تست همراه اول

سرویس خبر
30 شهریور 1399 ساعت 20:09
0 نظر

 

تاثیر گذار ترین خودرو های جهان که هنوز هم به فروش می رسند (قسمت سوم)

اگر دوست دارید با تاثیر گذارترین خودرو های جهان که در حال حاضر هنوز در دست تولید هستند آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

این مطالب را از دست ندهید

تاثیر گذار ترین خودرو های جهان که هنوز هم به فروش می رسند (قسمت اول)

تاثیر گذار ترین خودرو های جهان که هنوز هم به فروش می رسند (قسمت دوم)

Toyota Prius


 

اما باز هم تویوتا اما این بار با پر تیراژ ترین خودرو هیبریدی جهان. در سال 1997 بود که اولین ایده های مربوط به یک خودرو هیبریدی در کارخانه تویوتا زده شد. البته در همان سال با توجه به قوی بودن این بحث در اروپا ، ژاپنی ها تصمیم گرفتند تا ساخت این خودرو را در همان سال آغاز کنند. البته ساخت این خودرو در کارخانه تویوتا در آمریکا انجام شد و در سال 1997 در خاک آمریکا به جهانیان معرفی شد. تویوتا از همان ابتدا این خودرو را به عنوان یک خودرو بسیار خوش مصرف با آلایندگی پایین معرفی کرد. در زمان معرفی تویوتا برای این خودرو ادعای جالبی داشت. این خودرو کارایی بالاتری را نسبت به خودرو های بنزینی عرضه خواهد کرد. درست است که این ادعا در آن زمان با واقعیت بسیار فاصله داشت اما در نهایت نزدیک 22 سال بعد به واقعیت بدل شد تا جایی که امروزه خودرو های هیبریدی در واقعیت کارایی بسیار بالاتری نسبت به خودرو های بنزینی دارند. خودرو پریوس اولین خودرو هیبریدی تولید انبوه جهان است.


 

اولین شکل از این خودرو به فرم یک هاچبک طراحی شده بود اما بعد ها و با توجه به استقبال عمومی مردم از این خودرو  پلتفرفم سدان آن نیز ساخته شد که البته امروزه این خودرو به هر دو صورت خود موجود است. با اینکه این خودرو در سال 1997 معرفی شد اما هنوز قابلیت عرضه عمومی را نداشت به همین خاطر تویوتا عرضه جهانی آن را تا سال 2000 به تعویق انداخت. فروش این خودرو آن قدر بالا بود که کارخانه مجبور شد چند خط مهم دیگر خود در سراسر جهان را در اختیار تولید آن قرار دهد. این خودرو تا سال 2008 توانست به فروش فوق العاده 1 میلیونی برسد و تا سال 2010 این عدد به دو برابر افزایش یافت. این خودرو تا سال 2016 نزدیک به 4 میلیون در سراسر جهان فروش داشته است که آمار فوق العاده ای برای آن محسوب می شود. البته بدون شک این آمار تا به الان که سال 2020 است به بیش از 5 میلیون نیز رشد کرده است.


 

