خانهاخبار
گوگل می‌خواهد سیستم جهانی تشخیص زلزله را راه‌اندازی کند

گوگل می‌خواهد سیستم جهانی تشخیص زلزله را راه‌اندازی کند

گوگل چند روز پیش اعلام کرد سیستمی ساخته که می‌تواند از سنسورهای موجود در تلفن‌های هوشمند اندرویدی برای تشخیص زلزله و صدور هشدار خطر استفاده کند.
۱۳۹۹/۵/۲۹

وب‌سایت آرس تکنیکا در سال ۲۰۱۶ ایده جالبی را برای استفاده از حسگرهای متعدد تلفن‌های هوشمند امروزی پیشنهاد کرد: تشخیص زلزله. شتاب‌سنج‌هایی که در موبایل ما وجود دارند عملا می‌توانند به‌عنوان لرزه‌سنج به کار گرفته شوند و در ترکیب با اطلاعات جغرافیایی و تعداد مناسبی از کاربران زلزله‌ها را شناسایی کرده و در حینی که موج‌های حرکتی مشغول عبور از مناطق مختلف است به کاربران هشدار بدهند.

دانشگاه برکلی کالیفرنیا با کمک منابع مالی ایالت کالیفرنیا در همین زمینه اپلیکیشنی ساخت که MyShake نام داشت. این برنامه در واقع شبکه‌ای ارزان و موثر از دستگاه‌های تشخیص‌دهنده زمین لرزه بود. با این حال، کاربران باید این اپلیکیشن را روی دستگاه‌های خود نصب می‌کردند تا سیستم بتواند به‌شکلی موثر قابلیت شناسایی زلزله‌ها را داشته باشد.

image

ولی چه می‌شد اگر نیازی به نصب اپلیکیشن خاصی نبود؟ چه می‌شد اگر شناسایی زلزله در داخل خود سیستم عامل کارگذاری می‌شد؟ گوگل به‌دنبال پاسخگویی به این سوالات است. این شرکت با رونمایی از سیستم Android Earthquake Alerts System می‌خواهد چیزی را بسازد که آن را به‌عنوان «بزرگ‌ترین شبکه تشخیص زلزله دنیا» معرفی می‌کند. این سیستم بر روی هر دستگاهی که گوگل پلی داشته باشد کار می‌کند. در بخشی از متن معرفی این سیستم آمده است:

همه تلفن‌های هوشمند شتاب‌سنج‌های کوچکی دارند که می‌توانند زمین‌لرزه را شناسایی کنند. دقت آن‌ها آن‌قدر زیاد است که حتی می‌توانند موج‌های P را تشخیص دهند. موج P اولین موجی است که از زلزله به‌وجود می‌آید و معمولا صدمات خیلی کمتری نسبت به موج S دارد که در ادامه شکل می‌گیرد. اگر گوشی چیزی را شناسایی کند که به نظرش ممکن است زلزله باشد، سیگنالی را به‌همراه محل تقریبی وقوع زلزله برای سرور شناسایی زمین‌لرزه می‌فرستد. سپس سرور اطلاعات دریافتی از تلفن‌های مختلف را با هم ترکیب می‌کند تا ببیند که واقعا زمین‌لرزه‌ای در حال وقوع است یا نه. کار ما اساسا ایجاد رقابتی میان سرعت نور (که تقریبا با سرعت جابجایی سیگنال‌های موبایل برابری می‌کند) و سرعت زلزله است. و خوشبختانه سرعت نور بسیار بیشتر است!

این رقابت معمولا زمانی در حدود یک دقیقه را در اختیار ما قرار می‌دهد، ولی همین زمان کافی است تا بتوانیم از محیط‌های خطرناک خارج شویم یا در محل‌های مناسب پناه بگیریم. سیستم تشخیص زلزله اندروید با همکاری گوگل و همان تیم پشت صحنه MyShake کار می‌کند. تیم توسعه MyShake که با نام ShakeAlert شناخته می‌شود، اطلاعات دریافتی از تلفن‌های هوشمند را با شبکه‌ای سنتی از شتاب‌سنج‌ها ترکیب می‌کند. پس اندروید در واقع یکی از کلاینت‌های ShakeAlert خواهد بود و اطلاعات خود را به سیستم آن‌ها می‌دهد و هشدارها را صادر می‌کند.

ولی خارج از کالیفرنیا که چنین سیستمی وجود ندارد، گوگل از Android Earthquake Alerts System کمک می‌گیرد. این شرکت می‌گوید: «در آغاز، ما از این فناوری برای اشتراک‌گذاری سریع و دقیق نمایی از منطقه تحت تاثیر در گوگل سرچ استفاده می‌کنیم. زمانی که earthquake یا earthquake near me [به‌معنای زلزله یا زلزله‌های نزدیک من] را جستجو می‌کنید، می‌توانید نتایج مرتبط به منطقه خود را بیابید.»

image

این قابلیت از طریق خدمات گوگل پلی برای تمامی تلفن‌های اندرویدی مجهز به اندروید ۵.۰ یا بالاتر در دسترس قرار می‌گیرد. خدمات گوگل پلی برخلاف به‌روزرسانی‌های بزرگ اندروید که انتشار آن‌ها معمولا مدت‌های مدیدی طول می‌کشد، به‌صورت متمرکز توسط خود گوگل منتشر می‌شود و ظرف چند هفته می‌تواند در دسترس تمامی کاربران قرار بگیرد. کاربران اندروید ۵.۰ یا بالاتر به‌معنای ۹۴ درصد از ۲.۵ میلیارد دستگاه مجهز به گوگل پلی هستند.

این قابلیت از طریق سوئیچ Google Location Services یا Google Location Accuracy در تنظیمات دستگاه فعال و غیرفعال می‌شود. هر دستگاه بسته به شرایط خود درخواست فعال‌سازی این قابلیت را از کاربر می‌کند ولی گاها به‌صورت پیش‌فرض فعال نمی‌شود. در نتیجه، در صورت تمایل بهتر است مطمئن شوید که این قابلیت را فعال کرده‌اید. همان طور که گفتیم، سیستم تشخیص زلزله صرفا از موقعیت تقریبی شما استفاده می‌کند و اطلاعاتی در سطح شهر محل سکونت را به ثبت می‌رساند.

با این حال، به‌نظر می‌رسد که پیش از صدور فعالانه هشدارها، گوگل ابتدا می‌خواهد اطلاعات اولیه‌ای را در این رابطه گردآوری کند. هشدارهای دقیق و پیشرفته فعلا فقط در کالیفرنیا صادر می‌شوند، ولی گوگل می‌گوید که ظرف چند سال آینده می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این قابلیت به‌واسطه سیستم تشخیص زلزله اندروید به سایر ایالت‌ها و کشورها هم راه پیدا کند.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)