خانهاخبار
مقایسه گلکسی زد فولد 2 و گلکسی فولد سامسونگ

مقایسه گلکسی زد فولد 2 و گلکسی فولد سامسونگ

گوشی هوشمند Galaxy Z Fold 2 روز گذشته به صورت کامل معرفی شد.
۱۳۹۹/۶/۱۲

روز گذشته در رویدادی آنلاین، سامسونگ از قسمت دوم رویداد Unpacked خود رونمایی کرد و در آن، شاهد معرفی کامل گلکسی زد فولد 2 بودیم. حال در این مطلب می‌خواهیم این محصول را با مدل پیشین مقایسه کنیم. با جی اس ام همراه باشید.

گوشی هوشمند Galaxy Z Fold 2 تقریبا یک سال و نیم پس از مدل قبلی خود به بازار آمد و شاهد بهبودها و قابلیت‌های جدید در آن هستیم. گلکسی فولد، اولین محصول منعطف سامسونگ به حساب می‌آمد. معمولا انتظارات از اولین نسخه هر محصولی آنچنان بالا نیست و به همین دلیل هم بود که Galaxy Fold سامسونگ با ایراداتی همراه بود. حال شاهد آن هستیم که گلکسی زد فولد 2 آمده تا نقایص نسخه پیشین را برطرف کرده و به عنوان محصولی مستقل و جذاب، در اختیار کاربران قرار گیرد.

آیا این محصول می‌تواند نسبت به مدل پیشین موفق‌تر باشد؟ باید ادامه مطلب را بخوانید تا این موضوع را متوجه شوید. اما به عنوان اسپویل، باید به شما بگوییم که بله! گلکسی زد فولد 2 نسبت به مدل پیشین از ارزش خرید بالاتری برخوردار است. بیایید تا در ابتدای امر، مشخصات فنی هر دو محصول را در جدولی در کنار یکدیگر مشاهده کرده و سپس وارد جزئیات مقایسه آن ها شویم. با ما همراه باشید.

 

گلکسی زد فولد 2

گلگسی فولد

ابعاد نمایشگر

اصلی: 7.6 اینچ | آمولد | رزولوشن فول اچ دی پلاس | 120 هرتز | منعطف

دوم: 6.2 اینچ | آمولد | رزولوشن فول اچ دی پلاس | 60 هرتز | فلت

اصلی: 7.3 اینچ | آمولد | رزولوشن فول اچ دی پلاس | 60 هرتز | منعطف

دوم: 4.6 اینچ | آمولد | رزولوشن اچ دی پلاس | 60 هرتز | فلت

رزولوشن نمایشگر

اصلی: 1768 × 2208

دوم: 816 × 2260

اصلی: 1526 × 2152

دوم: 720 × 1680

پردازنده

اسنپدراگون 865 پلاس

اسنپدراگون 855

میزان رم

12 گیگابایت LPDDR5

12 گیگابایت

حافظه داخلی

256 گیگابایت UFS 3.1 غیر قابل ارتقاء

512 گیگابایت غیر قابل ارتقاء

دوربین پشت

اصلی: 12 مگاپیکسل با لرزشگیر تصویر اپتیکال و دریچه دیافراگم f/1.8

تله فوتو: 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال دو برابر و زوم دیجیتال ده برابر

اولترا واید: 12 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 123 درجه‌ای

اصلی: 12 مگاپیکسل با لرزشگیر تصویر اپتیکال و دریچه دیافراگم f/1.5-2.4

تله فوتو: 12 مگاپیکسل با لرزشگیر تصویر و دریچه دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال دو برابر

اولترا واید: 16 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

دوربین سلفی

10 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 80 درجه‌ای

10 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 80 درجه‌ای

10 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/2.2

8 مگاپیکسل با دریچه دیافراگم f/1.9 و سنسور تشخیص عمق

باتری

4500 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 25 واتی، شارژ بی سیم 11 واتی و قابلیت PowerShare  نه (9) واتی

4380 میلی آمپر ساعت با پشتیبانی از شارژ سریع 15 واتی، شارژ بی سیم 11 واتی و قابلیت PowerShare  نه (9) واتی

ابعاد

در حال باز: 6.9 × 128.2 × 159.2 میلیمتر

در حالت بسته: 16.8 × 68 × 159.2 میلیمتر

در حال باز: 6.9 × 117.9 × 160.9 میلیمتر

در حالت بسته: 15.5 × 62.9 × 160.9 میلیمتر

وزن

282 گرم

263 گرم

ارتباطات

5G، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5، وای فای، USB Type-C

5G، LTE، NFC، بلوتوث نسخه 5، وای فای، USB Type-C

امنیت

اسکنر اثر انگشت در کنار بدنه

اسکنر تشخیص چهره مادون قرمز، Titan M module

سیستم عامل

اندروید نسخه 10 با رابط کاربری One UI 2.5

اندروید نسخه 9 (قابل ارتقاء) با رابط کاربری One UI 2.1 (قابل ارتقاء)

قیمت

1999 دلار

1199 دلار

 

 