پریوس به واسطه  آلایندگی و صرف سوخت پایین توانست مشوق‌های ایالتی و دولتی مختلفی را از کشورهای مختلف از آن خود کرد. قیمت پایه نسل یک از حدود 20 هزار دلار شروع می ‌شد. نسل دوم پریوس در سال 2003 در نمایشگاه خودروی نیویورک معرفی شد. این خودروی لیفت بک میان‌ سایز در ابعادی مابین کرولا و کمری قرار می ‌گرفت. این مدل از آیرودینامیک فوق العاده ای بهره می ‌برد. باتری‌ های جدید این مدل به مدل 10 سال و 240 هزار کیلومتر گارانتی داشتند. این نسل پریوس توانست پنج ستاره ایمنی در تست تصادف یورو انکاپ را کسب نماید. اما سومین نسل پریوس را باید آغاز بلوغ این خودرو دانست. زیرا پریوس به خوبی جای خود را در بازار باز کرده بود و به عنوان یک شاخص در بین خودروهای هم تیپش شناخته می ‌شد. این خودرو از سال 2009 و با مصرف سوخت 4.7 لیتری باید به مصاف رقیبانی می‌ رفت که به تازگی برای رقابت با آن متولد شده بودند. ازجمله هوندا اینسایت که مصرفی تا 3.9 لیتر در هر صد کیلومتر داشت. اما نهایتاً نتوانست موفقیت ‌های پریوس را به دست آورد. در نسل سوم پریوس از یک موتور 1.8 لیتری بنزینی با چرخه اتکینسون با قدرت خالص 98 اسب بخار و یک موتور الکتریکی مجموعاً با قدرت خروجی 134 اسب بخار سود می ‌برد. هرچند موتور بنزینی بزرگ‌ تر به معنی مصرف سوخت بیشتر بود اما در عوض قابلیت ‌های شتاب و سرعت خودرو بهبود یافته بود. اما مهم‌ ترین نسل پریوس را باید همین نسل اخیر یا نسل چهارم آن دانست. این مدل که از سال 2015 روانه  بازار شده، همان موتور 1.8 لیتری را حفظ  کرده اما مصرف سوخت آن به 4.5 لیتر کاهش یافته است. ابعاد خودرو همچنان رشد کرده و البته تبدیل به  یک سدان جمع و جور شده است. شاسی این خودرو کاملاً برای یک خودروی هیبریدی توسعه یافته است. این شاسی و تعلیق باعث سواری بسیار بهتر این خودرو شده است.


 

نسل جدید همچنین به تجهیزات فراوانی  نظیر سیستم کمکی پارک، کروز کنترل تطبیقی و هشدار برخورد از جلو و نگه داشتن خودرو در بین لاین جاده مجهز شده است. چرخ‌های 17 اینچی این مدل با تایرهایی بریجستون یا دانلوپ با مقاومت چرخشی پایین پوشیده شده‌اند بدین ترتیب باز هم در مصرف سوخت صرفه‌ جویی می‌ شود در عوض احساس ترمزگیری کاهش یافته و کمی سروصدا افزایش یافته است. اکنون بسیاری از خودروسازان  نسخه‌ های هیبریدی مختلفی در این کلاس تولید می ‌کنند اما پریوس همچنان به عنوان یک شاخص مطرح است. شاید نسل بعدی پریوس باز هم یک خودروی  پیشتاز و الگویی برای یک خودروی آینده نگرانه باشد.

Tesla Model S


 

تسلا مدل اس نام نوعی خودروی برقی و اولین محصول چهار در شرکت تسلا موتورز است. نام آن از نام نیکولا تسلا مخترع صربستانی-آمریکایی موتورهای برق متناوب گرفته شده‌ است. تاریخ تحویل اولین نمونه آن ۲۰۱۲ بود. این اتومبیل نیروی خود را تماماً از باتری به دست می‌ آورد. مدل پایه تسلا اس در 6.5  ثانیه از صفر به صد می ‌رسد، و با شارژ کامل باتری ۱۶۰ ۲۶۰ کیلومتر مسافت را می ‌پیماید. ۱۰۰0 نمونه اول این ماشین از نوع Signature Series هستند که مجهز به باتری‌ هایی با توانایی پیمودن ۴۸۰ کیلومتر می ‌باشند. مدت زمان مورد نیاز برای شارژ کردن باتری‌ های آن بستگی به ظرفیت باتری‌ ها و جریان و ولتاژ شارژر دارد. با یک شارژر ۲۴۰ ولت و ۲۰ کیلو ولت به ازای هر ساعت شارژ ۱۰۰ کیلومتر را می ‌پیماید. شارژ کامل باتری ۸۵ کیلوواتی ۵ ساعت طول می‌ کشد. همچنین با تجهیزات سیستم Quick charge به مدت ۴۵ دقیقه می‌ توان ۸۵٪ باتری را شارژ نمود. تعویض باتری آن هم در کمتر از ۲ دقیقه امکان‌ پذیر است.


