تست همراه اول

سرویس خبر
24 شهریور 1399 ساعت 12:35
1 نظر

 

تاثیر گذار ترین خودرو های جهان که هنوز هم به فروش می رسند (قسمت اول)

اگر دوست دارید با تاثیر گذارترین خودرو های جهان که در حال حاضر هنوز در دست تولید هستند آشنا شوید این مطلب را از دست ندهید.

تا به حال به این دقت کرده اید که چرا بعضی چیزها بیش از همه در ذهن و یاد مردم می مانند. شاید بزرگترین دلیلی که بتوانیم برای این موضوع بیاوریم تاثیرعجیبی است که این محصولات بر حوزه خود  گذاشته اند. به طور مثال تاثیری که آمازون بر صنعت بازار و تجارت گذاشته باعث شده است تا به بزرگترین فروشگاه آنلاین جهان بدل شود. در حوزه  خودرو نیز این ادعا کاملا درست است. همیشه خودروهایی بوده اند که توانسته اند با ایجاد تغییرات و تاثیر گذاشتن بر این صنعت نام همیشه ماندگاری ثبت کنند. مطلب ما هم درباره همین خودرو هاست که توانسته اند به هر دلیلی تاثیر به سزایی بر صنعت خودروسازی بگذارند با این تفاوت که هنوز هم می توان این خودرو ها را البته به روز شده شان را خرید.


 

Porsche 911


 

فکر کنم اکثر شما موافق هستید که جایگاه اول این لیست باید به خودرو معرکه پورشه  یعنی 911 برسد. در سال 1963 بود که اولین خودرو اسپرت جهان با نام 911 متولد شد و تاثیر بسیاری بر صنعت خودروسازی جهان گذاشت. پس از این خودرو بود که ایتالیایی ها که معنی اسپرت واقعی را فهمیده بودند به طرز دیوانه واری تولید اسپرت در جهان را به شکوهی باور نکردنی رساندند. بله 911 قریب به 57 سال است که در 7 نسل تولید می شود و هنوز هم به عنوان یکی از بهترین اسپرت های جهان شناخته می شود. 911 آن قدر تنوع مدل دارد که نمی توانم همه آن ها را نام ببرم. این خودرو بی نظیر چه در پیست های مسابقه و چه در خیابان ها همیشه جزو بهترین ها  بوده و هست. در ابتدا این خودرو یک خودرو اسپرت با کابین 4 نفری بود که علاوه بر لوکس بودن قرار بود تجربه خانوداگی را  نیز به ارمغان  بیاورد. اما در اوایل سال 1974 بود که مدیران پورشه دریافتند که این خودرو  قابلیت سرمایه  گزاری  فراوانی  دارد و از همین رو پورشه 911 با تعریف جدید از راه رسید. ویژگی پورشه مدل 1974 توربو بودن آن بود که به واقع این خودرو را برای رقابت های پیست نیز به یک خودرو ایده آل تبدیل می کرد. یک سال بعد مدل توربو راه  خود به خیابان ها را باز کرد تا حتی مردم ،البته  قشر توانمند نیز بتوانند آن را خارج از پیست تجربه نمایند. تا سال 1986 ساخت  پورشه 911 صرفا با ایجاد تغییرات مثبت و حداقلی بر روی آن انجام می گرفت تا این که در همان سال 1986 خودرو افسانه ای 959 که خودرویی مخصوص مسابقات بود از سری محبوب 911 متولد شد. به لطف موتور توانمند این خودرو 959 در زمان خود رکورد های زیادی از جمله سریع ترین خودرو شهری آن زمان را اذعان  خود کرده بود. در سال 1988 خودرو تقویت شده ای  که در واقع همان 959 بود با نام 969 وارد بازار شد. بدون شک یکی از مهم ترین قسمت های تاریخ 911 سال 1995 بود. زمانی که پورشه اولین نمونه دو دیفرانسیل خودرو محبوب خود را وارد  بازار کرد. تقریبا می توان گذر از طراحی های قدیمی را از همین سال 1995 بدانیم. در سال 2000 بود که نسل جدید 911 با ظاهری متحول شده به جهان معرفی شد. تقریبا داستان 911 از سال 2000 به بعد برای اکثریت کاملا آشکار است. این خودرو از 2000 به بعد مدل های بیشتری پیدا کرد که البته قیمتشان هم متناسب با سن و سالشان بیشتر هم می شد. در حال حاضر 911 توربو پرچمدار فعلی این شرکت است. نمی دانم تا چه زمانی تاریخ 911 ادامه خواهد داشت اما آن چه که مشخص است این است که این خودرو آن چنان تاثیری بر صنعت خودرو سازی گذاشت که تا ابد از این خودرو به عنوان یک افسانه در این صنعت یاد می شود.


 

Toyota Corolla


 

مگر می شود نامی از کرولای افسانه ای  نیاورد. این خودرو فوق العاده به هیچ  وجه یک ابر خودرو نبود حتی در دسته خودرو های میانی بازار هم قرار نداشت. روزگاری بود که همه بر این باور بودند که قرار نیست خودرویی رکورد بیتل افسانه ای را بشکند اما کرولا این کار را انجام داد. این خودرو دوست داشتنی توسط  تویوتا در سال 1966 ساخته شد. در آن روز ها هیچ گاه  تویوتا فکرش را هم نمی کرد که این خودرو با فروش بیش از 40 میلیون در سرتاسر جهان به پرفروش ترین خودرو جهان تبدیل شود. این خودرو تا به حال به خاطر تیراژ بالایش در 12 نسل تولید شده است. با شروع دهه ۶۰ میلادی، آیجی تویودا (برادر زاده ساکیشی  تویودا مؤسس برند تویوتا) تلاش‌های بی‌ وقفه‌ای را برای عرضه یک  خودرو شهری کارآمد و ارزان‌ قیمت آغاز کرد؛ اما از آنجایی که صنعت خودرو آن روزهای ژاپن حرفی برای گفتن نداشت، عملاً ساخت این مدل با چنین فلسفه ‌ای  ممکن نبود. آیجی هیچ ‌گاه از تصمیمش منصرف نشد. طرح‌ های مختلفی را برای هیئت ‌مدیره ارسال می‌ کرد ولی هربار با یک ایراد روبه ‌رو می‌شد. تا این ‌که در ابتدای ۱۹۶۵ یکی از طرح‌ های او مورد  موافقت قرار گرفت. شرکت روی آن سرمایه ‌گذاری کرد و سدان سایز کوچکی به اسم  کرولا متولد شد. برای شروع، این خودرو به یک پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۷۰ اسب‌ بخاری مجهز بود. شاید استفاده از واژه موفقیت برای نسل اول چندان مناسب نباشد. کرولای اولیه  تنها آمد که اسمی از تویوتا را حمل کند؛ اما شرایط برای نسل دوم کمی دستخوش تغییر شد. چهره کرولا جدید اندکی بروزتر و مشخصات فنی‌ اش قابل قبول ‌تر شد. استفاده از پیشرانه ۱٫۴ لیتری ۸۶ اسب‌ بخاری شاید آن روزها در ژاپن اتفاق بدیعی نبود ولی بهره‌ گیری از یک جعبه‌ دنده ۳ سرعته اتوماتیک اتفاقی  بود که کرولا را تبدیل به بحث داغ رسانه‌ های صنعتی کرد. شاید به همین دلیل بود که این نسل از کرولا به‌ تنهایی ۸ سال عمر کرد. دیدگاه آینده ‌نگرانه مدیران تویوتا، بخشی از تولید کرولای نوپا را به اندونزی و استرالیا واگذار کرد.


