خانهاخبار
آیا مزایای اپ استور کارمزد 30 درصدی آن را توجیه می‌کند؟

آیا مزایای اپ استور کارمزد 30 درصدی آن را توجیه می‌کند؟

اپل می‌گوید اپ استور به اندازه سایر فروشگاه‌های اپلیکیشن کارمزد می‌گیرد، اما آیا واقعا استفاده از مزایای این پلتفرم ارزش پرداخت سهم 30 درصدی این شرکت را دارد؟
۱۳۹۹/۶/۱۸

با توجه به پرونده‌های متعددی که علیه اپ استور در جریان است، اپل سعی دارد به هر نحو ممکن سهم ۳۰ درصدی خود از پرداخت‌های این پلتفرم را حفظ کند. این شرکت به‌تازگی تحقیقی را منتشر کرده که نشان می‌دهد پلتفرم‌های نرم‌افزاری مشابه هم از این بابت فرقی نمی‌کنند و تقریبا همه به همین میزان از پرداخت‌ها سهم برمی‌دارند.

تاکنون مقالات زیادی درباره سیاست‌های ضدرقابتی زندان طلایی اپل و برخورد غیرمنصفانه این شرکت با توسعه‌دهندگان مستقل نوشته شده است. ولی برای بررسی دقیق شرایط باید به‌طور کامل ببینیم که ناشران اپلیکیشن از فعالیت در پلتفرم اپل چه منافعی کسب می‌کنند، و آیا این منافع آن‌قدر زیاد است که بتواند هزینه سنگین سهم اپل را جبران کند یا نه.

پلتفرم اپل چه چیزی ارائه می‌کند؟

image

اپل ارزش بازارچه خود را حول محور چند موضوع کلیدی تبیین می‌کند. این شرکت می‌گوید پلتفرم‌های گوناگون – شامل اپل واچ، اپل تی‌وی، iOS، آیپد و مک – به مخاطبان جهانی، تحلیل‌های گوناگون در زمینه درآمد و اپلیکیشن‌ها، عدم نیاز به پرداخت هزینه میزبانی و رها شدن از شر مشکلات پردازش‌های پرداخت دست می‌یابند.

بر اساس جدیدترین آمارها، این ترکیب از پلتفرم‌ها و مخاطبان در سال ۲۰۱۹ درآمدی ۵۰۰ میلیارد دلاری به همراه داشته است. البته هنوز فضای فعالیت‌های بسیار بیشتری وجود دارد. طبق اعلام شرکت App Annie، در سال ۲۰۱۸ کمتر از ۳۰۰۰ اپلیکیشن موفق به کسب درآمد سالانه ۱ میلیون دلاری شده بودند.

اگر کسب و کار اشتراک خدمات دارید، اپل می‌گوید ابزارهای لازم برای دستیابی به موفقیت را در اختیار شما قرار داده است. این ابزارها در مسیر رشد و حفظ جوامع کاربری کمک‌رسان توسعه‌دهندگان هستند و راه را برای این کسب و کارها هموار می‌کنند.

آیا مزایای موجود برای کسب و کارهای اشتراکی هزینه‌ها را جبران می‌کند؟

بگذارید برخی از مزایای موجود برای کسب و کارهایی را زیر ذره‌بین ببریم که محصولات دیجیتالی خود را در اپ استور می‌فروشند. در ادامه با چند تخمین ساده خواهیم دید که اپل تا چه اندازه به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا در این پلتفرم درآمدزایی داشته باشند.

image

اول، چگونه می‌توان از گروه عظیم مخاطبان جهانی اپل استفاده کرد؟ فروش محصولات در مناطق جغرافیایی مختلف با چالش‌های گوناگونی از جمله تبدیل ارز، مالیات و سایر پیش‌نیازهای حقوقی همراه است. توسعه‌دهندگان مستلزم پلتفرم‌هایی هستند که بتوانند به جای آن‌ها از پس این چالش‌ها برآیند.

البته فروش اپلیکیشن در کشورهای مختلف به‌سادگی فشار دادن یک دکمه نیست، اما ما برای راحت‌تر شدن موضوع فرض می‌کنیم که همه‌چیز آماده انجام کار است. برای اپلیکیشنی که در حال حاضر مشغول فعالیت در آمریکاست، ۴۰ درصد شانس رشد وجود دارد تا در کشورهای دیگری که زبان رسمی آن‌ها انگلیسی است مخاطب بالقوه جذب کند.

