خانهاخبار
95 درصد از چینی‌ها برای استفاده از وی‌چت حاضر به فروش آیفون هستند

95 درصد از چینی‌ها برای استفاده از وی‌چت حاضر به فروش آیفون هستند

بر اساس نظرسنجیِ انجام شده بین 1.2 میلیون کاربر شبکه اجتماعی ویبو، کاربران چینی بین وی‌چت و آیفون اپلیکیشن همه‌جانبه و پرکاربرد خود را انتخاب خواهند کرد.
۱۳۹۹/۵/۲۵

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا با امضای فرمانی از مسدودسازی اپلیکیشن تیک‌تاک در ایالات متحده خبر داد. در ادامه فرمان اجرایی دیگری امضا شد تا مانع از همکاری شرکت‌های آمریکایی با اپلیکیشن وی‌چت شود. این دو فرمان از اواسط ماه آینده میلادی اجرا می‌شوند و ممکن است تاثیر زیادی بر فروش آیفون در چین بگذارند. اگر اپل مجبور به حذف وی‌چت از اپ استور خود شود، سایر رقبا از جمله هوآوی می‌توانند گزینه جذاب‌تری برای چینی‌هایی باشند که اکثر کارهای خود را از طریق وی‌چت انجام می‌دهند.

صدها میلیون کاربر چینی روزانه کارهای مختلف خود را با اپلیکیشن وی‌چت انجام می‌دهند و این برنامه برای آن‌ها فقط نقش مرورگر را ایفا نمی‌کند. به‌گزارش بلومبرگ، به نقل از یک کاربر آیفون در هنگ کنگ، اگر اپل وی‌چت را از اپ استور حذف کند، موبایل او و اکثر افراد مشابه او به زباله‌ای الکترونیکی با قیمت بالا تبدیل می‌شود.

گزارش بلومبرگ می‌گوید: «دلیلش این است که او هم مثل بسیاری از مصرف‌کنندگان چینی آیفون این اپلیکیشن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های موبایل خود در نظر می‌گیرد. این کاربر هنگ کنگی که دانشجوی رشته مهندسی است یادآور می‌شود که ممکن است مجبور به اتخاذ تصمیم سختی شود. او می‌گوید: “تمام محصولات من از اپل هستند: مک‌بوک، آیپد، آیفون و حتی ایرپاد. اپل ویترین قدرتمندی از محصولات را ارائه می‌کند و من را به این برند وابسته کرده است. اگر چنین تحریمی اجرایی شود برای تحصیل و شغل من فاجعه‌ای عظیم رخ خواهد داد.”»

معامله‌گر کالاهای تجاری شانگهای، وینسنت هان، از جمله کسانی بود که قصد داشت گوشی هوآوی خود را با آیفون تعویض کند. ولی این تصمیم به دلیل تحریم احتمالی وی‌چت تغییر کرده است. هان می‌گوید: «نگرانم که وی‌چت در آیفون مسدود شود. این اتفاق به‌طرز قابل توجهی بر کار من تاثیر می‌گذارد، زیرا ۹۰ درصد از مشتریان و همکاران من از طریق وی‌چت ارتباط برقرار می‌کنند. حتی اندرویدِ گوشی‌های سامسونگ هم توسط گوگل توسعه می‌یابد و من نگرانم که پلتفرم اندروید هم وی‌چت را مسدود کند.»

image

تحریم وی‌چت فقط بر فروش آیفون در چین تاثیر نمی‌گذارد. تحلیل‌گر مشهور شرکت TF International، مینگ-چی کو، اخیرا در یادداشتی پیش‌بینی کرده بود که اگر وی‌چت از اپ استور حذف شود، فروش جهانی آیفون ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش یابد. کو همچنین گفته بود که این تصمیم می‌تواند باعث کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی فروش جهانی ایرپاد، آیپد و اپل واچ شود.

شرکت تنسنت، مالک وی‌چت، باور دارد که فرمان اجرایی ترامپ فقط در داخل ایالات متحده اجرا می‌شود. در نتیجه، نسخه چینی وی‌چت در اپ استور باقی خواهد ماند. اگر چنین اتفاق بیفتد، فروش آیفون احتمالا به‌شکل قابل توجهی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. با این حال، ۱.۲ میلیون کاربر شبکه اجتماعی چینی ویبو در یک نظرسنجی اعلام کرده‌اند که اگر قرار باشد بین وی‌چت و آیفون انتخاب کنند، ۹۵ درصد از آن‌ها حاضر به از دست دادن آیفون و حفظ وی‌چت هستند.

اپل از سال ۲۰۰۹ عرضه آیفون را در چین را آغاز کرد و از آن زمان تاکنون ۲۱۰ میلیون موبایل در این کشور فروخته است. تا ماه ژوئن حدود ۲۰ درصد از کاربران موبایل چینی آیفون و ۲۶ درصد گوشی هوآوی داشتند. چین همچنان بزرگ‌ترین بازار تلفن‌های هوشمند دنیاست و برای اپل اهمیت بالایی دارد. منطقه چین بزرگ در آخرین گزارش مالی اپل تشکیل‌کننده ۱۷ درصد از درآمد کوپرتینویی‌ها معادل ۴۳.۷ میلیارد دلار بوده است.

اگر اپل مجبور به حذف وی‌چت از کلیه بازارهای اپ استور شود، احتمالا شاهد افزایش محبوبیت برندهایی مثل هوآوی، شیائومی، اوپو و ویوو خواهیم بود.

اخبار مشابه

برای ثبت نظر خود وارد حساب کاربری شوید.

دیدگاه‌ها (0 نظر)