خانهاخبار
کوآلکام نسل دوم اسنپدراگون 8cx را معرفی کرد و از عرضه اسنپدراگون سری 4 5G خبر داد

کوآلکام نسل دوم اسنپدراگون 8cx را معرفی کرد و از عرضه اسنپدراگون سری 4 5G خبر داد

رویداد IFA 2020 میزبانی غول بزرگ تولیدکننده تراشه‌ها بود و کوآلکام در آن‌جا از دو چیپست جدید و قابلیت تازه‌ای برای حذف نویز فعال خبر داد.
۱۳۹۹/۶/۱۴

کوآلکام در نمایشگاه IFA نشان داد که چه تصوری از آینده جهان بی‌سیم دارد. این شرکت می‌خواهد همه دنیای پردازش، از حوزه‌های مقرون به‌صرفه (مثل چیپست‌های ارزان 5G) گرفته تا حوزه‌های پرقدرت‌تر (مثل پلتفرم‌های پردازشی مخصوص لپ‌تاپ‌ها) را تحت پوشش قرار دهد. این شرکت همچنین قصد دارد تحولی در دنیای فناوری‌های حذف نویز ایجاد کند.

کوآلکام در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۱ از اولین چیپست اسنپدراگون سری ۴ با مودم 5G رونمایی خواهد کرد. موتورولا، اوپو و شیائومی اولین سازندگانی هستند که از این تراشه ارزان قیمت استفاده می‌کنند و قرار است محصولات خود را در اوایل سال آینده میلادی به بازار بفرستند.

تراشه سری ۴ می‌خواهد ارتباطات نسل آینده را به گروهی از تلفن‌های هوشمند وارد کند که تعداد کاربران آن‌ها حدود ۳.۵ میلیارد نفر است. هدف کوآلکام این است که قابلیت‌های بالارده و میان‌رده را برای گروه بزرگ‌تری از مخاطبان در دسترس قرار دهد.

image

این شرکت پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۵۰ میلیون تلفن هوشمند 5G فروخته می‌شود و این رقم در سال ۲۰۲۳ از مرز ۱ میلیارد دستگاه می‌گذرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم، باید بگوییم که فراگیری 4G به دو سال زمان بیشتر نیاز داشت تا مرز ۱ میلیارد را پشت سر بگذارد.

لپ‌تاپ‌ها هم رفته‌رفته در حال روی آوردن به سمت 5G هستند و کوآلکام در همین زمینه از پلتفرم پردازشی جدیدی به‌نام اسنپدراگون 8cx Gen 2 5G رونمایی کرد. نسل اول این پلتفرم از لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌کرد و این نسل هم کار مشابهی را انجام خواهد داد. این شرکت مدعی است که نسل دوم اسنپدراگون 8cx حدود ۱۸ درصد سریع‌تر از مدل ۱۵ واتی نسل دهم پردازنده اینتل Core i5 است. توان مبتنی بر وات این پلتفرم حدود ۳۹ درصد بهتر از قبل خواهد بود.

اسنپدراگون 8cx به لپ‌تاپ ایسر اسپین ۷ – یعنی اولین دستگاهی که با این تراشه به بازار می‌آید – اجازه می‌دهد تا چند روز دوام باتری داشته باشد. این لپ‌تاپ از هر دو نوع شبکه 5G یعنی زیر ۶ گیگاهرتز و موج میلی‌متری پشتیبانی می‌کند. تراشه مذکور همچنین مجهز به وای فای ۶ است.

image

نسل دوم اسنپدراگون 8cx می‌تواند بر روی لپ‌تاپ‌ها از نمایشگرهای حداکثر 4K پشتیبانی کند و حداکثر دو نمایشگر 4K اکسترنال داشته باشد. پردازنده تصویری اسپکترا قادر است دوربین‌های ۳۲ مگاپیکسلی و فیلم‌برداری 4K HDR را تحت پشتیبانی قرار داده و در عین حال امکان استفاده از ENCS یا فناوری «حذف اکو و دفع نویز» را فراهم کند تا صدای شما با شفافیت توسط دستگاه دریافت شود.

اسنپدراگون 8cx نسل ۲ با فرآیند ۷ نانومتری ساخته شده و ۸ هسته کریو ۴۹۵ دارد. گرافیک این تراشه آدرنو است که از DirectX 12 هم پشتیبانی می‌کند. این چیپست برای ارتباطات خود از مودم X55 5G کمک می‌گیرد که سرعت دانلود آن (در شبکه موج میلی‌متری) بر روی کاغذ به ۷ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. مودم X24 LTE نیز می‌تواند سرعت حداکثر ۲ گیگابیت بر ثانیه‌ای را ممکن کند.

کوآلکام همچنین از تراشه QCC514x رونمایی کرد که جدیدترین تراشه بلوتوث برای هدست‌های بی‌سیم است. این اولین تراشه‌ای است که از قابلیت حذف نویز فعالِ (ANC) انطباقی کوآلکام بهره می‌برد و طراحی شده تا امکان استفاده از ANC را در هدست‌های کوچک بی‌سیم فراهم کند.

image

حذف نویز فعال انطباقی می‌تواند به‌شکلی روان بین حالات مختلف کاربری از جمله تماس صوتی، پخش موسیقی و صحبت با دستیار شخصی جابه‌جا شود. به‌علاوه، این قابلیت قادر است به‌طور خودکار و بر اساس محیط پیرامونی قدرت حذف نویز را تغییر دهد و آن را کم یا زیاد کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)