خانهاخبار
اینترنت اشیا ؛ حرکت به سمت دنیای هوشمند!

اینترنت اشیا ؛ حرکت به سمت دنیای هوشمند!

هوشمندسازی پدیده‌ای است با سرعتی فراتر از تصور در حال گسترش است. این پیشرفت در تمامی عرصه‌ها در حال ظهور است.می‌توان اینده را متصور شد که در آن اشیا نیز هوشمند باشند و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر باشند. این تکنولوژی اینترنت اشیا نام دارد.
۱۳۹۹/۵/۲۹

هوشمندسازی پدیده‌ای است با سرعتی فراتر از تصور در حال گسترش است. این پیشرفت در تمامی عرصه‌ها در حال ظهور است. ساختمان‌های هوشمند و به دنبال آن شهرهای هوشمند، حمل و نقل هوشمند و ... . حال می‌توان اینده را متصور شد که در آن اشیا نیز هوشمند باشند و قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر باشند. این تکنولوژی اینترنت اشیا نام دارد.

اینترنت اشیا تبدیل به حلقه‌ ارتباطی میان تمام اشیا موجود در خانه شده است. پیدایش اینترنت اشیا منجر به رشد سریع کنترل اتاق و روشنایی شده است. از سال‌های دور، استفاده از این نوع از کنترل در مدیریت حرفه‌ای فضای ساختمان متداول بوده و امروزه نقش آن در خانه هوشمند و اتوماسیون خانگی رشد چشمگیری دارد. به‌گونه‌ای که یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۱ خواهد بود، اما هجوم اینترنت اشیا به خانه ها تا کجا آغاز خواهد شد. با بک پرس همراه شوید.

ژان کومینی کارشناس اینترنت اشیا و مدیریت ساختمان و مسئول نشان L&RC (کنترل اتاق و روشنایی) در پروژه awardedEcoXper، معتقد است که حوزه اصلی اینترنت اشیا، در کنترل فضای داخلی و روشنایی، اپلیکیشن‌های اینترنت اشیا در اتوماسیون خانگی است. او معتقد است در اغلب موارد نه تنها ابزار موقت و تا حدی راهکارهای ساده برای کنترل اتاق و روشنایی، بلکه در مقیاس کوچک‌تر سیستم‌های مدیریت ساختمان را نیز در بر می‌گیرد. کومینی حرکت به سمت بی‌نهایت اپلیکشن را در زمینه اتوماسیون خانگی و هجوم اینترنت اشیا به خانه ها را در مدت زمان کوتاه پیش‌بینی می‌کند. به باور او، هجوم اینترنت اشیا به خانه ها قواعد بازی را به آسانی تغییر خواهد داد.

در حقیقت موضوع بحث ما رشد و همسو شدن کنترل حرفه‌ای اتاق و روشنایی با دیگر حوزه‌های ساختمان هوشمند است. از تمامی کنشگران و در رأس آن‌ها پیمانکاران برقی و یکپارچه‌سازان سیستم‌ها، در عرصه راهکارهای حرفه‌ای اتوماسیون خانگی انتظار می‌رود، نقش همسوکننده را بازی کنند، زیرا مالکان خانه‌ها راهکارهای یکپارچه‌سازی را می‌خواهند، نه حداقل آسودگی.

اما برقراری ارتباط میان اجزای هوشمند یک خانه از طریق پروتکل‌های تعبیه شده در زیرساخت آن صورت می‌گیرد.

پروتکل Z-Wave یک پروتکل ارتباطات بی‌سیم است که در اصل برای اتوماسیون خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک شبکه مش است که با استفاده از امواج رادیویی کم-انرژی ، میان وسایل خانگی ارتباط برقرار می‌کند و به این ترتیب امکان می‌دهد که وسایل محل سکونت و سایر تجهیزات نظیر کنترل روشنایی، سیستمهای امنیتی، ترموستات‌ها، پنجره‌ها، قفلها، استخرهای شنا و بازکننده‌ در گاراژها به صورت بی‌سیم کنترل شوند.

کنترل یک سیستم Z-Wave نیز نظیر سایر پروتکل‌ها و سیستمهای معطوف به بازار اتوماسیون خانه و دفتر کار، می‌تواند از طریق اینترنت و از یک گوشی هوشمند، تبلت یا رایانه رومیزی، انجام شود و همچنین به صورت موضعی از طریق یک اسپیکر هوشمند، کی‌فاب بی‌سیم یا پنل نصب‌شده روی دیوار که دارای یک گیت‌وی Z-Wave یا دستگاه کنترل مرکزی باشد (که هم به عنوان کنترلر هاب (مرکزی) و هم به عنوان پورتالی متصل به بیرون عمل می‌کند). Z-Wave تعامل‌پذیری لایه کاربردی را میان سیستمهای کنترل خانگی شرکتهای سازنده متفاوت که عضو یک ائتلاف هستند، فراهم می‌کند. تعداد محصولات تعامل‌پذیر Z-Wave رو به افزایش است؛ بیش از 1700 دستگاه در سال 2017 و بیش از 2600 دستگاه تا سال 2019.

اما با این همه پیشرفت در عرصه هوشمند سازی منازل، برای امنیت این سیتم‌ها چه تدابیری اندیشیده شده ؟

به گزارش BACpress،سیستم امنیت خانه یک فناوری نوظهور است که اخیرا توجه صاحبخانه‌ها را بسیار به خود جلب کرده است. نصب سیستم سیمی متعارف در خانه‌های در دست ساخت آسان است؛ اما برای خانه‌های ساخته‌شده، به یک پیکربندی پیچیده برای این قبیل سیستمها نیاز هست که متضمن هزینه قابل توجهی است. یک بدیل برای سیستم سیمی، سیستم بی‌سیم امنیت خانه بوده است. در مقاله حاضر یک سیستم ساده امنیت خانه که با استفاده از فناوری بیومتریک اثر انگشت پیاده‌سازی می‌شود را شرح داده‌ایم. این سیستم "امنیت خانه بیومتریکی اثر‌انگشتی" (BIOFIHS) نام دارد.

طرز کار BIOFIHS با استفاده از یک مدل شامل اجزاء سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نشان داده خواهد شد. سخت‌افزار شامل حسگرهای اثر انگشت، یک ریزکنترلر، یک مسیریاب شبکه‌ بی‌سیم، یک سرور اپلیکیشن، و یک گوشی هوشمند است. برای نرم‌افزار یک برنامه تهیه شده است تا داده‌های اثر انگشت را ثبت کرده و داده‌های روی سرور دور را وارسی کند. تمامی اجزاء به صورت بی‌سیم به شبکه خانه متصل شده اند و به این ترتیب می توان سیستم را به سهولت بیشتر و هزینه کمتری نصب کرد.

image

 

 

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)