خانهاخبار
آيا موتور Unreal Engine از دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز جان سالم به در می‌برد؟

آيا موتور Unreal Engine از دعوای حقوقی اپل و اپیک گیمز جان سالم به در می‌برد؟

جدال دو شرکت اپل و Epic Games بر سر مسائل حقوقی، دردسرهای بزرگی را به بار آورده است.
۱۳۹۹/۶/۴

کمپانی اپل برای صدور مجوز ورود اپلیکیشن‌های مختلف به پلتفرم اپ استور، شرط و شروطی را برای تیم‌های توسعه دهنده قائل می‌شود. اما شرکت بازی سازی Epic Games با دور زدن قوانین اپل، قصد داشته تا شرط و شروط کوپرتینویی‌ها را زیر پا گذاشته و کلیه سود حاصل از خرید‌های درون برنامه‌ای را به سمت جیب خود هدایت کند. خوشبختانه یا متأسفانه، این موضوع به گوش مسئولان اپل رسید و از آن روز، دعوای حقوقی میان این دو کمپانی آغاز شده است.

حال قاضی این پرونده در آخرین اظهارات خود، به این موضوع اشاره کرده است که شرکت اپل تا زمانی که کمپانی Epic Games کدهای مربوط به دور زدن قوانین کوپرتینویی‌ها را از بازی فورتنایت حذف نکرده و مجددا طابق قوانین کمپانی اپل نشود، اجازه نخواهد داشت تا اپلیکیشن Fortnite را مجددا به فروشگاه نرم‌افزاری اپ استور باز گرداند.

اپل در هنگام پرداخت‌های درون برنامه‌ای حدود سی درصد این مبلغ را دریافت کرده و 70 درصد مابقی را به حساب شرکت‌های بازی سازی یا کمپانی تولید کننده اپلیکیشن واریز می‌کند. اما از طرف دیگر کوپرتینویی‌ها تنها به شرطی به سازندگان اپلیکیشن‌ها اجازه اجرای پرداخت‌های درون برنامه‌ای را خواهند داد که از سیستم از پیش طراحی و تعریف شده اپل در این حوزه استفاده کنند. زمانی که در مورد روند کاهش سی درصدی پرداخت‌های درون برنامه‌ای سوال پرسیده شد، کمپانی Epic این موضوع را با اپلیکیشن سفر Expedia مقایسه کرد که سی درصد از هزینه‌های اتاق هتل و خدمت اتاق‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

image

 

شرکت بازی سازی Epic Games از اوایل ماه جاری و همزمان با ارائه سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اختصاصی خود در بازی فورتنایت با مشکل روبرو شد. روندی که به تازگی طراحی شده، به Epic Games اجازه می‌دهد تا کل مبلغ تراکنش انجام شده را برای خود نگه داشته و به این ترتیب، حق اشتراک سی درصدی اپل در این میان به صورت کامل حذف می‌شود. مسئولان اپل زمانی که از این موضوع اطلاع پیدا کردند، اپلیکیشن فورتنایت را از روی اپ استور حذف کرده و اکانت توسعه دهندگان اپیک گیمز را نیز از 28 آگوست غیر فعال خواهند کرد. به این ترتیب دسترسی تیم توسعه دهندگان اپیک گیمز به پلتفرم‌های iOS و مک او اس قطع خواهد شد. کاربرانی که پیش‌تر این بازی را دانلود کرده و پرداخت‌هایی را درون آن انجام داده باشند، همچنان قادر به ادامه کار خواهند بود، اما دیگر هیچ گونه آپدیتی برای رفع مشکل یا اضافه شدن قابلیت‌های جدید در دسترس آن ها قرار نخواهد گرفت. نتیجه چنین روندی، منسوخ شدن بازی Fortnite خواهد بود و به این ترتیب دیگر هیچ یک از کاربران آیفون، تمایلی به اجرای این بازی نخواهند داشت.