 

کمی که از دهه ۷۰ گذشت، کرولا جای خود را در بازار ژاپن باز کرد. این خودرو همان چیزی شد که مدیران ارشد می‌ خواستند؛ یعنی یک خودرو مقرون ‌به ‌صرفه شهری. به ‌منظور توسعه بازار، شرکت مدل های کوپه، استیشن، ون را نیز به لیست فروش اضافه کرد. در آن سال ‌ها تویوتا با این خودرو توانست پیشرانه ‌ای تولید کند که از فناوری DOHC (دو میل ‌سوپاپ روی سیلندر) استفاده می ‌کرد. این همان پیشرانه معروف ۱٫۶ لیتری ۱۲۴ اسب‌ بخاری بود که هنوز هم از نظر مهندسی جایگاه بالایی دارد. البته نباید فراموش کرد که یکی از دلایل کارایی بالای موتورهای کرولا، وزن  پایین آن بود. نسل سوم  کرولا  تنها ۸۸۰  کیلوگرم وزن داشت. تمرکز بیش از حد شرکت روی مباحث مهندسی، باعث فراموش شدن ریزه‌ کاری‌های طراحی شده بود. نسل چهار با یک تحول عظیم در زبان بصری معرفی شد. چهره کرولا دیگر چروکیده و قدیمی نبود. حالا دیگر می ‌شد به این خودرو لقب خودرو سنگین و رنگین داد. تویوتا با این مدل تمام رکوردهای قبلی خود را شکست.


 

آن‌ ها توانستند به تیراژ تولید روزانه ۲۳۴۶ دستگاه برسند. دقیقاً در همین نسل بود که آمار کل تولید کرولا از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد. اضافه شدن تایلند و نیوزیلند به لیست تولید کنندگان این خودرو در این رکورد زنی بی ‌تأثیر نبوده ‌است. کرولا برای نسل چهارم به پیشرانه ۱٫۸ لیتری دیزلی  با قدرت ۶۵ اسب‌ بخار مجهز شد، تا دوست ‌داران این نوع پیشرانه‌ ها را نیز راضی کند. این نسل یکی از عجیب‌ ترین اتفاق ‌ها در کل صنعت خودروسازی بود. در حالی ‌که کرولا نسل چهارم هم‌ چنان روی خط  تولید بود، تویوتا نسل پنج را معرفی کرد. شرکت هیچ‌ گاه دربارهٔ این اقدام خود توضیح  نداد.


 

هرچه بود، حضور این مدل در بازارهای جهانی نیز اتفاق خوبی محسوب می ‌شد. چرا که با پایان تولید نسل پنجم، مجموع تولید کرولاها به ۳٫۳ میلیون دستگاه رسید. بزرگ‌ ترین شانس تویوتا، حضور آن در آمریکا و تأسیس یک خط تولید ساده بود. درست به همین دلیل بود که ژاپنی‌ ها یک نمونه سفارشی را باب میل آمریکایی‌ها تولید کردند. این خودرو یک کوپه با دیفرانسیل عقب بود. جالب است که نسخه مسابقه ‌ای جی ‌تی AE86 از همین نسل، راهی رقابت‌ های سرعت استرالیا شده بود.


 

در آستانه دهه ۹۰ و اوج‌ گیری ناگهانی خودروسازان آسیایی، تویوتا برنامه ‌های جدید خود را برای کرولا معرفی کرد. خط  تولید کانادا مشتریان جدیدی برای آن‌ها فراهم کرد. برای اولین ‌بار یک نسخه 4WD نیز تولید شد. هم ‌چنین برای نخستین ‌بار بود که روی مدل خاص GT-Z پیشرانه ۱٫۶ لیتری سوپرشارژ با قدرت ۱۶۵ اسب‌ بخار تعبیه شد. در دهه ۹۰ بازار هوندا سیویک و نیسان آلتیما رونق فوق ‌العاده‌ای داشت.