 

شتاب مدل پایه  بر طبق اعلام شرکت سازنده 6.5  ثانیه برای سرعت صفر تا صد کیلومتر است. مدیر شرکت تسلا موتور ایلان ماسک در۲۰۱۱ اعلام  کرده ‌است که یک نوع اسپرت مدل اس هم تولید خواهد شد که بر طبق ادعای شرکت رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت آن ۴٬۴ ثانیه طول می ‌کشد. در سال ۲۰۱۶، تسلا مدل P100D که بالا ترین مدل می‌ باشد را معرفی نمود. P100D یک باتری 100kwh دارد و صفر تا ۹۷ کیلومتر را در ۲٫۵ ثانیه طی می ‌کند. این خودرو می ‌تواند ۳۰۰ مایل معادل ۴۸۵ کیلومتر را طی نماید. مدل پایه آن با باتری ۴۲ کیلووات ساعتی در حالت شارژ کامل ۲۶۰ کیلومتر را می ‌پیماید یعنی ۱۰۸ مایل به ازای هر گالن سوخت مصرف می شود. باتری‌ های بزرگتر با ظرفیت بیشتر هم وجود دارند که شامل نوع ۶۵ کیلووات ساعتی با برد ۳۷۰ کیلومتر و ۸۵ کیلووات ساعتی با برد ۴۸۰ کیلومتر است. این ماشین دارای  باتری‌ های قابل تعویض و یک رایانه با نمایشگر ۱۷ اینچ به منظور اتصال به سرویس‌های آنلاین مانند کنترل باتری از راه دور است. شرکت سازنده تسلا مدل s باتری ‌های این خودرو را ۷ سال ضمانت نموده ‌است.


 

لازم است ذکر شود باتری این خودرو به صورت کاملاً مسطح در کف خودرو جاسازی شده ‌است و وزنی معادل ۵۰۰ کیلوگرم دارد. . وزن کلی این خودرو برابر 1735 کیلوگرم است. در نهایت می توان این خودرو را جزو برترین ها و حتی انقلابی ترین خودرو های صنعت خودروسازی نام برد.  

Mazda MX-5 Miata


 

و اما آخرین خودور. مزدا MX-5 که بسیاری آن را با نام دیگرش یعنی میاتا می ‌شناسند، به تازگی تولد 31 سالگی خود را جشن گرفته است. در سال 1984 یعنی سال تولد این خودرو محبوب، پیش از تولید مزدا میاتا به صورت دیفرانسیل عقب با پیشرانه در بخش جلویی که امروزه محبوب همگان است، سه  پلتفرم برای استفاده در این خودرو کاندید شده بودند که یکی از آن‌ها با آرایش انتقال قدرت به چرخ‌ های عقب و پیشرانه در بخش میانی خودرو طراحی شده بود. تصور کنید اگر این مدل به تولید رسیده بود امروز تا چه حد می ‌توانست محبوب باشد. در نهایت قرعه تولید به نام پلتفرمی با آرایش پیشرانه در جلو و انتقال نیرو به محورهای عقب افتاد. براساس همین پلتفرم نیز دو مدل مفهومی ساخته شد که یکی از آن ‌ها تنها برای نمایش بوده و قابلیت حرکت نداشت. اولین نسل مزدا میاتا در سال 1989 و در جریان نمایشگاه خودروی شیکاگو معرفی شد. تولید این خودرو تا سال 1997 ادامه داشت. یکی از مهمترین ویژگی ‌های طراحی این نسل میاتا را می ‌توان چراغ‌ های مخفی‌ شونده جلو دانست.  نمونه ‌ پیش تولید از مدل MX-5 در سال 1993 با همکاری شرکت Chugoku ساخته شد که با نیروی برق به حرکت در می‌آمد. این خودرو توان دستیابی به حداکثر سرعت 128 کیلومتر برساعت را داشت و می ‌توانست با یک بار شارژ تا شعاع 176 کیلومتر حرکت کند. البته به دلیل فناوری ‌هایی که در آن  زمان در دسترس بود، وزن MX-5 برقی بسیار سنگین ‌تر از نمونه معمولی آن و در حدود 1410 کیلوگرم بود. مدتی بعد مدل آزمایشی هیدورژن سوز MX-5 نیز معرفی شد. کانسپت میاتا M اسپید ستر در حالی در سال 1995 معرفی شد که شیشه جلو و ستون‌های جلوی آن کوتاه ‌تر از خودروهای معمول بوده و آینه‌ های جانبی آن در موقعیتی بالاتر از سایر خودروها نصب شده بود.