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ طراحی

زبان طراحی اصلی این محصول در مدل جدید آنچنان فرقی با نسل پیشین ندارد. گلکسی زد فولد دو با دو نمایشگر مستقل عرضه می‌شود که یکی از آن ها به حالت منعطف بوده و به سمت داخل خم می‌شود. به نظر می‌رسد که زبان طراحی در نظر گرفته شده برای این محصول در حال حاضر، به عنوان بهترین گزینه موجود شناخته شده است، چرا که بسیاری از شرکت‌های دیگر از آن کپی برداری کرده‌اند. زمانی که شما این محصول را به حالت بسته شده روی سطحی قرار دهید، می‌توانید به صورت کامل مطمئن باشید که هیچ خطری، نمایشگر داخلی دستگاه را تهدید نمی‌کند.

image

 

جنس بدنه هر دو محصول یاد شده از ترکیب فلز و شیشه طراحی شده است و با آن که در نگاه اول ممکن است نتوانید تفاوتی میان آن ها قائل شوید، اما باید بگوییم که گلکسی زد فولد 2 انتخاب بهتری در این زمینه به حساب می‌آید. حاشیه‌های اطراف نمایشگر داخلی و بیرونی، نسبت به نسل پیشین کاهش یافته است و این موضوع، به جذابیت بیشتر دستگاه کمک کرده است. همچنین طراحان سامسونگ تصمیم گرفته‌اند تا مانند گلکسی فولد به جای بهره‌گیری از یک حفره بزرگ (ناچ) برای قرار دادن دوربین سلفی، از دو حفره دایره‌ای شکل رو دو نمایشگر داخلی برای این منظور استفاده کنند.

به کمک استفاده از ماژول دوربین جدید، قسمت پشتی بدنه در مدل جدید نیز نسبت به گلکسی فولد زیباتر شده است. قسمت لولای میانی دو نمایشگر نیز بهبود چشمگیری پیدا کرده و با طراحی جدید، جایی برای نفوذ گرد و گبار در میان آن وجود نخواهد داشت. اگر به یاد داشته باشید، لولای میانی نمایشگر در مدل پیشین به عنوان یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آمد. حال در گلکسی زد فولد 2 شاهد آن هستیم که این قسمت به بهترین شکل ممکن با کارایی آسان، تمامی نیازهای شما را بر طرف خواهد کرد.

هر دو محصول از ساختار لغزنده‌ای برخوردار هستند و گلکسیزد فولد 2 در مقایسه با نسل پیشین، با افزایش وزن تقریبا 20 گرمی همراه شده است. عرض دستگاه در مدل جدید، با کمی افزایش روبرو شده است، اما ارتفاع و ضخامت آن تقریبا مانند مدل پیشین است.

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ نمایشگر

هر دو محصول مقایسه شده از دو نمایشگر بهره می‌برند که هر دو آن ها در گلکسی زد فولد در مقایسه با گلکسی فولد با افزایش ابعاد روبرو شده‌اند. محصول جدید سامسونگ با نمایشگرهای 7.6 و 6.2 اینچی همراه است و این در حالی است که محصول سال گذشته این برند کره‌ای، از صفحه نمایش‌های 7.3 و 4.5 اینچی بهره می‌برد.

این موضوع را نمی‌توان تنها تفاوت نمایشگرهای این دو محصول به حساب آورد. چرا که هر دو نمایشگر قرار گرفته روی گلکسی فولد با نرخ رفرش 60 هرتزی همراه بود و در مدل جدید، شاهد آن هستیم که نمایشگر داخلی به نرخ رفرش 120 هرتزی مجهز شده است که همین مورد، تفاوت زیادی میان آن ها ایجاد می‌کند. اما باز هم تغییرات به همین جا ختم نمی‌شود. چرا که در طراحی نمایشگر گلکسی زد فولد 2 مانند گلکسی زد فلیپ از شیشه فوق‌العاده نازک (Ultra Thin Glass) استفاده شده و به این ترتیب، مقاومت آن بسیار بالا تر رفته است.

اما گلکسی فولد از نمایشگری پلاستیکی بهره‌مند بود. بد نیست بدانید که این مباحث در مورد صفحه نمایش داخلی و منعطف هر دو محصول مطرح شد. البته بد نیست بدانید که روی شیشه فوق‌العاده نازک نمایشگر گلکسی زد فولد 2، لایه‌ای از پلاستیک کشیده شده تا در برابر خط و خش مقاوم باشد. البته هر دو نمایشگر داخلی و بیرونی کاملا مستعد دریافت خط و خش هستند، اما صفحه نمایش بیرونی توسط گوریلا گلس محافظت می‌شود و به این ترتیب خیال‌تان بابت این موضوع راحت خواهد بود.

کیفیت نمایشگر میان دو محصول نیز آنچنان قابل درک نیست. اما میزان روشنایی و دقت رنگ در گلکسی زد فولد 2 افزایش پیدا کرده است. البته تفاوت اصلی میان نمایشگر این دو محصول در ابعاد، شیشه فوق‌العاده نازک و نرخ رفرش خلاصه می‌شود.