لغو اشتراک ناخواسته هم موضوع دیگری است که اپل با ابزارهای خود می‌تواند تا حدی جلوی آن را بگیرد و تاثیر زیادی روی درآمد شما بگذارد. دلایل زیادی از جمله انقضای کارت اعتباری، کلاهبرداری و محدودیت‌های کارت بانکی باعث لغو اشتراک ناخواسته می‌شود. اگر هیچ کاری برای حل این مشکلات انجام نشود، به طور متوسط حدود ۳ درصد از مشترکان ماهانه از دست می‌روند، ولی در صورت استفاده از پلتفرم‌هایی مثل اپ استور این رقم به ۱ درصد می‌رسد.

چگونه مدل تجاری اپل را مقایسه کنیم؟

حالا بیایید این مزایا را برای یک اپلیکیشن کوچک درون یک مدل اشتراکی ساده قرار دهیم. فرض می‌کنیم اپلیکیشنی سال مالی خود را با ۱۰۰۰ مشترک که ماهانه ۴.۹۹ دلار پول می‌پردازند آغاز می‌کند. این اپلیکیشن به‌طور میانگین هر ماه ۱۰۰ مشترک پولی جدید جذب می‌کند و نرخ لغو اشتراک آن ۶ درصد است. این اپلیکیشن در پایان سال ۶۲٫۵۰۰ دلار درآمد کسب می‌کند.

اکنون راهکار حل مشکلات لغو اشتراک ناخواسته را به این معادله اضافه می‌کنیم و این نرخ ماهانه را از ۳ به ۱ درصد کاهش می‌دهیم. حالا درآمد سالانه این اپلیکیشن به ۶۷٫۶۰۰ دلار می‌رسد. افزون بر این، فرض کنید که در آغاز سال مالی فروش اپلیکیشن علاوه بر آمریکا در سایر کشورهای انگلیسی‌زبان هم شروع شود و رشدی ۴۰ درصدی را به لحاظ مخاطبان به وجود بیاورد. حالا درآمد سالانه به ۷۸٫۵۰۰ دلار می‌رسد.

image

با این حساب پاسخ معادله چه می‌شود؟ این مزایا افزایشی ۲۵ درصدی را در مجموع درآمد سالانه به وجود می‌آورد. آیا این رقم بیشتر از سهم ۳۰ درصدی کارمزد اپل است؟ نه، ولی قطعا بیشتر از کارمزد ۱۵ درصدی است که اپل در ۱۲ ماه نخست آغاز به کار اپلیکیشن‌ها از آن‌ها دریافت می‌کند.

از زمان راه‌اندازی اپ استور در سال ۲۰۰۸ و فریم‌ورک StoreKit در سال ۲۰۰۹ که برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای استفاده می‌شود، تغییراتی زیادی در دنیای پرداخت‌ها و مدیریت خدمات اشتراکی به وجود آمده است. رشد پلتفرم‌هایی مثل Stripe و Shopify به‌طور قطع چشم‌انداز بازار را نسبت به زمانی که اپل رقم ۳۰ درصدی کارمزد خود را اعلام کرد، تغییر داده‌اند.

آیا کارمزد ۳۰ درصدی اپل ارزش استفاده از خدمات این شرکت را دارد؟ اپل قطعا مزایای خاص خودش را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، ولی با توجه به سرعت بالای تغییرات حوزه اجاره نرم‌افزار (یا «نرم‌افزار به‌عنوان سرویس» یا SaaS)، شاید بهتر باشد بپرسیم که چه منابعی برای مواجه به چالش‌های عمومی این فضا وجود دارد و خود شرکت‌ها چه ابزارهایی برای رشد کسب و کار خود در اختیار دارند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (2 نظر)

Benyamin.TD

۱۳۹۹/۶/۱۸
همین که اپل خودش نرم افزار xcode با قدرت ساخت هرنوع بازی و نرم افزاری رو به رایگان در اختیار توسعه دهندگان گذاشته باعث میشه یه سر و گردن از تمام فروشگاه ها که هیچ از تمام سیستم عامل ها هم سرتر باشه

وحید

۱۳۹۹/۶/۱۸
"با این حساب پاسخ معادله چه می‌شود؟..."
این قسمت از متن رو خوب متوجه نشدم! ?
نوشتید: این مزایا افزایشی ۲۵ درصدی را در مجموع درآمد سالانه به وجود می‌آورد که کمتر از آن ۳۰ درصد کارمزد اپل است!
"ولی قطعا بیشتر از کارمزد ۱۵ درصدی است که اپل در ۱۲ ماه نخست آغاز به کار اپلیکیشن‌ها از آن‌ها دریافت می‌کند." ???