 

در سال 1996 کانسپت میاتا M کوپه در نمایشگاه خودروی  نیویورک معرفی شد. این خودرو به  پیشرانه 1.8 لیتری مجهز شده بود که قدرتی برابر با 133 اسب‌ بخار تولید می‌ کرد. با وجود طراحی جالب ظاهری و پیشرانه به نسبت قدرتمند، متاسفانه این خودرو هیچگاه به خط تولید وارد نشد. نسل دوم مزدا MX-5 برای اولین بار در سال 1997 در معرض دید عموم  قرار گرفت، ولی فروش آن از سال 1998 و به عنوان مدل 1999 آغاز شد. با وجود وفاداری کلی طراحی این خودرو به چارچوب طراحی نسل اول، به علت استفاده از چراغ ‌های  مسطتیلی شکل، نسبت به قبل بسیار متحول شده بود. همزمان با تولید نسل دوم MX-5 ، نسخه  کوپه این خودرو ساخته شد که تنها در بازار ژاپن به فروش رسید. 179 نمونه از این خودرو ساخته شد که 63 دستگاه نیز با پسوند S و پیشرانه ‌ای به قدرت 160 اسب‌ بخار متمایز می ‌شدند. تولید سومین نسل مزدا میاتا در سال 2005 آغاز شد و تا ده سال بعد یعنی سال 2015 ادامه یافت. این خودرو اولین نسل از میاتا بود که به سقف فلزی جمع‌ شونده برقی تجهیز شده  بود. در سال 2009 به مناسبت بیستمین سالگرد تولید MX-5، مزدا کانسپت سوپرلایت را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی کرد. با وجود آن‌ که پیشرانه این خودرو تنها 126 اسب‌ بخار قدرت داشت اما به دلیل وزن بسیار سبک آن، تنها در 8.9  ثانیه توانایی دستیابی به سرعت صد کیلومتر برساعت را دارا بود. مزدا MX-5 GT در سال 2012 معرفی شد، توسط متخصصان تیم Jota Sport طراحی شده بود که یکی از موفق‌ترین تیم‌ های شرکت‌ کننده در مسابقات سرعت است. به غیر از سیستم تعلیق و فضای داخلی  تغییر یافته، مهمترین ویژگی این خودرو را می ‌توان پیشرانه 2 لیتری با قدرت 208 اسب‌ بخار دانست که در زیر کاپوت این خودرو نصب شده بود. در سال 2012 به مناسبت گرامیداشت کسب پیروزی تاریخی در مسابقات 24 ساعته لمانز در سال 1991 ساخته  و معرفی شد. نسل فعلی مزدا MX-5 در سال 2014 معرفی شد و امروزه به عنوان یکی از زیباترین خودروهای روباز قابل خریداری شناخته می‌ شود. مشتریان امکان انتخاب از میان دو پیشرانه را دارند. در سال 2018 نمونه ‌ای به ‌روز شده از این خودرو معرفی شد که 181 اسب ‌بخار قدرت دارد. در سال 2016 پس از 27 سال تولید MX-5 در چهار نسل، یک میلیون ‌ دستگاه از این خودرو که پرفروش‌ ترین رودستر جهان لقب گرفته، از خط تولید کارخانه خارج شد.


 



 



  30 شهریور 1399
2586 بازدید
0 نظر
3.67
  3 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری