خانهاخبار
گارنتر: IoT می‌تواند ظرف پنج سال آینده زنجیره تامین را متحول کند

گارنتر: IoT می‌تواند ظرف پنج سال آینده زنجیره تامین را متحول کند

گزارش جدید شرکت تحقیقاتی گارنتر می‌گوید فناوری اینترنت چیزها (IoT) در پنج سال آینده می‌تواند نقش پررنگ‌تری را در زنجیره تامین ایفا کرده و تاثیرات زیادی در این فضا بگذارد.
۱۳۹۹/۶/۲۰

شرکت تحلیلی گارتنر در گزارش جدید خود می‌گوید فناوری اینترنت چیزها (IoT) در دو تا پنج سال آینده تاثیری متحول‌کننده بر حوزه استراتژی زنجیره تامین خواهد گذاشت. این پیش‌بینی با ارزیابی چرخه هایپ صورت گرفته و مدعی است که IoT از مرحله هایپ عبور کرده و با پشت سر گذاشتن باورهای غلط می‌تواند برای فازهای بعدی آماده شود.

به گفته شرکت گارتنر، چرخه هایپ شامل بخشی موسوم به «ماشه نوآوری» است که در آن فناوری هنوز تازه محسوب می‌شود و سطح انتظارات پایین است. در ادامه انتظارات آن‌قدر زیاد می‌شود که به «قله انتظارات حبابی» می‌رسد. با گذشت زمان از شدت این انتظارات کاسته شده و وارد مرحله «رفع ابهام» می‌شویم. در نهایت، پیش از رسیدن به مرحله «بهره‌وری» انتظارات با ریتمی کنترل‌شده رشد پیدا می‌کنند.

مایک برکت از گارنتر در خصوص مرحله فعلی IoT در چرخه هایپ می‌گوید:

IoT در مرحله رفع ابهامات است چون داریم می‌بینیم که بسیاری از شرکت‌ها در حال پیاده‌سازی این فناوری هستند، ولی نمی‌توانند به‌درستی بهترین فرصت‌های موجود برای قابلیت‌های آن را پیدا کنند. ما برای این حوزه پتانسیل‌های بیشتری در طول سال‌های آتی پیش‌بینی می‌کنیم. گارنتر تخمین می‌زند که دستگاه‌های مصرفی IoT در حوزه تولید و منابع طبیعی تا سال ۲۰۲۸ به ۱.۹ میلیارد واحد برسد. این رقم پنج برابر عدد ۳۳۱.۵ میلیون در سال ۲۰۱۸ است.

گزینه‌هایی که در زمینه پیاده‌سازی فناوری‌های IoT پیش روی مدیران زنجیره تامین وجود دارد بسیار زیاد است و اگر به‌درستی انتخاب شود می‌تواند صرفه‌جویی‌های بزرگی را در کسب و کارها به وجود بیاورد. استفاده از این فناوری برای مصرف‌کنندگان هم منجر به بهره‌وری بالاتر و کاهش هزینه‌هایی می‌شود که در نهایت روی قیمت مصرفی محصولات اثر می‌گذارد.

گارتنر می‌گوید مدیران زنجیره تامین باید نقاطی از زنجیره را که قادر به استفاده از این فناوری هستند پیدا کنند تا به بیشترین بهره‌وری دست یابند. این شرکت در سال ۲۰۱۹ در گزارشی یادآور شد که در آن زمان ۵۹ درصد از کسب و کارها به‌صورت جزئی یا به‌طور کامل به استفاده از IoT روی آورده‌اند و ۲۲ درصد دیگر استفاده از این فناوری را به‌صورت آزمایشی شروع کرده‌اند. گارتنر گفته بود که ۱۵ درصد دیگر هم ظرف دو سال آینده به سمت IoT خواهند رفت.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)