق لبه چرخان دستگاه انجام می‌شود. اپل واچ ۶ از watchOS 7 استفاده می‌کند که رابطی سه‌بعدی است و با آن‌چه از رابط‌های مرسوم می‌شناسیم تفاوت زیادی دارد.

قیمت

image

قیمت پایه این دو محصول از ۳۹۹ دلار آغاز می‌شود. مدل پایه ساعت اپل نسخه‌ای ۴۰ میلی‌متری با لبه آلومینیومی و بند نخی یا سیلیکونی است، در حالی که گلکسی واچ ۳ در نسخه ۴۱ میلی‌متری با بند چرمی عرضه می‌شود.

اگر به‌دنبال دستگاه بزرگ‌تری هستید می‌توانید مدل ۴۴ میلی‌متری اپل واچ ۳ یا مدل ۴۵ میلی‌متری گلکسی واچ ۳ را با قیمت ۴۲۹ دلار تهیه کنید. نسخه‌های سلولار یا 4G/LTE ساعت هوشمند اپل گران‌تر است و برای مدل ۴۰ یا ۴۴ میلی‌متری از ۴۹۹ و ۵۲۹ دلار شروع می‌شود. سامسونگ مدل‌های LTE ساعت‌های ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری خود را به‌ترتیب با قیمت ۴۴۹ و ۴۷۹ دلار به فروش می‌رساند.

همچنین اگر بخواهید اپل واچی با بدنه استیل ضدزنگ داشته باشید، قیمت این محصولات از ۶۹۹ دلار شروع می‌شود. البته سامسونگ هم علاوه بر نسخه استیل ضدزنگ نسخه‌ای تیتانیومی از گلکسی واچ ۳ را عرضه می‌کند که قیمت آن ۶۰۰ دلار است.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

SZ

۱۳۹۹/۶/۲۹
به نظر من دوتاشون خوبن مهم قابلیتاشون و طراحی بود که هردو قابلیتای یکسان و طراحی زیبایی دارند فقط فکر کنم باتری سامسونگ بهتره البته فروشگاه اپل استور اپل واچ هم خیلی بهتره