 

نسل ششم کرولا شاید نتوانست آن ‌ها را به زیر بکشید ولی به‌ طور حتم تأثیر خود را روی فروش خیره ‌کننده آن‌ ها  گذاشت. عدم اقبال نسبت به مدل استیشن این خودرو از همین نسل شروع شد. درست در همان روزهایی که تویوتا با دیگر سدان پرفروش خود یعنی کمری ایام طلایی را تجربه می ‌کرد، بازارهای متوسط  به ‌شدت منتظر حضور ویرایش جدید کرولا بودند. اتفاقی که در بهترین صورت ممکن رخ داد. ترکیه و تایلند بیش از هر کشور دیگری برای خرید این خودرو مشتاق بودند.


 

چهره جوان ‌گرای نسل هفتم کرولا این سدان شهری را از خودرویی که فقط مناسب افراد  مسن بود، خارج کرد. بازار آمریکای جنوبی که پیش از این در سیطره خودروهای ارزان آمریکای ‌شمالی بود، کم ‌کم با کرولا آشنا شدند. شیلی و پرو از جمله کشورهایی بودند که درخواست‌ های پیاپی خود را برای خرید این خودرو به دفتر مرکزی تویوتا ارسال می ‌کردند. اصرار تویوتا برای باقی ماندن در بازار پرحاشیه اما مهم آمریکا، قدرت طراحان ژاپنی این شرکت را دو چندان کرد. حالا شاهد خودرویی بسیار مدرن با چهره‌ ای گیرا و آینده ‌نگر بودیم.


 

البته نسل هشتم از نظر فنی هم حرف‌ هایی برای گفتن داشت. به‌خصوص  پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶۵ اسب‌ بخاری که حتی خودروهای ساخت آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار داده بود. نصب سیستم صوتی، سان ‌روف و چراغ ‌های LED قابلیت ‌هایی بودند که این ژاپنی محافظه ‌کار را محبوب‌ تر می‌ کرد. به دلیل کیفیت خوب قطعات، این خودرو برای مدتی تبدیل به تاکسی رسمی انگلستان شد.


 

قرن ۲۱، آغازگر عصر نوین کرولا بود. نسل نهم کرولا بیش از هر خودروی اروپایی و آمریکایی، حس و حال غربی  داشت. در حالی  که  بازار خودروهای سایز کوچک شهری آمریکای شمالی غرق در خرید پونتیاک Vibe بود، این ژاپنی، تمام معادلات را به هم ریخت. تویوتا با این مدل یک بار دیگر سراغ پیشرانه‌های سوپرشارژ رفت. عرضه نسخه ۱٫۸ لیتری ۲۱۵ اسب‌ بخاری موفقیت قابل قبولی برای شرکت به همراه آورد. البته هم ‌چنان پرفروش‌ ترین مدل کرولا همان سری ۱٫۶ لیتری ۱۰۹ اسب‌ بخاری بود. عربستان برای اولین ‌بار به لیست خریداران کرولا اضافه شد.


 

دومین انقلاب طراحی در دنیای کرولاها در نسل دهم رخ داد. تویوتا با عرضه این مدل کمی چاشنی جسارت و هیجان را بیشتر کرد. اقدامی که اتفاقاً خیلی هم با استقبال روبه‌ رو شد. پس از سال‌ها از عرضه اولین کرولا، برای اولین ‌بار شرکت روی این خودرو جعبه‌ دنده اتوماتیک ۵ سرعته و یک نمونه CVT تعبیه کرد. تا پیش از این معروف بود که کرولاها خودروهای کم ‌آپشنی باشند؛ اما روی این نسل می‌ شد امکاناتی مانند سنسور جلو و عقب، دوربین، کروز کنترل هوشمند، نمایشگر لمسی، نقشه ‌خوان و گرم ‌کن صندلی دید.


