خانهاخبار
شیائومی نسخه نهایی دوربین سلفی زیر نمایشگر خود را به‌نمایش گذاشت

شیائومی نسخه نهایی دوربین سلفی زیر نمایشگر خود را به‌نمایش گذاشت

مدیرعامل این شرکت با انتشار ویدیویی در وب‌سایت ویبو از نسل سوم فناوری دوربین زیر صفحه پرده برداشت و اعلام کرد که این قابلیت در سال 2021 به بازار می‌آید.
۱۳۹۹/۶/۷

دوربین سلفی زیر نمایشگر قرار است مهم‌ترین اتفاق بعدی بازار تلفن‌های هوشمند باشد. شرکت‌ها سخت در تلاش‌اند تا فناوری‌های خود را برای بازار مصرفی آماده کنند. با حذف ناچ و حفره، فضای نمایشگر به طور کامل در اختیار محتوای صفحه قرار می‌گیرد و بالاخره می‌توانیم به تجربه دیداری کاملی دست پیدا کنیم.

شرکت ZTE به‌زودی از اولین تلفن هوشمند مصرفی بازار با دوربین سلفی زیر نمایشگر رونمایی خواهد کرد. اما شیائومی هم از این قافله عقب نمانده و سعی دارد بخشی از توجهات به سمت خود جلب کند. این شرکت امروز نسل سوم دوربین زیر نمایشگر خود را به نمایش گذاشت. در پروتوتایپ شیائومی نه تنها پنلی را می‌بینیم که اثری از دوربین روی آن دیده نمی‌شود، بلکه کیفیت خروجی دوربین هم به‌خوبی لنزهای معمولی است.

شیائومی قبلا در ماه ژوئن ۲۰۱۹ از نخستین فناوری دوربین زیر نمایشگر خود پرده برداشته بود. ولی در پروتوتایپی که از آن فناوری به نمایش گذاشته شد، مشخص بود که تراکم پیکسل در محل قرارگیری لنز پایین است. نسل دوم این فناوری در ماه اکتبر ۲۰۱۹ به نمایش درآمد. و حالا امروز نوبت به نسل سوم رسیده که به‌نظر می‌رسد نسخه‌ای تکامل‌یافته از دوربین سلفی زیر صفحه باشد.

image

دوربین زیر نمایشگر شیائومی چگونه کار می‌کند؟

شیائومی در پست مفصلی به تشریح چگونگی دستیابی به این دوربینِ «نزدیک به ایده‌آل» پرداخته است. این شرکت می‌گوید دو نسل اول فناوری آن‌ها با فدا کردن تراکم پیکسل در ناحیه قرارگیری لنز توانسته بود به این مهم دست پیدا کند. در واقع، تراکم پیکسل در ناحیه بالای لنز دوربین به اندازه نصف تراکم پیکسل سایر نقاط نمایشگر بود.

شیائومی می‌گوید پیاده‌سازی‌های اولیه دوربین زیر نمایشگر آن‌ها صرفا می‌توانست از میان هر ۴ پیکسل ۱ پیکسل را نگه دارد و بقیه باید نامرئی می‌شدند تا نور به‌شکل بهتری از آن‌ها عبور کند. این روش از طریق دستکاری ساختار داخلی و عناصر پنل نمایشگر ممکن می‌شد.

image

قسمت اول از تصویر بالا نمایشگر OLED ساده‌ای را نشان می‌دهد که ۴ زیرپیکسل RGB دارد. قسمت وسطی مربوط به نمونه‌های اولیه فناوری شیائومی است که فقط ۱ زیرپیکسل RGB را در صفحه نمایش حفظ می‌کرد. اما در قسمت پایینی هر ۴ پیکسل RGB روشن می‌شوند و تراکم پیکسل در بهترین حالت ممکن حفظ می‌گردد.

نسل سوم فناوری شیائومی از طریق روش جدیدی برای چیدمان پیکسل‌ها این مشکل را حل کرده است. این فناوری نور را از طریق شکاف میان زیرپیکسل‌ها عبور می‌دهد و به لنز دوربین می‌رساند. این شرکت همچنین تعداد پیکسل‌های عمودی و افقی را دو برابر کرده تا به تراکم پیکسلی در حد سایر بخش‌های صفحه دست پیدا کند. در نتیجه، بخش بالایی صفحه هم به اندازه سایر بخش‌های نمایشگر تراکم پیکسل، دقت رنگ، طیف رنگی و روشنایی دارد.

افزون بر این، شیائومی مدار کنترل‌کننده پیکسل‌های OLED را بهبود داده تا نور از بالای لنز بهتر عبور کند. این شرکت مدعی است که الگوریتم‌های اختصاصی دوربین آن‌ها قادر به ارائه همان کیفیت تصویری است که لنزهای مرسوم بازار ارائه می‌کنند.

پروتوتایپ دوربین سلفی زیر نمایشگر شیائومی

image

این شرکت ویدیوی کوتاهی از ظاهر و عملکرد دوربین زیر نمایشگر خود را منتشر کرده که آن را در ادامه مشاهده می‌کنید. در این ویدیو که توسط مدیرعامل شیائومی، لی جون، در ویبو به اشتراک گذاشته شده، دستگاهی شبیه می ۱۰ الترا را می‌بینیم. در خود ویدیو مقایسه‌ای با نسخه عادی می ۱۰ الترا انجام می‌شود و تفاوت خاصی میان تراکم پیکسل صفحه میان دو دستگاه قابل مشاهده نیست.

لی جون می‌گوید نسل سوم دوربین سلفی زیر نمایشگر شیائومی آماده تولید انبوه است و احتمالا در سال ۲۰۲۱ بر روی تلفن‌های هوشمند این شرکت حاضر خواهد شد.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

حسن

۱۳۹۹/۶/۸
گوشی بعدی من از شیائومی خواهد بود ....