خانهاخبار
اپل با معرفی آیپد ایر 4 از تراشه A14 آیفون 12 پرده برداشت

اپل با معرفی آیپد ایر 4 از تراشه A14 آیفون 12 پرده برداشت

تراشه A14 بایونیک جدیدترین چیپست اپل است که با فرآیند تولید 5 نانومتری تولید شده و 11.8 میلیارد ترانزیستور دارد.
۱۳۹۹/۶/۲۶

تا پیش از مراسم شب گذشته اپل تقریبا مشخص بود که این شرکت می‌خواهد از چه محصولاتی رونمایی کند، اما یکی از اتفاقات غیرمنتظره مراسم Time Flies رونمایی از چیپست ۵ نانومتری A14 بایونیک بود که برای آیپد ایر ۴ معرفی شد.

اگرچه مشخص نیست که این تراشه با گره ۵ نانومتری پیشرفته TSMC ساخته شده یا نه، ولی اپل جزئیاتی را درباره این چیپست به اشتراک گذاشته که به ما نشان می‌دهد با چه پردازنده‌ای طرف هستیم. اگر مراسم را از دست دادید، در ادامه مطلب با جی‌اس‌ام همراه باشید تا اطلاعات مربوط به A14 را با شما در میان بگذاریم.

image

اپل در حین معرفی آیپد ایر ۴ از تیم میلت، معاون معماری پلتفرم این شرکت، دعوت کرد تا درباره پردازنده این دستگاه صحبت کند. او گفت تعداد ترانزیستورهای A14 تقریبا ۴۰ درصد نسبت به A13 افزایش یافته و از رقم ۸.۵ میلیارد به ۱۱.۸ میلیارد رسیده است. این اتفاق به تراشه جدید اپل کمک می‌کند تا ضمن حفظ بهینگی قدرت بالایی را در اختیار دستگاه قرار دهد. میلت همچنین تایید کرد که توان A14 حدود ۴۰ درصد نسبت به A12 افزایش یافته است.

اپل دیشب مقایسه‌ای میان توان عملکردی A14 و A13 انجام نداد و این اتفاق به‌نوبه خودش عجیب بود، چون تراشه جدید اپل از گره ۷ نانومتری به ۵ نانومتری آمده است و این اتفاق می‌تواند متضمن قدرت و بهینگی بیشتری باشد. با این حال، می‌توانیم حدس بزنیم که آن‌ها اطلاعات بیشتر را برای مراسم رونمایی از خانواده آیفون ۱۲ نگه داشته‌اند و در آن‌جا به این تفاوت‌ها اشاره می‌کنند.

میلت دیشب اعلام کرد که توان گرافیکی این تراشه ۳۰ درصد افزایش یافته اما این افزایش مجددا در مقایسه با A12 اعلام شد. به‌علاوه، A14 می‌تواند در هر ثانیه ۱۱ تریلیون عملیات را پردازش کند. موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای این پردازنده نسبت به نسل قبلی سرعت بیشتری در انجام تکنیک‌های یادگیری ماشینی خواهد داشت. تمام این تغییرات در حالی رخ می‌دهد که پیکربندی CPU از زمان A11 ثابت مانده است.

image

اگرچه اپل حالا از هسته‌های پرتوان بزرگ‌تر و هسته‌های بهینه کوچک‌تری استفاده می‌کند، ترکیب ۲ + ۴ هسته همچنان حفظ شده است. این چیپست پردازنده گرافیکی ۴ هسته‌ای دارد ولی جزئیات بیشتری از این چیپست در دسترس نیست. برای مثال، اپل اعلام نکرده که میزان افزایش توان که برای A14 از سوی این شرکت گفته شد مربوط به حالت تک‌هسته‌ای است یا چندهسته‌ای. به‌علاوه، ما نمی‌دانیم که سرعت کلاک CPU در آیپد ایر ۴ چقدر است و این سرعت با آیفون ۱۲ برابر خواهد بود یا نه.

اضافه شدن پردازنده سیگنال تصویری (ISP) جدید به این تراشه پتانسیل‌های بیشتری را در زمینه عکاسی و فیلم‌برداری در اختیار آیپد ایر ۴ و آیفون ۱۲ قرار می‌دهد. افزون بر این، در زمینه بهره‌وری می‌توانیم از توانایی‌های A14 مطمئن باشیم، چون اپل در رویداد WWDC 2020 اعلام کرده بود که A12Z قادر به ویرایش همزمان ۳ ویدیوی 4K Pro Res در نرم‌افزار Final Cut Pro است، بنابراین طبیعتا A14 می‌توانند توانمندی‌های بسیار بیشتری داشته باشد.

image

متاسفانه آمار و ارقامی از عملکرد این چیپست در دنیای واقعی در دسترس نیست که آن را به شما نشان بدهیم، اما به‌زودی با عرضه آیپد ایر ۴ و معرفی آیفون ۱۲ این اطلاعات منتشر خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)