 

شاید پرفروش‌ترین ویرایش این خودرو نمونه ۱٫۸ لیتری ۱۳۶ اسب ‌بخاری باشد ولی شرکت برای دوست ‌داران سرعت یک نمونه جی ‌تی ۱٫۵ لیتری توربو با ۱۵۰ اسب‌ بخار قدرت نیز تدارک دیده بود. اقبال خیره ‌کننده ‌ای که دنیا به کرولا نشان داد، تویوتا را مجبور کرد تا با صرف هزینه سنگین چند میلیون دلاری یک پلت ‌فرم جدید برای آن  طراحی کند. کرولاهای جدید آنقدر توسعه‌ یافته بودند که شرکت برای هر بازار، مدل مخصوصی را تدارک می ‌دید؛ یعنی آنچه در هند عرضه می‌ شد، با چیزی که در چین به فروش می‌رفت، تفاوت داشت. آنچه در پاکستان عرضه می‌شد با مدل فروخته ‌شده در سنگاپور فرق می ‌کرد. شاید بزرگ‌ ترین تفاوت بین مدل‌هایی بود که در آمریکا فروخته می ‌شدند، چرا که از طراحی کاملاً متفاوتی با سایر کرولاهای هم ‌نسلش بهره می‌ بردند. نکته مهم دربارهٔ نسل یازدهم کرولا آن بود که شرکت دیگر دست از آن پراکندگی پیشرانه‌ ها کشید و تنها روی دو مدل پیشرانه ۱٫۸ و ۲ لیتری متمرکز شد. اما از سال 2018 نسل جدید کرولا با ظاهری انقلابی وارد میدان شدند و هنوز که هنوزه فروش بی نظیری را در بازار جهانی و به ویژه آمریکا تجربه می کنند. این گوشه از تمام این 12 نسل پرشکوه بود و با تمام این توضیحات می توان کرولا را یکی از تاثیر گذارترین خودرو ها در جهان نامید.


 

 Audi TT


 

به دلیل زیاد شدن توضیحات ما درباره خودرو کرولا تصمیم گرفتیم تا این قسمت را با این خودرو تمام کنیم. TT یکی از عجیب ترین خودرو های ساخته شده تا به این جا در جهان خودرو هاست. این خودرو مرز بین کوپه های گران قیمت و ارزان قیمت را تغییر داد و کلاس میانی در این دسته از خودرو ها را تشکیل داد. ایده اصلی این خودرو درسال 1994 در مرکز طراحی گروه فولکس واگن در کالیفرنیا آمریکا متولد شد. روند تولید نمونه اولیه این خودرو به مدت 4 سال به طول انجامید تا اینکه در نهایت در سال 1998 اولین خودرو TT جهان وارد بازار جهانی شد. این خودرو برای تولید به خط تولید مجارستان برده شد تا بعد از مدتی به خط تولید در آمریکا بازگردد اما به خاطر شرایط  موجود تا به حال فقط  در مجارستان تولید شده است. TT از همان ابتدا طراحی عجیبی داشت. طراحی این خودرو بیشتر به خودرو های بالارده ی  بازار شباهت داشت. با این وجود زیر کاپوت این خودرو جایی بود که آن را به دسته میانی بازار وصل می کرد. موتور های استفاده شده در نسل های اولیه این خودرو نمونه های 4 سیلندر ساده بودند اما با عبور از سال 2007 این روند کم کم تغییر کرد و با اضافه شدن سیستم های کمکی توربو و همچنین باز تعریف موتور، موتور سری TT به یکی از بهترین موتور ها در جهان تبدیل شدند. این خودرو تا به حال در سه تیپ تولید شده است. تیپ اول در بین سال های 1998  تا 2006 و تیپ 2 در بین سال های 2006 تا 2013 و تیپ 3 که از 2013 تا کنون بر روی خط تولید قرار گرفته است. البته زمزمه هایی مبنی بر بازنشستگی این تیپ در سال جاری نیز به گوش می رسد. به هر حال درباره TT می توان با قاطعیت گفت این خودرو جزو برترین خودرو ها و البته تاثیر گذارترین آن ها در جهان خودرو ها ثبت شده است.


 

 



  24 شهریور 1399
2121 بازدید
1 نظر
5.00
  5 رای
نظرات کاربران

در حال بارگذاری