خانهاخبار
مایکروسافت در مقابل اپل به حمایت از اپیک پرداخت

مایکروسافت در مقابل اپل به حمایت از اپیک پرداخت

مایکروسافت با دور اظهارنامه‌ای به دادگاه از اپیک حمایت کرد و تصمیم اپل را برای کل صنعت ویدیو گیم زیان‌بار دانست.
۱۳۹۹/۶/۳

مایکروسافت در نزاع میان اپیک گیمز و اپل اعلام موضع کرد. همان‌طور که می‌دانید، اپیک چندی قبل قابلیتی را به بازی فورت‌نایت اضافه کرد که به کاربران اجازه می‌داد با دور زدن سیستم پرداخت اپل از سیستم اختصاصی این شرکت استفاده کنند. چون پرداخت‌هایی که از طریق سیستم اپل انجام می‌شود سهمی ۳۰ درصدی را برای سازنده آیفون به همراه می‌آورد. حالا دادگاه‌های آمریکا و اروپا سعی دارند این حق ۳۰ درصدی را مورد ارزیابی قرار داده و در مورد آن رای صادر کنند.

ولی تا زمانی که رای دادگاه صادر شود، نبرد فعلی بر سر حق اختیار اپل برای حذف فورت‌نایت از اپ استور و قطع دسترسی حساب توسعه‌دهندگان اپیک است. اقدام دوم باعث می‌شود که اپیک نتواند به‌روزرسانی‌های خود را در اختیار کاربران iOS و مک قرار دهد. کوپرتینویی‌ها می‌گویند که حاضر به بازگرداندن فورت‌نایت به اپ استور و بازیابی دسترسی حساب توسعه‌دهندگان اپیک هستند اما این شرکت باید از خیر سیستم پرداخت اختصاصی خود بگذرد. حالا اپیک سعی دارد تا از طریق مجاری قانونی قرار منع موقتی برای دسترسی مجدد به ابزارهای توسعه اپل بگیرد.

به‌گزارش خبرگزاری CNBC، مایکروسافت هم امروز اظهارنامه‌ای را به دادگاه فرستاده است. یکی از مهندسان ارشد این شرکت می‌گوید بستن حساب توسعه‌دهندگان اپیک مانع از ارائه موتور بازی‌سازی Unreal Engine می‌شود. این موتور بازی‌سازی و فریم‌ورک ساخت گرافیک سه‌بعدی در ازای ۵ درصد از سهم فروش بازی‌ها در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد. با این وجود، اگر کاربران بازی خود را در فروشگاه اپیک منتشر کنند، نیازی به پرداخت این سهم فروش ندارند.

علاوه بر این، اپیک از ماه مه سال گذشته گفت تا زمانی که توسعه‌دهندگان به فروش یک میلیون دلار از بازی خود نرسند، نیازی به پرداخت این کارمزد ندارند. اظهارنامه بیانیه‌ای کتبی است که با سوگند به حقیقت از طریق شخص آگاه به پرونده در اختیار دادگاه قرار می‌گیرد و قابلیت پیگرد دارد.

image

کوین گمیل، مدیرکل بخش تجارب توسعه‌دهندگان گیمینگ مایکروسافت، در این اظهارنامه می‌گوید: «اگر Unreal Engine نتواند از بازی‌های iOS و macOS پشتیبانی کند، مایکروسافت یا باید از قید مشتریان فعلی و بالقوه خود در iOS و macOS را بزند یا برای بازی‌های جدید از موتور بازی‌سازی دیگری استفاده کند. تصمیم اپل برای مسدودسازی دسترسی اپیک به ابزارهای توسعه و پشتیبانی از Unreal Engine در iOS و macOS به سازندگان بازی‌ها و گیمرها صدمه می‌زند.» این مدیر مایکروسافت می‌گوید که موتورهای گیمینگ بسیار کمی وجود دارد که این چنین کاربرد و امکانات متعددی داشته باشند.

اپیک می‌گوید تصمیم اپل تاثیراتی فراتر را از Unreal Engine را بر جامعه گیمینگ تحمیل می‌کند. نیکلاس پن‌واردن، نایب رئیس مهندسی اپیک، می‌گوید این شرکت با پرسش‌ها و نگرانی‌های زیادی از سوی شرکت‌هایی مواجه شده که از لایسنس Unreal Engine استفاده می‌کنند.

اپیک در کنار شکایت از اپل از گوگل هم به‌شکل مشابهی شکایت کرده است. فروشگاه گوگل پلی هم مثل اپ استور اپل از پرداخت‌های درون برنامه‌ای سهمی ۳۰ درصدی می‌گیرد. تنها تفاوت میان این دو پلتفرم این است که در iOS کاربران برای نصب اپلیکیشن‌ها مجبور به استفاده از اپ استور هستند ولی در اندروید امکان نصب اپلیکیشن‌ها از منابع شخص ثالث و غیررسمی وجود دارد.

با این همه، استراتژی اپل در دادگاه این است که اپیک را مقصر جلوه دهد. آن‌ها می‌گویند سازنده فورت‌نایت باعث نقض توافق میان آن‌ها شده و قوانین اپ استور را زیر پا گذاشته است.

image

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (1 نظر)

Reza

۱۳۹۹/۶/۳
سرتیتر اول جی اس ام