به گزارش Apple Insider، در جریان جلسه دادرسی روز گذشته درباره اپلیکیشن Zoom، قاضی ناحیه ایالات متحده، آقای Yvone Gonzalez Rogers با استدلال کمپانی اپیک گیمز در مورد آسیب دیدن این کمپانی پیرامون حذف اپلیکیشن فورتنایت از اپ استور مخالف است. اما با این حال، به نظر می‌رسد که قاضی پرونده با نظر کمپانی مایکروسافت در این مورد (ضربه خوردن دنیای گیمینگ از مجازات در نظر گرفته از سوی مقامات اپل برای اپیک گیمز)  موافق است. چرا که اگر اهالی کوپرتینو اکانت توسعه دهندگان کمپانی Epic Games را غیر فعال کنند، امکان ارائه خدمات از طریق موتور بازی سازی Unreal Engine نیز نا ممکن خواهد بود و به این ترتیب، ضربه بزرگی به دنیای گیمینگ موبایل وارد می‌شود. موتور آنریل انجین به شرکت‌های بازی سازی کمک می‌کند تا گرافیک‌های سه بعدی هیجان انگیز و خارق العاده‌ای را در بازی‌های خود اجرا کنند.

مسئولان مایکروسافت در روز یکشنبه، اعلامیه‌ای را توسط آقای Kevin Gammill، مدیر بخش توسعه بازی خود منتشر کردند و که در آن، به این موضوع اشاره است که در صورت عدم پشتیبانی از Unreal Engine در پلتفرم‌های آی او اس و مک او اس، آن ها مجبور هستند تا بین دو مورد زیر، یکی را به دلخواه خود انتخاب کنند:

  • محدود کردن دسترسی کاربران استفاده کننده از سیستم عامل های iOS و macOS
  • انتخاب موتور بازی سازی دیگری در هنگام توسعه اپلیکیشن‌های جدید

مسلما عدم اجازه اپل به استفاده از Unreal Engine و ادامه کار این موور بازی سازی، صدمات جدی و غیر قابل جبرانی را به دنیای گیمینگ وارد خواهد کرد. به همین دلیل است که قاضی پرونده، قصد دارد تا در رأی نهایی خود، کمپانی اپل را وادار به کنار آمدن با این قضیه کند. وی از این اقدام اپل با عنوان دسترسی بیش از حد یاد کرد.

استراتژی اپل در دادگاه به این صورت است که نشان دهد کمپانی Epic Games، خود این بحران را به وجود آورده و با پیگیری توافقنامه توسعه دهندگان اپل مبنی بر این که اهالی کوپرتینو تمامی توسعه دهندگان را با یک امضا و نشانه اختصاصی شناسایی کرده و تمامی این افراد برای اپل حکم یک نفر را دارند، می‌‌توان مشکل به وجود آمده را حل و فصل کرد. به نظر می‌رسد که قاضی پرونده نیز با این موضوع موافق است، چرا که در جواب وکیل شرکت اپیک گیمز چنین عنوان کرده است:

از نظر من، وقتی خودتان یک موضوع آزار دهنده را ایجاد می‌کنید، نمی‌توانید در این زمینه در امان باشید.

قاضی پرونده همچنین به این موضوع اشاره کرد که کمپانی اپیک گیمز به جای بلاک کردن کمپانی اپل در قبال حذف اپلیکیشن فورتنایت از اپ استور، می‌تواند تا زمان صدور حکم مربوطه سیستم پرداخت اختصاصی خود را از داخل بازی حذف کرده و آن را به روال سابق برگرداند. اما وکیل اپیک گیمز در جواب قاضی چنین گفت:

دلیل موکل بنده برای اجرای چنین روندی، شکستن انحصار کمپانی اپل برای پرداخت‌های درون برنامه‌ای بوده است و به این ترتیب آن ها خواسته‌اند تا چنین ممنوعیتی در فضای رقابتی را از بین ببرند.

به این ترتیب شرکت اپیک گیمز مدعی شده است که هرگز به روند سابق باز نخواهد گشت و درگاه اختصاصی آن ها، برای همیشه درون بازی فورتنایت باقی خواهد ماند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)