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ کارایی

همان طور که در جدول بالا اشاره شد، گلکسی فولد با پردزانده قدرتمندی به نام اسنپدراگون 855 عرضه شد و میزان قابل توجهی از رم نیز با آن همراه بود. بهینه سازی نرم‌افزاری سامسونگ نیز اخیرا تا حد مقبولی بهتر شده و به این ترتیب، با یک محصول کامل روبرو بودیم. از آن جا که از یک محصول جدید انتظار داریم، گلگسی زد فولد 2 نیز تمامی انتظارات کاربران را به بهترین شکل ممکن بر طرف می‌کند.

این محصول با تراشه اسنپدراگون 865 پلس، قدرتمند ترین محصول شرکت کوالکام همراه است و ترکیب آن با تکنولوژی جدید رم (LPDDR5) و حافظه داخلی (UFS)، باعث شده تا کاربران به هیچ عنوان کمبودی در هنگام کار با آن احساس نکنند.

زمانی که صحبت از کارایی به میان می‌آید، هیچ کدام از دو محصول مورد مقایسه در این مطلب، از میدان رقابت شانه خالی نخواهند کرد. در زمینه مولتی تسکینگ، باز کردن اپلیکیشن‌ها، پردازش امور مختلف یا در هنگام بازی، هیچ خللی روی هر دو دستگاه حس نمی‌شود. در هنگام باز کردن برخی اپلیکیشن‌ها، گلکسی زد فولد 2 کمی سریع‌تر عمل می‌کند، اما در نگاه کلی این تغییر آنچنان محسوس نیست. در حالت کلی و انجام امور روزانه، هر دو دستگاه سریع و پرقدرت عمل می‌کنند.

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ باتری

گلکسی زد فولد 2 در مقایسه با مدل پیشین از باتری نسبتا بزرگ‌تری برخوردار است. ظرفیت باتری این محصول 4500 میلی آمپر ساعت در نظر گرفته شده که با افزایش 120 میلی آمپر ساعتی (4380 میلی آمپر ساعت) نسبت به نسل قبل روبرو هستیم. گلکسی فولد در شاخه دوام باتری، عملکرد خیلی خوبی از خود بر جای گذاشت. اما آیا نسل دوم این محصول نیز به همان نسبت خوب عمل کرده است؟ در جواب این سوال باید بگوییم: آنچنان که انتظار می‌رود، خیر! عملکرد باتری گلکسی زد فولد 2 نسبتا خوب است، اما نمایشگر داخلی با نرخ رفرش 120 هرتزی، تأثیر بدی روی این موضوع گذاشته است.

image

 

البته در این زمینه نمی‌توان اعداد و ارقام دقیقی را ارائه کرد. چرا که همه چیز بستگی به میزان و نحوه استفاده شما از نمایشگر داخلی دستگاه دارد. برخی افراد از نمایشگر بیرونی گلکسی زد فولد 2 بیشتر استفاده می‌کنند و بعضی دیگر، بازی با نمایشگر داخلی آن را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل نباید در خصوص مصرف باتری محصول جدید سامسونگ ناامیدانه قضاوت کنید.

هر دو محصول از شارژ سریع، چه با سیم و چه بدون سیم پشتیبانی می‌کنند. نسل جدید این محصول از سرعت شارژ سریع بیشتر (25 وات در مقابل 15 وات) و شارژ وایرلس کمتر برخوردار است.

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ دوربین

دوربین‌های گلکسی زد فولد 2 به گلکسی اس 20 پلاس شباهت زیادی دارد. لنز اصلی 12 مگاپیکسلی قادر است تا تصاویر زیبایی را ثبت و ضبط کرده و به عنوان یکی از بهترین‌ها، نامی برای خود دست و پا کرده است. این موضوع با ترکیب لنز‌های اولترا واید و تله فوتو، عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود بر جای خواهد گذاشت.

دوربین نسل جدید در مقایسه با مدل پیشین با بهبودهای چشمگیری روبرو شده است. دوربین اصلی در گلکسی زد فولد 2 قادر به ثبت جزئیات بیشتری است و توانایی آن در هندل کردن نویز در شرایط نوری کم نیز شایسته تقدیر است. اما هنگام عکاسی در شرایط نوری خوب، نمی‌توان تفاوت آنچنان زیادی میان دو محصول قائل شد.

دوربین سلفی روی هر دو گوشی هوشمند عملکرد خوبی از خود بر جای گذاشته‌اند، اما چیزی نیست که تعجب همگان را وا دارد.

image

 

مقایسه گلکسی زد فولد 2 با گلکسی فولد؛ از لحاظ صدا

هر دو محصول مورد مقایسه در این مطلب از سیستم دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند. اسپیکر دوگانه در دو گوشی هوشمند یاد شده توسط AKG تیون شده‌اند. اگر بخواهیم صادق باشیم، تفاوت صدایی میان گلکسی زد فولد 2 و گلکسی فولد آنچنان محسوس نیست و عملکرد آن ها یکسان است. عملکرد اسپیکر هر دو گوشی هوشمند قابل قبول بوده و صداهایی با کیفیت بالا را به کاربران ارائه می‌دهند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

داود

۱۳۹۹/۶/۱۸
خرید گوشی ایسوس poggioli 3