خانهاخبار
کارمندان گوگل اذعان دارند که تنظیمات حریم خصوصی این شرکت گیج‌کننده است

کارمندان گوگل اذعان دارند که تنظیمات حریم خصوصی این شرکت گیج‌کننده است

بر اساس اطلاعاتی جدیدی که از پرونده قضایی اخیر گوگل به دست آمده، به نظر می‌رسد که شماری از خود مهندسان گوگل هم نمی‌توانند از تنظیمات مربوط به گردآوری اطلاعات کاربران سر در بیاورند.
۱۳۹۹/۶/۶

اطلاعات جدیدی از یک پرونده دادگاهی در خصوص گردآوری اطلاعات و سیاست‌های ردیابی موقعیت کاربران توسط گوگل به‌دست آمده که شامل اذعان مهندسان این شرکت به پیچیده و مبهم بودن تنظیمات حریم خصوصی سرویس‌های این غول دنیای فناوری است. به گفته آن‌ها این تنظیمات آن‌قدر پیچیده هستند که کاربران و حتی کارمندان شرکت را گیج کنند.

دادستان کل آریزونا، مارک برنوویچ، در ماه مه از گوگل شکایت و این شرکت را به فریب کاربران در موضوع زمان و چگونگی گردآوری اطلاعات موقعیتی آن‌ها متهم کرد. دفتر این دادستانی مدعی شد که گوگل حتی پس از اظهار عدم تمایل کاربران به فعال بودن این قابلیت آن‌ها را ردیابی می‌کند.

مطابق اطلاعات منتشره از نسخه‌ای از این پرونده دادگاهی که شامل اطلاعات اضافی است، چندین کارمند گوگل اذعان کرده‌اند که تنظیمات حریم خصوصی این شرکت و شیوه طراحی گزینه‌ها به‌گونه‌ای بوده که کاربران به‌سختی بتوانند قابلیت ردیابی موقعیت خود را غیرفعال کنند.

یکی از کارمندان این شرکت گفت: «[رابط کاربری] فعلی طوری طراحی شده که گویی می‌خواسته امکانات مختلف را در اختیار کاربران قرار دهد و در عین حال آن‌قدر سخت باشد که مردم از آن سر در نیاورند.» یکی دیگر از کارمندان افزود: «اگر لازم باشد که کارمندان گوگل تنظیمات را توضیح بدهند، آن تنظیمات مطمئنا از دیدگاه کاربران گیج‌کننده خواهد بود.»

image

سخنگوی گوگل در گفتگو با نشریه آریزونا میرور گفت: «کنترل‌های حریم خصوصی مدت‌هاست که در خدمات ما وجود دارند و تیم‌های ما پیوسته در تلاش‌اند تا آن‌ها را بهبود ببخشند. ما در مورد اطلاعات موقعیتی بازخوردهایی داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم که کنترل‌های حریم خصوصی را بهتر کنیم.»

این پرونده در سال ۲۰۱۸ و به دنبال گزارشی کلید خورد که از سوی اسوشیتد پرس منتشر و مدعی شده بود که گوگل همچنان پس از غیرفعال‌سازی ردیابی به گردآوری اطلاعات موقعیتی کاربران ادامه می‌دهد. اگرچه این شرکت در آن زمان با ارسال بیانیه‌ای به اسوشیتد پرس از خود دفاع کرد، ولی شواهد جدید پرونده نشان می‌دهد که حتی عده‌ای از خود کارمندان گوگل معتقدند این تنظیمات گمراه‌کننده هستند.

یکی از کارمندان این شرکت اظهار داشت: «من با این مقاله موافقم. غیرفعال‌سازی ردیابی موقعیت باید به معنای غیرفعال‌سازی کامل ردیابی موقعیت باشد، نه این که موارد خاصی را استثنا قرار دهد.» مهندس دیگر گوگل افزود: «اگر خودم را جای کاربران قرار دهد، باید بگویم که این چه وضعش است؟ فکر می‌کردم که قابلیت ردیابی موقعیت را بر روی موبایلم غیرفعال کرده‌ام. سیستم‌های ما به قدری پیچیده هستند که مردم را گیج کنند. این خوب نیست.»

دفتر دادستانی آریزونا می‌گوید حتی مهندسان رده بالای گوگل هم نمی‌توانند بفهمند که این شرکت تحت چه شرایطی اطلاعات موقعیتی کاربر را ثبت می‌کند. این نخستین باری نیست که گوگل از سوی مراجع قضایی با سخت‌گیری‌های این چنینی درباره گردآوری و استفاده از اطلاعات کاربران مواجه می‌شود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)